یادداشت‌ها

نرخ سود بین‌بانکی که در اردیبهشت ماه 19.76درصد بود حالا به 18.46درصد رسیده و با افت همراه بوده که ممکن است برخی گمان کنند این موضوع بر اقتصاد تاثیرگذار باشد.
عامل سوم بقای نظام، بی گمان نقش ممتاز اکبر هاشمی رفسنجانی است که سکان کشتی توفان زده را در دست گرفت. ناخدا، روحیه داد و کشتی را به او سپرد، یا خود قابلیتی نشان داد و در دست گرفت.
یادداشت/ فارغ از نیت و قصد آمریکایی ها از عملیات دیشب، باید گفت این اقدام دهن‌کجی آشکاری به حاکمیت ملی و قانون عراق بود زیرا اولا حشدالشعبی از نیروهای رسمی و تحت فرمان نخست وزیری بوده و دوم اینکه پارلمان عراق رسما حکم به غیرقانونی بودن و اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را داده است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

چالش‌هایی که وزارت صمت مجبور به حل آن است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور در وزارت صمت است، می‌طلبد مجموعه نهادهای قانون‌گذار، نظارتی، بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی و صنعتی کمک کنند و وزیر صمت با تشکیل کمیته‌های مشورتی بتواند راهبردهای از قبل تعریف شده و برنامه‌ریزی عملیاتی را بدرستی بازبینی و بازشناسایی کنند.
برای اینکه بتوانیم به مقصدی برای سرمایه گذاران تبدیل شویم، باید در هر دو حوزه داخلی و خارجی مقدماتی را فراهم کنیم که متاسفانه در اقتصاد ایران هیچ یک از این‌ها فراهم نیست.
قانون مجموعه بایدها و نبایدهایی است که شیوه رفتار شهروندان را در جامعه شهری تعیین و تبیین می‌کند به نحوی که بتوانند به شکل مطلوب و شایسته در کنار یکدیگر زندگی کرده و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند. در وضع قوانین باید مقتضیات زمان و مکان در نظر گرفته شود و قبلا از سوی کارشناسان فن، پیامدهای مثبت و منفی آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
مجلس هفته گذشته بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را در دستور کار قرار داد. در این طرح قرار است فعالیت افراد، سازمان‌ها و.. در پیام‌رسان‌های مسدود شده، جرم تلقی شود. حتی به افراد حقیقی و حقوقی دو ماه فرصت برای تطبیق شرایط نیز داده شده که به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند.
اولین و شاید مهم‌ترین موضوع در دستور کار دولت جدید، حتی از الان و پیش از ورود به پاستور، مساله برجام و گفت‌وگوی وین است. دولت جدید حداقل دو ماه طول می‌کشد که به‌طور نسبی مستقر شود، ولی زیان حاصل از عدم توافق و نهایی کردن آن حتی در این دو ماه نیز بسیار جدی است چه رسد که کلا به تاخیر افتد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و در آن سید ابراهیم رئیسی در شرایطی سکان قوه مجریه را به زودی به دست خواهد گرفت که کشور دچار موضوعات چالشی بسیاری در بخش اقتصاد کلان کشور، سرمایه گذاری خارجی و حوزه سیاست خارجی و برجام است.
اگر دولت فعلی، مذاکرات را به اتمام برساند و برجام را احیا کند، در بدو امر که تحریم‌ها لغو و دلارها به سمت ایران سرازیر می‌شود، همه خرسند خواهد بود ولی اگر در آینده به هر دلیلی وقفه‌ای در روند آن پیش آید، دولت آینده می‌تواند همه چیز را تقصیر قبلی‌هایی بداند که با یک "توافق ضعیف و خفت بار" کار را بر دولت سخت کرده‌اند.
تقابل میان رمزارزهای غیر‌دولتی و گاوکوین‌ها وارد فاز جدیدی شده و گسترش روزافزون کاربردهای رمزارزها، دولت‌ها را مجبور به واکنش کرده ‌است. چین با موضعی تهاجمی مبادلات رمزارزها را محدود کرده است و تلاش می‌کند با انتشار ارزهای دیجیتالی دولتی بر این سیستم تسلط پیدا کند.
