یادداشت‌ها

فوق العــاده ویژه معلمان و تکرار تبعیض پس از تاخیر کم‌‌ مانند و شگفت‌آور در پرداخت حقوق مرداد فرهنگیان، کار را به دستان سامانه‌ی آموزشی که هدف این پرسش‌ها بودند انداخت و در پی آرام کردن فضا ابهام، حکم‌های تازه‌ فرهنگیان را بهانه‌ی این کار ناموجه دانسته و قول درست کردن آن را دادند.
مهمترین متغیر اقتصــاد کلان در اقتصاد ایران نرخ ارز است. به دلیل اینکه حتی کسب و کاری که هیچ ارتباطی به نرخ دلار هم ندارد ولی در اقتصاد ایران متاثر از نرخ دلار است. فرقی نمی‌کند نرخ دستمزد کارگر باشد یا فروش سبزی یا محصولات در یک روستا باشد. مهم است که نرخ دلار واقعی تغییر کند یا متاثر از متغیرهای سیاسی باشد.
این روزها آنچه به سادگی بر سر زبان می‌رود، خبرمرگ انسان‌هایی است که شکار ویروسی می‌شوند که بیش از دوسال است جهان را به تسخیر خود درآورده است؛ آن قدر پریشان احوال هستیم وبه قدرکفایت و صدبرابر بیشتر فریاد زده‌ایم برای واکسینه کردن که دیگر در این سوگ‌نامه از بیانش می‌گذرم.
دو کشور بزرگ اسلامی منطقه غرب آسیا، یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار زیادی در امر فرآیند و روند صلح منطقه‌ای دارا هستند. شاهد این ادعا سیاست‌های دو ستونی دکترین نیکسون است.
دیگر همه می‌دانند که شهرداری تهران در شؤون مختلف کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و گاهی در افول و ظهور دولت‌ها نقش موثر ایجاد می‌کند. مدیریت شهری به بزرگی تهران با جمعیتی که روزها تا 12 میلیون نفر می‌رسد کاری بسیار دشوار و شاق و حساس و لغزنده است که ممکن است دودمان یک جناح سیاسی را برباد دهد و دودش به چشم پایتخت‌نشینان بلکه کل ایرانیان برود.
پس از شدت گرفتن بحران سوخت در لبنان و محاصره اقتصادی خاموش آمریکا که قرار بود به خلع سلاح نیروهای مقاومت لبنانی منجر شود، سید حسن نصرالله با هوشمندی هر چه تمام‌تر ورق را به‌کلی برگرداند.
مدت قریبی است که ویروس کووید 19 دست و پای شهر را درهم پیچیده است. از بهمن 1397 که صدای پای او در شهر قم درآمد همه شهرها دست به گریبان این بیماری خطرناک شدند.شهر ما در هاله‌ای از نگرانی، هراس و ناشناختگی این ویروس قرار گرفت و زنان با ایجاد حفاظی خودساخته از ضدعفونی کردن مواد غذایی تا خانه و اعضای آن مسوولیتی دوچندان را به دوش کشیدند، اما در این محافظت به دلیل آنکه خود نیز درگیر این بیماری شدند چالش‌های نگران‌کننده‌ای برای‌شان ایجاد شد که امنیت سلامت‌شان به خطر افتاد.
در جهان امروز که رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری جایگاه بین‌المللی آن را رقم می‌زند، کشور‌های جهان برای آنکه بتوانند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند در صدد بر می‌آیند تا شاخص‌های توسعه یافتگی خود را بهبود ببخشند و از این طریق بتوانند در چرخه بهبود وضع اقتصادی و بالطبع افزایش نقش موثر خود که موجب تقویت اقتصاد و ایفای نقش تأثیرگذار در صحنه جهانی است تقویت کنند.
دولت سیزدهم در شرایط خاصی تشکیل شده است. با توجه به نارضایتی‌‌هایی که در احزاب در زمان انتخابات به خاطر عملکرد شورای نگهبان ایجاد شده و از طرف دیگر اعتراضات در سطح جامعه به دلیل مشکلات معیشتی، اگر آقای رئیسی به دنبال تشکیل دولت قوی و کارآمد باشد مسیر و راهی جز باز سازی سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به مسئولان وجود ندارد.
مقام معظــم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهور و هیات دولت سیزدهم بر بحث اعتمادسازی که مورد خدشه وارد شده و اینکه دولت تلاش کند در مسیری حرکت کند که اعتماد مردم را بدست آورد، تاکید داشتند.
شهدا چون ستارگانى هستند که در آسمان هستى مى درخشند، اما برخى از این ستاره ها درخشش فوق العاده اى دارند و مى توانند اسوه و الگویى براى دیگران باشند لذا  شایسته است ما یاد و خاطره شهداى دفاع مقدس را همیشه گرامى بداریم و پیوند خود را با آنان همچنان مستحکم نگهداریم.
