یادداشت‌ها

با پیروزی برق‌آسای طالبان و فتح زنجیره‌ای مراکز استان‌ها، بالاخره پرچم سفید طالبان خیلی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بر فراز کاخ ریاست‌جمهوری در کابل برافراشته شد. رئیس‌جمهور فراری شده و بسیاری از تحلیلگران مسائل افغانستان، فارغ از نوع دیدگاه‌شان، شوکه شده و توان تحلیل را از دست داده‌اند و مسحور اخبار پی‌درپی شده‌اند و لاجرم از پیش‌بینی اثرات این رخداد بر جهان و منطقه بازمانده‌اند.
نشست قریب الوقوع سران کشــورهای پیرامونی عراق در بغداد که نخستین نشست منطقه‌ای در نوع خود تلقی می‌شود نشان می‌دهد که منطقه غرب آسیا به سمت همگرایی و پرهیز از تنش‌های سیاسی حرکت می‌کند.
به تازگی گزارشی از مرکــز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت منتشر شده که نشان می‌دهد نرخ فوت در افراد کامل واکسینه شده که دو هفته از دریافت دُز دومشان می ‌گذرد و این به‌معنای بیش از ۷۰ برابر میانگین جهانی است.
رئیس‌جمهوری در شروع به کار دولتش باید به این مسأله توجه خاصی داشته باشد که برای اداره مطلوب امور مختلف ‌لازم است افــراد کاردانی برای تصدی مسئــولیت انتخاب شوند تا از این طریق تصمیم‌های کارشناسانه اتخــاذ شود.
شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت رسان به حساب می‌آید، اما برای خدمت رسانی مطلوب‌تر در کلانشهری آن هم مانند تهران همیاری و همکاری شهروندان با مدیریت شهری را در مرحله نخست می‌طلبد.
خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم‌های کمرشکن، موجب شد دستاوردهای خارجی نسبی دوره اول دولت روحانی که با امضای توافقنامه موسوم به برجام حاصل شده بود در دوره دوم دولت مذکور از دست رفته و اقتصاد، تجارت و معیشت مردم را به سختی تحت تاثیر قرار دهد به طوری که این دوره نسبتا کوتاه به علت کاهش شدید ارزش پول ملی، افزایش تورم سرسام‌آور و فساد ناشی از آن، ده‌ها میلیون نفر از مردم کشور زیر خط فقر قرار گیرند به نحوی که جبران این رخداد حتی اگر اقتصاد کشور بر اساس یک اصول علمی و زیرنظر مدیران مجرب و در وضعیت غیرتحریمی برنامه‌ریزی شود شاید به یک یا دو دهه وقت نیاز است تا گره‌های آسیب‌دیده میلیونی مجددا خود را بازیابند.
بی‌شک، کنترل پاندمی کرونا مساله اصلی کشور است. این تعداد فوتی‌ به خاطر این بیماری غیرقابل قبول است. با فوت هر یک نفر زندگی یک خانواده و همسر و فرزندان و پدر و مادرانی برای همیشه تخریب می‌شود.
با آمدن طالبان چند پرسش نیز اهمیت یافته است، از جمله اینکه آیا آنان به وعده‌های خود عمل خواهند کرد؟ آیا باید به آنان اعتماد کرد؟ اصولا کدام وعده را داده‌اند که باید به انجام آنها امید داشت؟ بهتر است به این نوع پرسش در سطح کلی‌تری پاسخ دهیم که وعده‌های سیاستمداران تا چه حد قابل اعتماد است؟ چه از سوی طالبان باشد و چه از سوی دیگران. برای این کار ‌باید چگونگی تحقق‌پذیری وعده‌ها را کالبدشکافی کرد.
اعداد نرخ فقر و وضعیت معیشتی گروه‌های پایین درآمدی و حتی طبقه متوسط از مرز هشدار عبور کرده است. خانوارهای ایرانی با سرعت بسیار بالا در حال از دست دادن رفاه هستند و طبقه متوسط جامعه در حال از بین رفتن است.
یادداشت میهمان؛

بازی ۲ سر برد ایران با غرب

انتظار برای فروپاشی ایران از درون را نیز دیگر کسی جدی نمی‌گیرد و اگر راهبرد مزبور بنای وقوع داشت در دوره ترامپ صورت می‌گرفت.

تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ توسط عبدالملکی که ویژگی‌های قابل قبولی دارد، می‌تواند بخش مهم تامین اجتماعی را از سیاسی‌کاری‌ها دور کند و به سمت خدمات دهی بیشتر برای مردم و بازدهی بیشتر اقتصادی سوق دهد.
آیت‌الله فقیه ایمانی بی سر و صدا توانست ندای قرآن را به تمام نقاط آمریکا و حتی زندان‌های آنجا برساند و گرایشی به اسلام در پرتو «نورالقرآن» ایشان که به زبان انگلیسی در 20 جلد منتشر شده است، پدید آمد.
ساعاتی پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران همه نگاه‌ها به کابینه احتمالی دولت وی دوخته شد و گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص حضور برخی چهره‌های شاخص سیاسی و علمی در آن مطرح می‌شد در این بین نیز هر یک از جریان‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های حامی رئیسی درصدد بودند که برای خود در کابینه دولت سیزدهم سهمی دست‌وپا کنند.
یکی از دغدغه‌های اصلی نخبگان و دلسوزان، موضوعات هنری به خصوص در محورهای سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای معروف به صنایع مستظرفه می‌باشد. بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما دیگر نباید انتخاب وزیر برای وزارت مرتبط با امور یاد شده، موجب دغدغه ونگرانی اصحاب هنر گردد.
تا روزهای آتی آموزش‌وپرورش سکاندار جدید خود را با رای اعتماد نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی خواهد شناخت. طبق دستور جلسه یکصد و بیستم مجلس‌شورای‌اسلامی روز شنبه، ۳۰ مرداد، حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به عنوان اولین نفر در مجلس از خود و برنامه‌اش دفاع خواهد کرد.
آمریکا سال‌هاست یا حداقل در این چند سال اخیر که دائما چین را تهدید اول برای امنیت ملی خود اعلام می‌کند و در اجلاس ناتو هم به همین صورت اعضا، چین را تهدید اول امنیت خود تعریف می‌کنند.
معلوم نیست تجربه‌های رفتارهای قبلی چه وقت برای ما آموزنده و مفید خواهند بود؟ نکته جالب‌تر عدم توجه اعضای محترم ستاد کرونا به نظریات کارشناسان و صاحبان دانش وتجربه از اپیدمیولوژیست‌ها تا آسیب شناسان و جامعه شناسان است.
آیت‌ا... هاشمی، مرد فــرداها بود. برای همــین هم معمولا یک دهه از زمان خودش، جلوتر بود. پیش بینی‌هایش معمولا خلاف جریان غالب بود و در نگاه اول، باور ناپذیر. برای همین هم طعنه و شماتت زیاد می‌شنید. ولی یک قدم از حرف‌هایش عقب نمی‌نشست.چون آنچه می‌گفت متکی بر مطالعات و شناخت عمیق بود. به همین جهت تخریب‌های سازمان یافته شد، تنها راه مقابله با هاشمی برای تندروها.
مساله وزارت کشاورزی و اینکه چه کسی متصدی این پست خواهد شد را در دفتر خاطراتم ورق می‌زنم حتی در رژیم گذشته که مردم سیاسی نبودند و یا کمتر به سیاست فکر می‌کردند وزیر کشاروزی حال هر اسمی این وزارت خانه یدک می‌کشید در زندگی روستاییان و روستازادگان شهرنشین شده مورد توجه بود.
پس از حمله ایالات متحده به خاک افغانستان و در پی آن شکست طالبان، این شبه گروه نظامی، به حاشیه رانده شد. اما در برخی از مناطق کشور افغانستان به حیات خود (علیرغم موضع‌گیری‌های مقامات امریکایی مبنی بر نابودی این گروه) ادامه داد.
سرانجام طالبان در ۲۴ مردادماه وارد کابل شد. این شاید بزرگ‌ترین تحول ژئوپلیتیک در منطقه ما در دهه اخیر باشد. در این میان گمانه‌زنی‌ها درباره آینده افغانستان بی‌شمار است.
یادداشت/حسین بردبار

با جان مردم بازی نکنید

حسین بردبار یادداشتی درمورد شرایط دریافت کنندگان واکسن کرونا نوشته است.
یادداشت میهمان؛

یادگار شیر «دره پنجشیر»

نگران خدعه و فریب ملاهای کابل و قندهار. بی‌شک مزدوران انتحاری طالبان در راه‌اند تا خنجر جهل و کین در قلبش فرو کنند. افغان‌های خواهان بازگشت آرامش، آزادی، دموکراسی و نهادهای مدنی به یادگار شیر دره پنجشیر بپیوندند.