یادداشت‌ها

در نگاه اول به نظر می‌رسد که آقای رییسی با برخورداری از حمایت همه ارکان نظام هم توانایی بیشتری برای حل مشکلات کشور دارد و هم چالش‌های پیش روی ایشان کمتر است و دورانی از ثبات و آرامش متوجه جامعه ایران خواهد بود.
خبر چهارشنبه شب تاسف‌آور بود. اتوبوس روزنامه‌نگاران در شمال غربی کشور به علت نقص فنی سقوط کرد و دو تن از خانم‌های همکار و با نشاط به بیرون پرتاب و زیر اتوبوس مانده و فوت کرده‌اند. اتوبوسی که به جای حمل‌و‌نقل، آنان را حمل ولی غم را برای عزیزان و دوستان‌شان فرستاد.
این عزیزان خبرنگاران پرنشاط و سخت‌کوشی بودند که نسبت به سرنوشت کشور احساس مسوولیت داشتند و به آگاهی مردم اهتمام می‌ورزیدند و در همین راه جوانی و جان عزیز خود را فدا کردند.
طالبان امروز میتواند خطرناکتر باشد چراکه رهبران این گروه با همان ایدئولوژی سابق، با انجام مذاکرات صلح با ایالات متحده آمریکا و برخی قدرت های منطقه ای خود را دارای مشروعیت بیشتری احساس می کنند،
خوانده‌ایم که از دکتر حسابی پرسیدند جهان سوم چگونه جایی است و او پاسخ داده جایی که اگر بخواهی کشورت را آباد کنی خانه‌ات را ویران می‌کنند و اگر بخواهی خانه‌ات را آباد کنی کشورت را باید ویران کنی. از من ناحسابی اما اگر بپرسند جهان سوم چگونه جایی است پاسخ می‌دهم: جایی است که در آن آدم‌ها مفت می‌میرند، مفت!
یکی از مخاطبان که ساکن شرق تهران است می‌گوید سه روز است که هر روز ساعت ۵ صبح مادر خود را برای تزریق دوز دوم واکسن چینی کرونا به خانه بهداشت می‌برد، اما دست از پا درازتر برمی‌گردد. به او گفته‌اند باید شب به آنجا رفته و شب را در همان جا بماند تا شاید واکسن به او برسد. مسئولان همان خانه بهداشت گفته‌اند روزانه فقط ۳۰۰ دوز به آن‌ها تعلق می‌گیرد و این در حالی است که هر روز هزار نفر برای واکسن صف می‌کشند. به بیان ساده‌تر، روانه ۷۰۰ نفر از سالمندان در صف می‌ایستند، اما واکسن به آن‌ها نمی‌رسد.
به نظر می‌رسد هر چقدر به روزهای پایانی دولت کنونی نزدیک می‌شویم از تدابیر دولت و ستاد ملی کرونا برای مهار ویروس منحوس کاسته می‌شود. نشان به این نشان که اگرچه در روزهای نخست واکسیناسیون شاهد نظم نسبی و قابل قبولی بودیم ولی در حال حاضر به معنای واقعی کلمه در حال نظاره یک بلبشوی کامل هستیم!
انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم ایران در روز جمعه 28 خرداد سال 1400‌ برگزار شد. من به‌عنوان یک شهروند از حق شهروندی خود استفاده کرده و به کاندیدای مورد نظرم رأی دادم. به‌عنوان یک داور بی‌طرف، همواره معتقدم باید از هر نوع واقعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای تاریخ درس گرفت.
در سیاست خارجی ما، نهادهای بالادستی دولت است که سیاست‌های کلان خارجی را تعیین می‌کنئد و رئیس‌جمهور و تیمش حداکثر مجری آن سیاست‌ها هستند. اکنون در رابطه با موضوع مشخص برجام، شش دوره مذاکرات جدی دنبال شده و نشان می‌دهد که هم ایران و هم آمریکا اراده سیاسی برای حل موضوع و به نوعی بازگشت به برجام را دارند.
قطار انتخابات در ایستگاه ۲۸ خرداد ایستاد و مطابق پیش‌بینی‌ها سید ابراهیم رییسی را روانه پاستور کرد.
اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای آقای رییسی به عنوان فرد پیروز انتخابات 28 خرداد انجام شد. به گمان بنده باید از پیشداوری‌های بیهوده پرهیز کرد و نگاه و ارزیابی مثبتی به آن داشت.
سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و رئیس‌جمهور منتخب از دو ماه آتی کار خود را آغاز خواهد کرد. بی‌شک فرد برگزیده، خود صاحب برنامه مشخصی برای اداره دولت و ارائه راهکارهای متنوع در خصوص مسائل و مشکلات حاد این روزهای میهن عزیزمان است.
یادداشت/زندگی با فضای دیجیتالی از سویی اجتناب ناپذیر و بخش لاینفک زندگی است و از سویی دیگر همراه با مخاطرات فزاینده است. سواد دیجیتالی و دانش تخصصی برای ورود به این فضا ضروری و امری حیاتی است.
وعده‌های داده شده توسط رئیس‌جمهور هشتم کلی گویی است و برنامه عملیاتی و اجرایی و زمانبندی شده مشخص ندارد.
مهم‌ترین معضل کنونی در شرایط مزبور، نحوه رای‌دهی و اظهار نظر از سوی سهامداران در برگزاری مجامع آنلاین است. به عبارت دقیق‌تر رای‌دهی نمایندگی و اعطای حق رای، باید اجرایی شود تا با توجه به بیش از ۲۰ میلیون سهامدار عدالت، ابزار و راهکار مناسب برای حفظ این خیل عظیم سهامداران فراهم شود.
درباره آرای باطله این دوره از انتخابات زیاد سخن گفته شده است، هرکس درباره آن تحلیلی و توصیفی دارد.
در این یادداشت می‌کوشم که واقعیت ماجرا و اینکه این آرا از کجا پیدا شده است را به دقت توضیح دهم البته تحلیل آن بماند برای خوانندگان.
از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که باید انتخابات 28 خرداد 1400 را به فال نیک گرفت و این روز را آغازگر فصل نوینی در تاریخ 42‌ساله پرفراز‌و‌نشیب کشور تلقی کرد. رئیس‌جمهور منتخب 45 روز دیگر در شرایطی بر مسند بالاترین مقام اجرائی تکیه زده و کار خود را آغاز خواهد کرد که برای اولین‌بار سه قوه اصلی هماهنگ بوده و ظاهرا مثل هشت سال گذشته شاهد تزاحم در بین قوای اصلی اداره کشور نخواهیم بود.
مدتی است که بحث بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان مطرح است. برخی بر این باورند که با توجه به اینکه هنوز روند واکسیناسیون کامل نشده و به کندی صورت می‌گیرد بهتر است که همچون سال‌ گذشته آموزش‌ها به صورت مجازی صورت بگیرد.
عطریانفر،کرباسچی، مرعشی، دو جلایی پور پدر و پسر، قوچانی و....از جمله افرادی هستند که با ناتوانی ذهنی، نظری و تاریخی خود در فهم شرایط جامعه ایران، تمامی سرمایه اجتماعی و سیاسی جریان اصلاح‌طلبی را بر باد داده و حتی زمینه بی‌آبرویــی کســانی چــون خاتمی،کروبــی و .. را نیز فراهم آورده‌اند.