جغرافیای سرزمینی و سیاسی کشور باستانی ایران از دیرباز مورد توجه جهانیان بوده و هست و اکثر کشورهای دنیا، کشور ایران را به فرهنگ غنی و تمدن چندین هزار ساله آن می‌شناسند و زمانی که مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفت، در کمتر زمانی مهاجمان به دلیل فرهنگ غنی ایرانی، آداب معاشرت این مردم، این سرزمین کهن را با فرهنگ خود آمیخته می‌کردند چه در مراودات روزانه و چه در روابط با دنیای خارج.
از زمان پیروزی برق‌آسای طالبان در 15 اوت و فتح بدون مقاومت تمام ولایات افغانستان، طالبان کنترل یک دولت شکست خورده را در دست گرفته و از خروج سریع ارتش امریکا بهره‌مند شده است. در حال حاضر مردم افغانستان و در وهله اول زنان بیشتر در معرض خطر و تهدید قرار دارند.
جهش‌های مکرر قیمت مسکن طی سه سال گذشته، یک گروه «بازیگر» داشت، یکسری «بازیگردان» و البته یک دسته «مقصر». درباره بازیگران و بازیگردانان، تاکنون زیاد صحبت شده، اما کسی تا به‌حال سراغ گروه سوم را نگرفته است. کاملا محرز است که «سیاستگذار» طی این سال‌ها دست‌کم به‌یک دلیل مشخص مقصر رکود تورمی فرسایشی در بخش مسکن بوده است؛ از این بابت که می‌توانست جلوی جهش‌های مکرر را بگیرد، اما کوتاهی کرد.
همگان تصاویر منتشره از زندان اوین را دیده‌اند. چه باید کرد؟ چگونه عبرت بگیریم؟ یک پاسخ این است که بسان متفکران، راه‌حل‌هایی که کم و بیش آشکار است را تنقیح و صورت‌بندی نظری کرده و آن را ترویج کنیم.
دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز می‌کند که گره‌های متعددی در حوزه‌های توسعه‌ای شامل مسائل مختلف و در هم‌ تنیده و پیچیده اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، جامعه ایران را احاطه کرده است. گسترش مرگ‌بار کرونا هم پیامدهای انسانی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای برجای گذارده است.
در منابع دینی ما، حق در دو دستۀ کلی و مهم قرار داده شده است،«حق الناس» و «حق‌ا...»، اما در همه موارد «حق الناس» بر «حق‌ا...» ارجحیت داده شده وتأکید گشته است که تضییع «حق‌ا...»، در قیامت قابل عفو و بخشش است، اما پایمال کردن «حق الناس» جز با کسب رضایت مردم، قابل عفو وجبران نیست.
جناب علیرضا زاکانی بالاخره بعد از فراز و نشیب‌های مختلف و رقابت‌های تلخ و شیرین، بهشت به شما رسید و گفتید: سیاه‌نمایی درباره مشکلات شهر تهران بی‌انصافی است.» اما شاید شما نمی‌دانید که قدم در چه راه پر از دشواری‌ها گذاشته‌اید.
آنچه مسلم است امسال نیز دولت با کسری بودجه‌ بیش از 300 هزار میلیارد تومانی مواجه است و برای جبران ان مهمترین رویکرد دولت و البته وزیر پیشنهادی اقتصاد افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق اصلاح قوانین مربوطه وجلوگیری از فرارهای مالیاتی است اگرچه به نظر می‌رسد تحقق کسری بودجه در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال با توجه به اینکه برنامه مدونی در اصلاح قوانین مالیاتی و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی ارائه نشده نیز محقق نخواهد شد.
موضوع کمبود منابع آب در کشور که باید از آن به یک ابرچالش یاد کرد، حال و آینده کشور را به مخاطره انداخته است.عوامل متعددی در ایجاد این ابرچالش نقش داشته‌اند که مهم‌ترین آن سوءمدیریت و عدم وجود یک راهبرد مشخص و بلندمدت در استفاده و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی بوده است.
در طول ۴۵ روز گذشته که برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست بغداد آغاز شد، اهداف متنوع و متعددی برای این نشست از سوی مسوولان عراقی مطرح شد. نخست اینکه با این استدلال که هرچه روابط همسایگان عراق بهتر باشد تاثیر عمیقی بر شکوفایی و امنیت عراق دارد، عراق به عنوان یک کشور کنشگر فعال خواستار برگزاری این نشست برای بهبود روابط میان کشورهای پیرامونش شده و به دنبال این است که روابط جمهوری اسلامی ایران و همسایگان دیگرش را به وضعیت عادی و نرمال برگرداند.
مدتی بود که قصد داشتم متنی را خطاب به آقایان علمای قم بنویسم که به عللی به تاخیر می‌انداختم، اکنون و پس از پایان عزاداری‌های محرم آن را تقدیم می‌کنم. بیاییم فرض کنیم که یک نفر که از پزشکی سررشته‌ای ندارد یا نه؛ حتی مدرک پزشکی هم دارد ولی اقدام به انتشار گزاره‌های غیر یا ضدعلمی کند و با این کار خود جان و سلامت مردم را به خطر اندازد.