یادداشت‌ها

یادداشت/ در روزهای گذشته انتشار کلیپ‌هایی از ضیافت نیروهای غیرحرفه‌ای طالبان در کاخ های مجلل و با شکوه سران دولت افغان، سوالات زیادی را در ذهن ناظران ایجاد کرد. سرانی که علیرغم تجهیزات مدرن، تاب تحمل در برابر طالبان را نداشتند و زنجیروار یا تسلیم می‌شدند و یا فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

خسته شدیم از ماسک زدن، از ضدعفونی کردن هر چیز، از نرفتن به میهمانی و دورهمی دیالوگی است که این روزها بسیار شنیده و گفته می‌شود؛ سخنانی که بوی عادی انگاری و رفتن به استقبال ویروس کرونا و مرگ می‌دهد.
روند تحولات افغانستان همه ناظران را در بهت و حیرت فرو برده است. چگونه می‌شود که قدرت اول جهان، بیست سال در یک کشور توسعه نیافته حضور مستقیم نظامی و سیاسی داشته باشد و برای تشکیل دولت آن تمام توان خود را بسیج کند و نزدیک به ۸ هزار نفر تلفات بدهد و بیش از دو هزار میلیارد دلار هزینه کند، ولی به محض آنکه از این کشور خارج می‌شود بدون حتی یک درگیری قابل توجه، کل حکومت و ارتش پوشالی آن در برابر مرتجع ترین جریان شکست بخورند و به سرعت حکومت را واگذار کنند و رییس جمهور آن فرار را بر قرار ترجیح دهد؟
پیشروی سریع و تهاجمی طالبان به سمت ولایت‌های مختلف افغانستان، شمال و غرب و جنوب نشان می‌دهد که افغانستان وارد مرحله پیچیده‌ای از بحران شده است. از آنجایی که خروج شتاب‌زده آمریکا و ناتو از افغانستان ناامنی‌ها را در این کشور تشدید کرده است، به‌نظر می‌رسد که یک سناریوی از پیش طراحی‌شده، توسط آمریکا و غرب برای بحران‌سازی در افغانستان تهیه شده است.
بعد از اتمام آخرین نشست علنی مجلس در هفته‌ای که گذشت، فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم توسط رییس‌جمهور اعلام شد و روز شنبه نیز با اعلام رییس مجلس، اعلام وصول شد تا پایانی باشد بر گمانه‌زنی‌ها، کابینه‌ای که نه تنها فراجناحی نیست بلکه حتی به نظر می‌رسد در اردوی اصولگرایان هم گزینشی انتخاب شده است.
از دیرباز به نمایندگان مجلس شورا، «وکلای ملت» گفته می‌شود. همین عنوان بر اعضای شورای اسلامی شهر نیز صادق است. اعضای شورای شهر به واقع نمایندگان و وکلای مردم شهر هستند که به وکالت و نمایندگی از ایشان، تصمیماتی برای اداره شهر می‌گیرند.
سخنان انتقادی دکتر زالی، رییس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران، بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. پاسخ آقای ظریف نیز این بازتاب‌ها را بیشتر کرد. افکار عمومی متوجه شد که سیاست‌های بغایت نادرستی در مبارزه با کرونا وجود داشته و این سیاست‌ها متوجه افراد خاصی نیز هست.
این روزها آمار درگذشتگان به علت کرونا به‌شدت بالا رفته و نگرانی در خانوارها افزایش یافته است. اخیرا مقامات سیاسی عالی‌رتبه کشور هم بر ضرورت واردات واکسن تاکید کرده‌اند و بر لزوم خودکفایی در تولید واکسن کمتر تاکید می‌کنند.
محله هرندی یکی از محله‌های جنوبی تهران است که گویی نامش با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی گره خورده است اما معضل بزرگ در این محله بلای خانمان سوز اعتیاد و مشکلات ناشی از آن است.