رئیس جمهور منتخب ابتدا می‌بایست با استقلال و صلابت بدون توجه به سهم‌خواهی‌های سیاسی دلسوزانه از توان همه نیروهای انسانی مفید و گمنام و بی‌حاشیه که هیچ نسبتی با کانون‌های ثروت و قدرت ندارند بهره‌مند شوند و با گزینش شایستگان هرچه سریع‌تر بذر امید و روح شادی و طراوت را در جامعه بکارند.
یادداشت/طرح برق امید نه تنها به علت بی تدبیری نمی تواند به فقرا و دهک های کم درآمد کمک کند بلکه باز هم مصوبه برای پولداران و مالکان ویلاها، باغات و خانه های متعدد است و جیب آنها را پر از پول بیشتر می کند.
یکی از اهداف مهم دولت جدید اعتماد زایی است نقطه شروع آن می تواند همین تشکیل کابینه فراجناحی ،فراباندی و کارآمد باشد.در واقع آن شعارهای شیرین ایام انتخابات تبلورش در همین کابینه نمایش داده می شود.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور در روز ۲۸ خرداد امسال برگزار و رئیس جمهور جدید مشخص شد؛ رئیس جمهوری که دستکم در حوزه اقتصاد کار آسانی ندارد و یکی از حوزه‌هایی که باید به آن توجه کند، موضوعات مرتبط با سهام عدالت با جامعه ۵۰ میلیون نفری است.
برای هنگامی که گرد و خاک مبارزات انتخاباتی فرو می‌نشیند و دولت جدید آماده ورود به میدان سیاست است، آمریکایی‌ها ضرب‌المثل معروفی دارند: «در زمان کمپین‌های انتخاباتی می‌توان شعر گفت، اما پس از انتخابات باید نثر گفت.»
با پایان رای‌گیری واعلام رسمی اسامی منتخبین از رئیس جمهور تا اعضاهای شورای شهرها، نمایندگان میاندوره‌ای مجلس وخبرگان، بررسی‌ها و تحلیل‌ها آغاز شد. هرکدام از صاحب نظران، تحلیل گران و کارشناسان سیاسی وانتخاباتی براساس برداشت‌های خود نکاتی رادر این خصوص ابراز داشتند.
معمولا بعد از برگزاری انتخابات و مشخص‌شدن ترکیب آرای نامزدها، ناظران و تحلیلگران سیاسی به بررسی و تحلیل نرخ مشارکت یا سهم هر حزب یا جریان سیاسی از کل آرا و در نهایت جایگاه و پایگاه مردمی آن در جامعه می‌پردازند.
همه جناح‌های سیاسی بدون استثنا دولت را «ابرماشینی» می‌دانند که با استقرار در آن می‌توانند مشکلات لاینحل را در فرصتی کوتاه حل کنند. اما سابقه کوتاه دولت‌داری در چهار دهه بعد از انقلاب نشان داده چنین اتفاقی اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است.
حجت الاسلام مهدوی‌زادگان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی ضمن بررسی رفتارهای گروه‌های سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به این سوال پاسخ داد که چرا مشارکت ۵۰ درصدی، پرشور نامیده می‌شود.
نهادهای حاکمیتی و مسئول باید بپذیرند که کاهش ۳۰ درصدی ازدواج دختران و آمار ۵ میلیون دختر مجرد ازدواح نکرده، یک مسئله اولویت دار جامعه ایران است.
بحران آب در ایران، ایده‌های رادیکالی را به ذهن مدیران کشور متبادر کرده است که یکی از آنها، کاهش تولیدات کشاورزی در ایران، یا به عبارتِ خودمانی، تعطیل کردن کشاورزی در ایران است. اما برای کشوری که حدود ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت آن با کشاورزی امرار معاش می‌کنند، آیا ایده‌های شبیه به این اساساً ممکن است؟