یادداشت‌ها

در این یادداشت برای اینکه شاخص‌های یک رئیس‌جمهور خوب مشخص شود از گزاره نام‌آشنای «هدایت نقدینگی به سمت تولید» فارغ از درستی یا نادرستی استفاده از چنین عبارتی، کمک می‌گیرم. ابتدا بهتر است روشن شود آنان که این گزاره را به‌عنوان یک سیاست اقتصادی مطرح می‌کنند منظورشان از بیان آن چیست.
کسانی که صحبت های خود را با آیه قرآن آغاز می‌کنند و با کلامی از رهبری به پایان می‌رسانند گاهی فقط به فکر زیبایی گفتار خود و اعتبار بخشی به حرف های خود هستند اما در عمل نه مفهوم آیه را می‌دانند نه مفهوم پیام رهبری را.
نماینده ادوار مجلس، صحبت‌های نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها را متناسب با واقعیت‌های کشور ندانست و گفت: متاسفانه در این مناظره‌ها همه مسائل را به اقتصاد تقلیل داده‌اند و به مسائل کلیدی فرهنگی، آموزشی، سیاست خارجی و محیط زیست و... اشاره ای نمی‌کنند..
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از چند جهت انتخابات عجیب و غریبی است. نخست اینکه نهاد نظارتی به‌گونه‌ای توی ذوق همه زد اگر عده‌ای بنا داشتند پای صندوق‌های رای بروند، با حذفیاتی که اعمال کرد، مایوس شدند.
22 خرداد مصادف است با روز جهانی مبارزه با کار کودک و در ابتدا از همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند- در بخش‌های دولتی، غیردولتی و رسانه- تا کودکان به حقوقشان دسترسی پیدا کنند، سپاسگزارم.
اخیرا گفت‌وگویی داشتم و در آنجا توضیح دادم که حتی با افزایش تعداد نامزدهای انتخاباتی و تایید صلاحیت آنان گره چندانی از کار فروبسته مشارکت انتخاباتی گشوده نمی‌شد.
یادداشت/کشورمان به دلیل شرایط جغرافیایی با 15 کشور مرز آبی و خاکی دارد و از نگاه تجاری بازار بسیار مطلوبی را به وجود آورده که بتوان کالای تولید داخل را به 600میلیون نفر ساکن در کشورهای همسایه به فروش رساند و درآمد ارزی کشور را افزایش داد و به دنبال آن اشتغالزایی به وجود آورد.
همان طور که حدس زده می‌شد یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی افزایش یارانه نقدی است و باز چنان که حدس زده می‌شد امکان‌پذیری آن موضوع تعارض دیدگاه‌ها خواهد بود. بهتر است که در همین اول کار حرف آخر را بزنیم.
یادداشت/ استراتژی دفاعی ایران حراست از مرزهایش با بهره‌گیری از توان حداکثری موشک‌های بالستیک و کروز متنوع و سنگین خود بوده و این کشور بر اساس استراتژی واقع‌گرایی تدافعی هیچ‌گاه ابتدا به دشمنان خود حمله نخواهد کرد و تنها در صورت تجاوز طرف متخاصم مبادرت به عکس العمل می‌نماید.

امروز که زنان ایرانی با توانمندی‌های علمی و مهارتی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، ورزشی، مدیریتی و البته مهارت‌های مادرانه و همسرانه متضمن حفظ و ارتقا امنیت سلامت خانواده و جامعه یعنی مهمترین دغدغه جهانی این روزها می‌باشند، بسی جای تاسف و هشدار است که در هیچ یک از مباحثات و مناظرات مهم و سرنوشت‌ساز انتخاباتی، به جز اشارات تک کلمه‌ای، به نقش و جایگاه تاثیرگذار زنان توجهی نمی‌گردد!
در نگاهی گذرا به محورهای برنامه‌های ارائه‌شده از سوی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پرسش مشترکی از همه آنان در اذهان متبادر می‌شود. پرسش اینکه پس شماها تاکنون کجا بودید؟ تمامی این نامزدها از دورنمایی جذاب برای آینده مردم و کشورمان و در صورت جلوس در خیابان پاستور سخن‌ها گفته و امیدها می‌آفرینند
همیشه افراد پشت‌پرده، آدم‌هایی که قرار است با عناوین مختلف در میان دیدگان مردم قرار بگیرند را هدایت می‌کنند؛ پشت‌پرده‌هایی که عجیب‌تر از افراد نمایش داده شده مقابل چشم‌های ملت هستند.
چرا کرونا چنین عرصه را بازیافته است چرا این ویروس در کمین بزرگان ما نشسته است چرا جان‌های شیفته این کشور را اینچنین به کالسکه مرگ کرونا سوار می‌کنیم تا به گورستان ببرند.
یادداشت وارده؛

جنگیدن برای عدالت

عدالت مهمتر ازحق است!؟ زیرا عدالت که فراگیر ومستقر شد حق برجای خود می نشیند... لیکن عدالت درجبهه حق است و باطل جبهه روبروی آنست...
اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد مناظره‌ای که در آن کاندیداها به بسیاری از مسائل مهم نپرداختند مثل آسیب‌های اجتماعی. البته در مورد بیکاری صحبت کردند اما آسیب‌های اجتماعی که عوامل بسیاری در آن دخیل هستند با یک یا دو عامل حل نخواهد شد.
تحلیل محتوای کلامی و مفهومی سخنان نامزدها در مناظره روز شنبه این معنا را به دست می‌دهد که کمر مردم ایران زیر بار گرانی خم شده، ارزش پول ملی کاهش یافته و قدرت خرید مردم از دست رفته، حجم نقدینگی افزایش چشمگیری داشته و خط فقر به طرز فجیعی رو به تزاید بوده، طبقه متوسط در حال حذف‌شدن و زباله‌گردی امری مرسوم در تمامی شهرهای ایران شده است.
خدا رحمت کند آیت‌ا... هاشمی را که «انتخابات غیر‌رقابتی» را بلای جان «اعتماد مردم» می‌دانستند!. مردمی که پیوسته در کنار نظام بوده و هستند ولی تنها انتظارشان لااقل این است که کاندیدای مدنظرشان را در صحنه ببینند.
استفاده‌ تهاجمی از ابزار مالیات، تا حدی با مخاطرات اقتصاد سیاسی هم همراه است. استفاده فزاینده از مالیات در شرایط بهبود وضعیت اقتصادی، یک برداشت ایجاد می‌کند و استفاده در شرایط درجا زدن درآمد سرانه واقعی، یک برداشت دیگر. بنابراین باید هدف‌گذاری خرد چنین طرح‌هایی را در نظر داشت و گمان نکرد که چنین طرح‌هایی، علاج مشکلات کلان اقتصاد ایران هستند.
پیک پنجم کرونا جنوب و تا حدودی غرب کشور را فرا گرفته و طی یکی دو هفته آینده تعداد شهرهای قرمز کشور افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی صحبت از وضعیت زرد و نارنجی و آبی در کشور شوخی با سلامت جامعه است.
تا جامعه به آگاهی نرسد و حاکمان از بین دانایان راستگو، پاکدست، مجرب و پاسخگو انتخاب نشوند امکان تحقق راهبردها میسر نخواهد بود.