شهردار شدن علیرضا ‎زاکانی دیگر به مویی بند بود. مجلس یازدهم با رأی به استعفایش، نامزد پوششی انتخابات ۱۴۰۰ را از نمایندگی «مردم» قم در پارلمان و ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس در یک سال اخیر، یک باره به شهرداری ‏پایتخت جمهوری اسلامی ایران می‌رساند و به این ترتیب دیگر می‌توان به او لقب «شهردار رویشی» داد.
ابزارهایی در بازار سرمایه برای تامین مالی بخش مسکن طراحی شده که شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان است.
چه غریــبانه رفتی آقای مذاکره!. چه سکوت تلخ و چه بدرقه سردی. آیت‌ا... هاشمی هم که دیگر نیست‌ تا‌ جور بی‌معرفت‌ها را بکشد. گفتم بی‌معرفت‌ها؛ ‌یاد خود آقای هاشمی افتادم که جفا و ناسپاسی از‌ دست این جماعت، کم نکشید؛ ولی قدمی از ادای حق‌الناس عقب ننشست.
با اینکه در کابینه دولت سیزدهم برخی چهره‌های آشنا دیده می‌شود، اما درنهایت دولت به دست چهره‌های ناآشنایی خواهد افتاد که در عرصه عمومی چندان شناخته‌شده نیستند. البته برخی از همین چهره‌های ناآشنا در دولت‌های پیشین سمت‌هایی داشته‌اند و با بوروکراسی دولتی آشنا هستند.
متاسفانه یکی از مشکلات دیروز و امروز جامعۀ ما، نداشتن تفکر و مدیریت سیستمی در اداره امور کشور است، تفکر و مدیریتی که مجموعه‌ای از عناصر، افراد، سازمان‌ها و احزاب را به نحوی با هم مربوط کند که با هماهنگی هم و در راستای منافع ملی مردم و کشور، نقش معین و هدفمندی را به صورت پیوسته و وابسته به هم انجام دهند.
آیا تا اینجای کار تردیدی وجود دارد که در مقابله با کرونا شکست خورده‌ایم؟ آیا با هزار بهانه و دلیل می‌توان مرگ بیش از 95 هزار از هموطنان را توجیه کرد و بدیهیات این موضوع را انکار نمود؟
طالبان در طول هفته‌های گذشته توانسته است کاملا در سراسر افغانستان به قدرت فائقه بدل شود. جایگاه طالبان در حاکمیت سرزمینی افغانستان امروز از بسیاری از گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود هم فراتر است، بیش از نیمی از ولایات افغانستان کاملا یا تقریبا کامل در اختیار طالبان قرار گرفته‌اند و دولت مرکزی فقط به کابل و چند ولایت پیرامونش محدود شده است و در‌واقع کاملا تحت محاصره طالبان است.
بالاخره پس از یک تاخیر حدودا 9 ماهه، داده‌های رسمی سازمان ثبت احوال کشور نیز منتشر شد و میزان زاد و ولد تا نیمه مرداد ماه در اختیار عموم قرار گرفت. از طریق این آمار می‌توان به میزان دقیق مرگ و میر ناشی از کرونا پی برد.
نزدیک ۲۰ ماه پیش بود که نخستین گزارش‌های همه‌گیری کرونا در ایران همزمان با چین رسانه‌ای شد. در این مدت چهار پیک بیماری را پشت سر گذاشتیم و در نزدیکی قله پنجم هستیم.
این روزها که کرونا طغیان کرده و ترکتازی می کند و موضوع تعطیلات دو یا چند هفته ای محل بحث و نظر کارشناسان و افکار عمومی است برپایی عزاداری محرم نیز همچون سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
به درخواست سازمان های مردم نهاد شرکت کننده در همایش مشترک دولت و تشکل‌های اجتماعی و با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی 22 مرداد به عنوان روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی نامیده شد.
سونامی کرونای هنرمندان غیر معروف؛

آیا هنرمندان جز مشاغل پرخطر نیستند؟

تعداد زیادی از هنرمندان هستند که هیچ وقت جلوی دوربینی نیامده و کسی اسم و چهره آنها را نمی‌شناسد، اما به شکل مستقیم در صف اول ابتلا به کرونا قرار دارند.