قدر کارگران را بدانیم

یکی از روزهایی که در جامعه جهانی نامگذاری شده، روز جهانی کارگر مصادف با 11 اردیبهشت ماه است.
تصویر قدر کارگران را بدانیم

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در یادداشتی نوشت: ضمن اینکه این روز را گرامی می‌داریم و از تلاش همه کارگران و دست‌اندرکاران این حوزه، بابت تلاش‌هایی که برای جامعه انجام دادند، سپاسگزاری می‌کنیم اما این واقعیت را باید قبول کنیم که قشر اعظم کارگران دغدغه‌های جدی و اساسی دارند. این روز بهانه‌ای برای بیان دیدگاه‌های مختلف این حوزه و مرتبط با این مناسبت است.

یکی از نکاتی که فکر می‌کنم بسیار اهمیت دارد، متناسب سازی حقوق کارگران با وضعیت تورم است. با توجه به عقب‌ماندگی‌ای که ما در این حوزه برای متناسب‌سازی داریم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ممکن است گفته شود امسال 57 درصد رشد داریم که آثار مثبت و منفی دارد ولی واقعیت این است که وقتی حقوق کارگران را رسما، تقریبا زیرخط فقر اعلام می‌کنید، عدالت اجتماعی در داشتن یک زندگی باکیفیت تحقق پیدا نمی‌کند. اگر نیم نگاهی به نقش کارگران در چرخه توسعه‌ای کشور داشته باشیم، بدون شک انتظار این است که توجه به کارگران عزیز به تناسب نقش و اهمیتی که دارند، باشد از این رو به نظر می‌رسد فاصله‌ای بین نقش‌شان و کارهایی که انجام می‌دهند و توجهی که به آنها می‌شود، وجود دارد. در این بین بازنشستگان را داریم که حداقل طی چند وقت اخیر شاهد تجمع و اعتراض آنها نسبت به همسان سازی‌ها بودیم.

فراموش نکنیم که اگر قرار است اتفاقی در حوزه اقتصاد و تولید بیفتد، به‌ویژه اینکه این چند سال اخیر هم نامگذاری‌ها بر همین مبنا بوده، انتظار این است که به همین تناسب این توجه هم نسبت به کارگران وجود داشته باشد.

در این بین علاوه بر توجه به اقتصاد و درآمد این گروه، موضوع سلامت روانی و اجتماعی کارگران هم اهمیت قابل توجهی دارد که فکر می‌کنم در برخی از محیط‌های کاری چه در بخش‌های دولتی و چه خصوصی و چه بخش‌های تعاونی و غیره این بخش مغفول مانده است و اگر هم جایی کاری انجام شده، ناچیز است که باید بگوییم در عمل خیلی توجه نمی‌شود. این درحالی است که یک کارگر برای اینکه بتواند شادابی لازم و بهره‌وری بیشتری را داشته باشد، نباید نسبت به ابعاد روانی اجتماعی این کارگر و حتی حمایت از خانواده غفلت داشته باشیم.

از واژه غفلت استفاده می‌کنم که به نوعی تعمدی بودن در آن نباشد. ولی فراموش نکنیم که کارگران به دلیل سختی کاری که دارند، نیازمند ارتقا و بهبود شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی هستند و این مطالبه جدی است که ما در جامعه مددکاران اجتماعی از مسئولین، کارفرمایان و همه دست اندرکاران داریم که این غفلت را مورد توجه قرار دهند. کارگران انسان‌هایی هستند که اگر نباشند، چرخه تولید کامل نمی‌چرخد و اگر در چند سال اخیر محور شعارهای سالی که در آستانه نوروز نامگذاری می‌شود، در اکثر سال‌ها محور اشتغال و تولید بوده است، طبیعتا محور اشتغال و تولید کسانی جز کارگران نیستند. پس قدر آنها را بدانیم.

منبع: روزنامه آرمان ملی

395400