یادداشت‌ها

اصلاحات انتخابات محور حتی اگر نمرده باشد سکته‌ای سنگین کرده است. برای جریانی که به خشونت اعتقاد ندارد و بیگانگان را خوب می‌شناسد که جز برای خودشان برای هیچ کشوری خیری ندارند این سوال مهم پیش آمده است که اکنون با انبوه مشکلات خطیر مردم در برابر رقیبی که همه قدرت را تصاحب کرده است چه باید بکند و چه می‌تواند بکند؟
تصمیم دارم که حتی‌المقدور هر از گاهی، یادداشتی را خطاب به آقای رییسی و اژه‌ای بنویسم. هدف از این یادداشت‌ها طرح مسائلی است که به گمانم ممکن است ناخواسته توجه چندانی به آنها نشود. در این یادداشت خطاب به آقای رییسی به اهمیت موضوع برجام اشاره می‌کنم.
رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در قالب ستایش منتخب انتخابات اخیر حاصل 8 انتخابات و هر 4 رییس جمهوری قبلی طی 32 سال را سرزنش کرده است. یادداشت حاضر از دو زاویه این دیدگاه را نقد کرده است خصوصا با تأکید بر این گزاره: اگر دولت و حاکمیت و حکومت، نزد مردم مساوی و مساوق تلقی شوند و امید به اصلاح از طریق تغییر دولت‌ها رنگ ببازد، بحران‌های سیاسی و اجتماعی درمی‌گیرد. دفاع از نظام و رهبری درگرو کوتاه کردن فاصلۀ رأس آن با دولت‌ها نیست.
رفته بودم آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره) که در شمالی‌ترین نقطه تهران است. فکر می‌کردم از مجهزترین آسایشگا‌های کشور باشد، که نبود، بیشتر به خانه‌ای بزرگ شبیه بود. دوستم نبود، فرصتی شد به اتاق‌های دیگر سری بزنم.
با وجود گمانه زنی‌های فراوان درباره انتخاب و انتصاب وزیر بهداشت در دولت منتخب، توجه به ویژگی‌های وزیر بهداشت شایسته باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

لازمه پیشرفت هر کشوری انتخاب افراد شایسته برای ایفای نقش‌های مختلف یک مدیر شهرداری از پیش‌بینی اش در مورد شایسته گزینی در دولت جدید می‌گوید.
یادداشت/ قطعی برق عمدتا در مناطق جنوبی و شیعه نشین اتفاق می‌افتد و وضعیت مناطق کردی و سنی نشین در این زمینه بسیار بهتر است‌ و در نتیجه تحلیل ایجاد نارضایتی از اصل حکومت در میان اکثریت شیعه را به اذهان مبادرت می کند.

یادداشت وارده؛

قوه عاقله نظام

همه ما به دولت‌های مختلفی که در کشورمان روی کار آمده‌اند و تفاوت عملکردهایشان فکر کرده‌ایم. در یادداشت پیش رو یک حقوقدان درباره عملکرد مشابه دولت‌های مختلف در حوزه سیاست خارجی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که همه دولت‌ها نگاه یکسانی به موضوع یاد شده دارند راه یکسانی را به شیوه‌های متفاوت می پیمایند.
طی دوران پس از انقلاب، قدرت و مدیریت کشور بصورت مرحله ای در هر انتخابات که به وسیله مردم صورت گرفته، دست بدست شده و مردم شاهد عملکرد همه احزاب و گروه ها و افراد با هر ذائقه سیاسی بوده اند.
یک خطر بزرگ، برنامه دولت آینده در بخش مسکن- مقابله مالیاتی با سفته‌بازی- را تهدید می‌کند و آن، رفتن به بیراهه «مالیات پوچ» است که دو سال است تصویب شده، اما قابلیت اجرا ندارد، چون پر از اشکال است.
وقتی اعلام شد ابراهیم رئیسی پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است حسن روحانی کفش و کلاه کرد و رفت خدمت رئیس جمهور منتخب.به او حضوری تبریک گفت و لابد تشریح نمود چه دارد تحویل می‌گیرد.داخل پرانتز بگویم:کسی نمی‌تواند مدعی شود ابراهیم رئیسی زمین بایر تحویل می‌گیرد.
هنوز هم ملک کشف‌نشده زیادی متعلق به شهرداری داریم، به تازگی یک مجموعه در منطقه 5 تهران کشف شده که متعلق به شهرداری بوده است.
تلویزیون به‌طور عام و شبکه سه به‌طور خاص، روزانه در حال از‌دست‌دادن مخاطب هستند. این را نه از نظرسنجی‌هایی که گاه و بی‌گاه خود صداوسیما منتشر می‌کند، بلکه از حرف‌های همین مردم کوچه و بازار می‌توان فهمید. وضعیت برای شبکه سه از آن جهت متمایزتر از بقیه شبکه‌های تلویزیونی است که این کانال مختص جوانان بنا شده و عمدتا هم با پخش برنامه‌های مهم‌تر، سعی در جلب مخاطب داشته است.
برای اولین‌بار است که طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» پای نیروهای مسلح را به تمشیت امور اداری باز کرده‌ است. حال آنکه بنا به تصریح اصل شصتم قانون اساسی، اعمال‏ قوه‏ مجریه‏ از طریق‏ رئیس‏‌جمهور و وزرا است‏.
دولت سیزدهم اولین اصلی را که برای خود در بخش مسکن می‌تواند در سرلوحه قرار دهد، پرهیز از سیاستگذاری بر اساس قیمت‌های کنونی است.
نزدیک به 42 سال از بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا و در نتیجه تحریم ایران از جانب آمریکا می‌گذرد. از آن روز به بعد شاهد ادامه یافتن، تمدید و تشدید شدن تحریم‌ها از طرف دولت آمریکا، نهادهای بین‌المللی و دیگر کشورها به دنبال وقایع مختلف بوده‌ایم. این تحریم‌ها از سال 2006 در پی برنامه‌های هسته‌ای ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت شدت گرفت.
نخستین اقدام اقتصادی دولت سیزدهم محور قرار گرفتن تولید در کشور است اما تحقق این امر مستلزم اقداماتی است که یکی از آنها فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری در کشور است و به این منظور قطعا باید قیمت ارز درکشور به شدت کاهش پیدا کند به نحوی که سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر شود.
احترام به قانون و نهادهای قانونی کشور ازجمله شورای نگهبان و تمکین به قواعد مردم‌سالاری دینی، مهم‌ترین درس رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان قوه قضائیه برای آنهایی است که گوشی برای شنیدن داشته باشند.
آیا وزارت کشور آمار 4 میلیون رأی باطله را به تفکیک اعلام کرده است؟ در این صورت بقیه روی برگه چه نوشته‌اند. اساسا وزارت کشور چنین وظیفه‌ای دارد یا ایشان حدس می‌زند و به چنین عددی رسیده است؟
همیشه پس از هر انتخاباتی تا زمان تصدی منتخب جدید در پست ریاست‌جمهوری خصوصا تا معرفی وزرا و رای اعتماد مجلس 2 تا 3 ماه بلکه بیشتر فاصله می‌افتد و دوران فترتی پیش می‌آید که تا حدود زیادی طبیعی است.