یادداشت‌ها

در سال کمبود شدید بارش و در این روزها که مردم در اوج گرما و هجوم موج پنجم کرونا، با بی‌برقی هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خشک‌سالی چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟
عموم مردم خواهان سامان‌دادن به اقتصاد هستند اما راه‌حل‌های مورد نظر آنها با یکدیگر تزاحم کامل دارد. این خود مشکل بزرگی در مسیر هر نوع برنامه‌ریزی اقتصادی ایجاد می‌کند.
رییسی باید به مدیران خود تاکید کنند که پست سخنگو و رسانه‌های سازمانی را جدی بگیرند و جز در مواقع لزوم صحبت نکنند. خود ایشان هم می‌توانند رسالت سخنگویی دفتر ریاست‌جمهوری را جدی‌تر بگیرند و اجازه دهند وظایف رسانه‌ای پاستور را همکاران ایشان در روابط عمومی و رسانه‌های دولتی انجام دهند.
دولت‌ها، از جمله آلمان، به‌منظور آزاد کردن سرمایه بانک‌ها و پاکیزه کردن ترازنامه آنها از این گونه دارایی‌های بی‌ارزش اقدام به تاسیس به اصطلاح «بد بانک» (Bad Bank) برای خریداری این قبیل مطالبات و دارایی‌های سمی آنها کرده‌اند.
کارشناسان مدتی است از کاهش جمعیت کشور صحبت می‌کنند و آن را تهدیدی برای آینده ایران می‌دانند یادداشت پیش رو نگاهی دارد به چرایی این اتفاق.
در این گزارش درصدد واکاوی ساختار کارکرد نظری و عملی اندیشکده ها و پژوهشکده های علمی کشور پرداخته ایم که شما مخاطبان را به مطالبه فرهنگی و خواندن این گزارش توصیفی و میدانی فرا می خوانم.
گفت‌وگو درباره موضوع سیاست با اخلاقیات فردی تفاوت دارد. ما اگر به فرزندان‌مان یا دوستان توصیه‌ای یا انتقادی داریم، باید آن را حتی‌المقدور به صورت خصوصی طرح کنیم، زیرا ملاحظات اخلاقی حکم می‌کند که موضع ما نسبت به یکدیگر دوستانه و تابع منطق رفتار فردی باشد. ولی هنگامی که می‌خواهیم رفتار سیاستمداران و صاحبان قدرت را نقد کنیم، بیان خصوصی آن لزوما فایده‌ای ندارد، زیرا منطق حاکم بر رفتار سیاسی، قدرت است.
مدت زمان زیادی از پایان دور ششم گفت‌وگوهای ایران، کشورهای ۱+۴ و ایالات متحده در وین برای احیای توافق هسته‌ای می‌گذرد و با این حال هنوز مشخص نیست دور هفتم گفت‌وگوها چه زمانی آغاز خواهد شد.
یک عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: مهم‌تر از هر چیز قدر، شأن و منزلت دستگاه قضاست که مورد توجه گفتار ماست. نگاه ما به قدر قوه قضا در این روزهای جمهوری اسلامی، نگاهی نگران و افسرده است.

کارشناسان مدتی است از کاهش جمعیت کشور صحبت می‌کنند و آن را تهدیدی برای آینده ایران می‌دانند یادداشت پیش رو نگاهی دارد به عوارض اجتماعی و عاطفی این اتفاق
محمدحسین مهدویان در یادداشتی خطاب به برخی مدیران تصمیم گیرنده در امر پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی آورده است: به راستی شما در کدام جامعه زندگی می‌کنید و برای کدام مردم نسخه می‌پیچید؟ اصلا جامعه و مردم را کنار بگذارید. آیا فرزندان خود را هم نمی‌بینید؟ بی‌چاره ما که مدیریت فرهنگ و هنرمان در سیطره‌ی بی‌تدبیری شماست.‌

بهبود محیط کسب و کار یکی از مهم‌ترین راهبردهای توسعه اقتصادی در هر کشور به شمار می‌رود و علاوه بر آن هر چه محیط کسب وکار در یک کشور شرایط بهتری داشته باشد، بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی بیشتر و هرچه بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی در جامعه‌ای بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می‌شود.
مشخص و محرز است که سیاست نظام در قبال طالبان تغییر کرده است. همانطور که گفته می شود این طالبان، طالبان 15 سال قبل نیست نگاه جمهوری اسلامی نیز به این گروه همان نگاه 15 سال پیش نیست و دچار تحولات چشمگیری شده است.
کارشناسان مدتی است از کاهش جمعیت کشور صحبت می‌کنند و آن را تهدیدی برای آینده ایران می‌دانند یادداشت پیش رو نگاهی دارد به عوارض غیرقابل جبران این اتفاق
دولت فعلی در پایان راه است و بازار نقد و تحلیل عملکردش داغ. یادداشت پیش‌رو نظر یکی از فعالان رسانه‌ای است در مورد دولت تدبیر و امید
یادداشت/پس از ترور ناجوانمردانه رئیسعلی دلواری، خالوحسین علیرغم ضربه روحی شدیدی که بدو وارد گشته بود به همراه دیگر خوانین (که پس از شهادت رئیسعلی حاضر شدند به قیام کمک نمایند) نبرد علیه انگلیس را استمرار بخشید و در زد و خوردی سخت در اطراف بوشهر به اسارت درآمد و او را به پادگان بریتانیا در بصره فرستادند.

یادداشت/دیکتاتور برای سرگرم کردن نوه‌اش، زندگی معمولی شهروندان را به بازی گرفته و با فشار دادن یک دکمه، برق شهر را خاموش کرده و کل جامعه را در تاریکی فرو می‌برد. همین قطع کردن های مکرر برق و تاریکی‌های خسته کننده نهایتا موجب اعتراض مردم و بروز کودتا می‌گردد.

رسیدگی به کارگرانی که دستان قدرتمندشان چرخ اقتصاد را می چرخاند از ضروریات جامعه برای پیشرفت و توسعه است؛ موضوعی که بعضی مواقع در کشور ما نادیده گرفته می شود و بعضی از کارگران با وضعیت اسفناکی در محیط کار و زندگی رو‌به رو هستند. یادداشت پیش رو نگاهی دارد به وضعیت کارگران و عدم رسیدگی مناسب شرکت‌های پیمانکاری به آنان.