یادداشت‌ها

اگر از پیچیدگی تعاریف (مانند کسری بودجه غیرنفتی) صرف‌نظر و از مفهوم ساده تراز عملیاتی استفاده کنیم، داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که کسری بودجه دولت، مشکلی مزمن و تاریخی بوده است. بررسی تغییرات درآمدهای عمومی (مالیات‌ها، عوارض و نظایر آن) و هزینه‌های جاری در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که این دو متغیر بودجه‌ای تا سال ۱۳۸۸ با شیبی ملایم در حال افزایش بوده‌اند، اما از سال ۱۳۸۹ به بعد، بنا به دلایلی مانند سیاست‌های انبساطی دولت و افزایش قابل‌توجه عواید نفتی، هزینه‌های جاری با شتاب بیشتری در حال افزایش است.
رویکرد مراکز علمی، ادبی و فرهنگی در چندین دهه گذشته عمدتا و بطور اجتناب ناپذیری در تهیه و تولید برنامه های فرهنگی، آثار تصویری و اقلام ادبی مکتوب از مکاتب ادبی و مشرب فرهنگی لیبرال غرب الهام می گرفت.
با رأی اعتماد مجلس به 18 وزیر پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی، کار دولت سیزدهم عملا آغاز شد. این دولت به نظرم «نقطه‌عطفی»در تاریخ معاصر ایران است و سرنوشت کشور به نوع عملکرد آن گره خورده است. تاکنون نزاعِ درون حکومتی مانع از شفاف شدن ریشه‌های مشکلات جامعه ایران شده بود.
البته هنوز همه علل و ابعاد خروج سراسیمه امریکا از افغانستان کاملا روشن نشده است ولی سقوط برق‌آسای کابل به دست طالبان و هجوم هزاران تن از مردم و اتباع دیگر کشورها به فرودگاه این شهر برای فرار از حاکمیت جدید این سوال بسیار مهم را مطرح می‌سازد که آیا کاخ سفید واقعا درک روشنی از اوضاع این کشور و خصوصا وضعیت دولت و ارتش نداشته است؟ یا همه‌ چیز برنامه‌ریزی شده و فقط برخی محاسبات اشتباه از آب درآمده‌اند؟
حملات روز پنجشنبه در کابل، دینامیسم پیچیده بین طالبان، شبکه حقانی و القاعده از یک‌سو و رقیب‌شان یعنی «داعش خراسان» از سوی دیگر را آشکار کرد. فرمانده امریکایی سنتکام بعد از این حملات تهدید داعش خراسان را «به‌شدت واقعی» توصیف کرد و مشاور امنیت ملی بایدن نیز یکشنبه گذشته گفته بود که تهدید داعش «شدید» و «مستمر» است.
هرکس که دل در گرو ایران عزیز مان دارد حتما می‌داند و ایمان دارد که موفقیت این دولت موفقیت همه و از جمله مردم است. از این رو در این راستا چه کسی است که از گام مثبت دولت جدید دل شاد نشود و امید به آینده در او شعله ور نگردد.
دولت آقای رییسی رای اعتماد خود را گرفت. جز نامزد پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش دیگر نامزدهای وزارت رای آوردند و بالاترین رای اعتماد را پس از انقلاب گرفته‌اند. شاید متوسط حدود 233 رای برای هر وزیر تایید شده است که قابل مقایسه با گذشته نیست.
کرونا حالا در قامت و شمایل بروز شده، با عزمی جزم تر نسبت به نیاکان خود در به در دنبال قربانی گرفتن است؛دقت کنیم دلتا کرونا بسیار زیرک و گریزپاست؛ اسیر آن نشویم!

زاکانی شهردار جدید تهران در حالی از چند روز آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که از دوره گذشته مدیریت شهری میراثی از کارهای نکرده و بر زمین مانده برای این دوره از مدیریت شهری به ارث گذاشته است و شهرداری در این دوره با چالش‌های روبه‌رو خواهد بود.
در بسیاری از سال‌های قرن بیستم، چین فقیرتر از کامرون بود. در سال ۱۹۴۹، زمانی که جمهوری خلق چین تشکیل شد، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در جنگ داخلی پاره‌پاره شده بود و از آن پس تحت یک نظام دیکتاتوری کمونیستی قرار گرفت.
کودکان کار هنگامی که می بینند هم سالان خود درس می خوانند و فرصت های رفاهی، تفریحی و تحصیلی مختلفی دارند؛ در حالی که آن ها از این فرصت ها محروم هستند؛ دائم خود را با آنها مقایسه می کنند و این خود منشاء آسیب های مختلف در آن ها است.
مخالفت صریح را نمایندۀ آبادان و در کمیسیون فرهنگی کلید زد که خطاب به جوان جویای نام گفت: «می‌خواهی جای شکوهی و رجایی و باهنر ( وزیران آموزش و پرورش در صدر انقلاب) بنشینی. کنار برو و خودت و ما را گرفتار نکن.»
سرانجام، پس از مذاکرات طولانی طالبان و آمریکا، آمریکا از افغانستان خارج و با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، طالبان پیروز ملی میدان مبارزه با اشغالگران در این کشور شد. در کمال ناباوری افکار عمومی، خیلی سریع طالبان بر کل افغانستان مسلط شد و عملا تقابل جدی میان طالبان و گروه‌های مختلف رخ نداد.
در عرف بین المللی، کمک به کشورها و ملل گرفتار در حل آسیب‌های محیطی و بلایای طبیعی امری معمول و رایج است. صرف‌نظر از جایگاه اقتصادی و سیاسی کشور‌های آسیب دیده، برخی از کشورهای توانمند کمک به آنها را در پروتکل‌های اساسی خود قرار می‌دهند.
پخش تصاویر واقعه مولمه و وحشتناکی که در زندان اوین اتفاق افتاده را باید به دو بخش تقسیم کرد: بخش نخست به هک شدن دوربین‌های این زندان برمی‌گردد.
اظهارنظر درباره کابینه سید ابراهیم رئیسی با توجه به چهره‌های جدید و عدم شناخت دقیق از آنها، دشوار به نظر می‌رسد. هرچند برخی وزرا، سوابق وزارت و در حد معاون وزیر داشته‌اند و البته که طبق قانون هیچ الزامی هم وجود ندارد، کسی که قرار است وزیر شود حتما قبل از آن وزیر یا در حد معاون وزیر بوده باشد اما درمجموع طبیعی است که در هر انتخاباتی یک گردش نخبگانی اتفاق بیفتد.
یکی از موافقین جلسه معرفی وزیر جدید بهداشت در مجلس علت موافقت خود را چنین بیان کرد که «ایشان طرفدار طب سنتی است و اساسا بنیانگذار دانشکده‌های طب سنتی در کشور ایشان بوده است.»
انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با پیروزی حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین رییسی به پایان رسید. پیروزی رییسی در انتخابات ظاهرا بیانگر آغاز دوران جدیدی در حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود، چراکه از نظر سیاسی بلوک حاکمیت تقریبا یکدست شده و نیروهای متعلق به یک جناح سیاسی قوای سه‌گانه مملکت و دیگر نهادهای حاکمیتی را در اختیار دارند.
در اتفاقات افغانستان شاهد پدیده‌ عجیب و باور نکردنی تبرئه و تطهیر طالبان هستیم. از این‌رو تحلیل کنیم که چرا با چنین پدیده‌ای مواجه شده‌ایم؟ ماجرا این است که ایران گفت‌وگوهای غیرآشکار و مفصلی با طالبان داشته است.