عدم استقبال دانش‌آموزان از آزمون‌های حضوری

در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون‌های مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که به‌رغم آموزش‌های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می‌شود، دانش‌آموزان علاقه‌ای به شرکت درآزمون‌های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام می‌شود اکثر دانش‌آموزان در آزمون‌های غیر حضوری شرکت می‌کنند.
تصویر عدم استقبال دانش‌آموزان از آزمون‌های حضوری

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین معافی تحلیلگر مسائل آموزشی نوشت: این در‌حالی‌است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌است که آزمون‌های پایانی نوبت اول در دیماه در تمامی مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری انجام شود و دانش آموزان چه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و یا آموزش را بصورت مجازی دنبال نمایند باید سرجلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذرموجهی برای حضور در مدرسه دارند به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

اگر چه تلاش‌های زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمون‌های مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلب‌ها غیر ممکن است. جدی نگرفتن آموزش‌ها و آزمون‌های مجازی، دریافت نمرات عالی و غیر‌واقعی در آزمون‌های غیر حضوری، استفاده از خرد جمعی ومشورت در این آزمون‌ها، کسب نمرات عالی توسط دانش آموزان ضعیف، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانش‌آموز به عنوان آزمون‌دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانش آموزان علاقه‌ای به آزمون‌های حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمون‌های غیر حضوری دارند.

این عوامل در طی دو سال گذشته به‌طور کلی باعث شده که اکثر دانش‌آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمون‌های حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سال‌های بعد نیز به علت نداشتن پیش‌دانسته‌ها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد. دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهل‌انگاری‌ها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمون‌های نهایی بیشتر دیده می‌شود.

بی شک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عده‌ای به علت بیماری و یا بهانه‌های دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری می‌کنند و گرفتن آزمون غیرحضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانش‌آموزان و بی‌عدالتی شده و این رویه در نوبت‌های بعدی بیشتر خواهد شد؛ پیشنهاد می‌شود که از دانش‌آموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.

با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش‌آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان در آموزش‌های مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم سوادی و عدم تلاش علمی دانش‌آموزان، شایسته است که اولیای گرامی، فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به‌ویژه شرکت در آزمون‌های حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سال‌های بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

374464

سازمان آگهی های پرسون