نگذاریم «کرونا» در «چله‌شو» برقصد!

ضرورت کنترل مرگ و میر کرونا و حفظ و صیانت از جان مدافعان سلامت که در خط مقدم مبارزه به این «پندمی» بودند، همه را متقاعد کرد که به این سطح از تعطیلی و توقف اجباری تن دهند و نتیجه همان همکاری و همراهی، این شد که در سه روز اخیر برای نخستین بار مازندران مانند همه نقاط کشور، از نظر کرونا، بی‌خطر و آبی شد اما آیا این بدان معناست که خطر ویروس کرونا از بین رفته و دیگر ویروسی وجود ندارد؟
تصویر نگذاریم «کرونا» در «چله‌شو» برقصد!

به گزارش سایت خبری پرسون، رسانه شمال در یادداشتی نوشت: یکی از عوارض و تبعات فرهنگی و اجتماعی شیوع کرونا، تعطیلی کامل برنامه‌های فرهنگی، باشگاه‌های ورزشی، همایش‌های بومی-محلی و نظایر آن بود که به اندازه کافی در تشدید سردرگمی مردم، به‌ویژه خانواده‌ها و جوانان در بیست و دوماهه اخیر موثر بود اما نه مردم و نه مدیران، نمی‌توانستند اقدامی به‌عمل بیاورند و همه از سر ناچاری، این محدودیت‌ها را تحمل کردند؛ محدودیت‌هایی که چه بسا؛ سرخوردگی و خستگی روحی و روانی شهروندان مازندرانی را موجب شد؛ همان مردمی که عادت داشتند، در هفته چند شب به این جشن‌ها بروند.

الزامات مربوط به حوزه سلامت، ضرورت کنترل مرگ و میر کرونا و حفظ و صیانت از جان مدافعان سلامت که در خط مقدم مبارزه به این «پندمی» بودند، همه را متقاعد کرد که به این سطح از تعطیلی و توقف اجباری تن دهند و نتیجه همان همکاری و همراهی، این شد که در سه روز اخیر برای نخستین بار مازندران مانند همه نقاط کشور، از نظر کرونا، بی‌خطر و آبی شد اما آیا این بدان معناست که خطر ویروس کرونا از بین رفته و دیگر ویروسی وجود ندارد؟ قطعاً خیر.

به همین دلیل است که طرح واکسیناسیون عمومی در استان با جدیت پیگیری شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز همچنان مورد تأکید است و در روز گذشته «علی شیرازی»، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی در نشست کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، از شروع اجرای فاز اول مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید، همزمان با سراسر کشور در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در فاز اول؛ ضرورت دارد همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به کنترل تزریق واکسیناسیون برای کلیه خدمات‌دهندگان در دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون مدیریت بحران موسسات ستادهای مردمی و بخش خصوصی، اقدام‌ نمایند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، گفت: براساس الزامات این طرح، در صورتی که هر یک از کارکنان به هر دلیلی واکسن نزده باشند، باید نسبت به ارائه آزمایش PCR منفی هر ۱۵‌روز یک بار؛ به دستگاه اقدام نمایند. در غیر این‌صورت، از ورود کارمند به دستگاه جلوگیری و برای وی غیبت منظور می‌گردد.

این سخت‌گیری‌ها نیز براین اساس است که هنوز خطر ویروس همچنان وجود دارد. هرچند ممکن است، سطح ابتلا و وضعیت حاد، آبی شده باشد. در چنین شرایطی؛ برخی شهرداری‌های استان تصمیم گرفتند؛ مراسم «چله‌شو» را به‌صورت عمومی برگزار کنند و با توجه به وجود ویرووس کرونا، ممکن است دوباره شاهد به‌راه افتادن موج جدیدی از شیوع کرونا باشیم.

سخن ما خطاب به استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که علاج واقعه را پیش از وقوع کنند چون اگر مراسم به‌صورت عمومی باشد، احتمالاً پروتکل‌ها نیز رعایت نمی‌شود ضمن این‌که این اقدام، به عادی‌سازی در بین مردم منجر خواهد شد و چه بسا شهروندان با خود به این جمع‌بندی برسند که ویروس کرونا کاملاً محو شده است و همین رویکرد و سهل‌انگاری‌های ناشی از آن، موجب شیوع موج جدید گردد.

آیین‌های بومی محلی و برنامه‌های فرهنگی مانند «چله‌شو» مانند بسیاری از میراث فرهنگی این استان، از دیرباز مورد علاقه مردم بوده و با استقبال وسیع همه اقشار، خانواده‌ها و جوانان واقع می‌شده است اما امسال را نیز باید در ادامه دو سال‌98 و 99 دید و از محدودیت‌ها فاصله نگرفت و مانع از اجرای مراسم در سطح عمومی و در مکان‌های مسقّف شد. از استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی توقع داریم پیش از برگزاری چنین جشن‌هایی، برای ممنوعیت آن اقدام کنند.

ما نیز مانند همه شهروندان، دلتنگ چنین دورهمی‌هایی هستیم اما بیشتر از آن، نگران بازگشت موج جدید و پیک ششم نیز هستیم و به پاهای خسته و چشمان بی‌خواب کادر درمان فکر می‌کنیم و نمی‌خواهیم شاهد مرگ عزیز دیگری، خواه جوان باشد یا پیر در اثر ابتلا به کرونا باشیم.

اگر در همین مراسم، «ویروس کرونا» برقصد و میدان‌داری کند، هم شاهد مرگ و میر بالایی خواهیم بود و هم بسیاری از خانواده‌ها، مدیران دولتی را مقصر خواهند دانست که مجوز برگزاری چنین مراسمی را صادر کردند.

375384