مشکلات آموزش و پرورش را ببینید

اگر جایگاه و اهمیت نظام آموزشی هر کشور و نقش آن در رشد و توسعه، پیشرفت و ترقی همه‌جانبه زندگی شهروندان را مورد دقت وسیعی قراردهیم، در خواهیم یافت که باید قوی‌ترین، توانمندترین وزیر کابینه دولت، وزیر آموزش و پرورش باشد؛ چون بدون تردید همه کشورهای توسعه یافته از رهگذر تغییر و تحول در نظام آموزشی به رشد و ترقی و تعالی رسیده‌اند.
تصویر مشکلات آموزش و پرورش را ببینید

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفربای آسیب شناس در یادداشتی نوشت: هر گونه تعلل، تاخیر و ضعف در این جایگاه رفیع، ضربه جبران ناپذیری را بر پیکر تربیت نیروی انسانی وارد می‌سازد. اگر به‌خاطر داشته باشیم در تکمیل و ترمیم کابینه دولت سیزدهم، آخرین وزیر انتخاب شده از سوی مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش بود و در مقاطعی این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌‌شد و این امر خواسته یا ناخواسته، آسیب جدی را به نظام آموزشی وارد می‌سازد که تقریبا تعلیم و تربیت پویایی لازم را در آن مقطع نخواهد داشت.

اما پس از دو وزیر معرفی شده توسط رئیس‌جمهور به مجلس، برای سومین مرتبه نمایندگان مجلس به آقای یوسف نوری به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد دادند. اما در زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت وی می‌گذرد، عملکرد ایشان مورد رضایت بخشی از فرهنگیان نیست. در مدت بسیار کوتاه خدمات، ایشان تیتر اخبار منفی در فضای مجازی بوده‌اند. نمونه آن در قانون رتبه‌بندی معلمان است که پس تلاش فراوان مطالبات صنفی که چندین مرتبه موجب تعطیلی مدارس و اعتراضات خیابانی شد،

جداول پر از اشکالی در آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی تدوین شده است. چه بسا کمتر معلمی می‌تواند در این جدول، رتبه‌های پایین‌ چهارم یا پنجم را اخذ نماید. البته این آیین‌نامه اجرایی مورد اعتراض معلمان قرار گرفته و کار به آن جا کشیده که معلمان با چنین قانون رتبه‌بندی و با این آیین‌نامه، منصرف گشته‌اند و اصرار بر تجدید نظر در جداول این رتبه‌بندی دارند. مواضع ایشان در دفاع از حقوق معلمان از یک سو، مصاحبه‌های دارای تناقض از سوی دیگر، از موارد مورد اعتراض معلمان است. به‌خاطر داشته باشید مدیریت در نظام‌های آموزشی مستلزم تخصص در سطح بسیار بالایی است، یعنی فرد باید از تجربه و پختگی کامل برخوردار باشد و با تسلط وصف ناپذیری خطا و اشکال احتمالی شکل گرفته در سطح وزارتخانه را ریشه‌یابی کرده و بداند که در کجای مدرسه چه اتفاقی رخ داده که مشکل، بدین شکل خود را نشان می‌دهد. این امر نیازمند شناخت عمیق و دقیق از همه سطوح نظام آموزش و پرورش دارد. از سوی دیگر برخی انتصاب‌ها در بخش‌های حساس این وزارتخانه، از دیگر اشکالات و موضوعات مورد اعتراض معلمان شریف کشورمان است.

با توجه به اینکه آموزش و پرورش کانون قدرتمندترین مدیرانی است که امروزه لبریز و در سایر ادارات، بهترین خدمات را از خود نشان می‌دهند، این انتصابات با نقد روبه‌رو شده است. از سوی دیگر عدم اجرای دقیق اساسنامه تازه تدوین شده صندوق ذخیره فرهنگیان و خطاهایی در اجرای آن، از دیگر اشکالاتی است که رخ داده. دولتی کردن این صندوق خصوصی، موضوع مورد نقد معلمان نسبت به عملکرد وزیر محترم است. امیدواریم نمایندگان مجلس و شخص رئیس‌جمهور تمرکز بیشتری برروی این وزارتخانه داشته باشند و صدای معلمان را بشنوند، چون هیچ خطایی در آموزش و پرورش قابل اصلاح نیست و برای اینکه ما جلوی اشتباه‌ها و اشکالات بعدی را بگیریم، نسبت به اصلاح و گوشزد امور به وزیر اقدام نمایند.

لازم به ذکر است یادداشت مذکور، آخرین یادداشت زنده یاد جعفر بای است و ایشان متاسفانه در هفتم اردیبهشت ماه 1401 از دنیا رفتند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

395190