یادداشت‌ها

این دومین سالی است که بازگشایی مدارس در مهرماه حال و هوای قدیم را ندارد، سر و صدای دانش آموزان، شلوغی خیابان‌ها و رفت و آمد سرویس مدارس، نگرانی اولیا از بابت دیر رسیدن بچه‌ها و...، شادابی و طراوت را از کلاس‌های درس گرفته است.
تورم در ایران با نرخی بالاتر از40 درصد همچنان بالاترین نرخ پس از عراق، پاکستان و ترکیه است. موضوعی که کاهش و حل آن از مسیر تولید می‌گذرد. مهارم تورم فی‌ذاته با ابزارهای پولی امروز در کشور کار نمی‌کند و از کارآیی افتاده و آنچه می‌تواند کمک کند تا بر مشکل تورم فائق آییم، مسئله تولید است که الزاماتی دارد.
آغاز سال تحصیلی همیشه با جشن و شادی همراه بوده است. دانش‌آموزان در شرایط غیرکرونایی پس از چند ماه دوری از مدرسه در خانه ماندن و به تفریح، بازی و سرگرمی‌های موردعلاقه‌شان مشغول بودن، اول مهر آماده می‌شدند بار دیگر نظم‌پذیری را تجربه کنند، در ساعت معینی بیدار شوند، صبحانه‌شان را صرف کنند، لباس فرم مدرسه بپوشند، کیف و لوازم تحصیل‌شان را بردارند و به مدرسه بروند تا تحصیل کنند و سواددار شوند. مدارس هم تمیز و مرتب آماده پذیرش دانش‌آموزان بودند.
بانک های بزرگی همچون بانک ملی ایران که از طرف دولت هایشان ماموریت و تکالیف متعدد دارند، اکثریت زیان ده هستند؛ حتی چند روز پیش صورت های مالی یک بانک بزرگ ِکشور همسایه مان در اروپا را بررسی می کردیم (نام بانک و اسم کشور را نیز گفت) متوجه شدیم که آن بانک هم زیان ده بود و زیان انباشته دارد...
41 سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد ولی خوب که بنگریم بسیاری از زخم‌های آن هنوز تازه است. اساسا ما نباید جنگ‌ها را فراموش کنیم نه از این بابت که تلخکامی خود را استمرار ببخشیم و به خاطر جراحت‌های عظیم آن همچنان زانوی غم در بغل بگیریم. به همان اندازه که دفاع از میهن درست و اصولی و منطقی و حتی مقدس است جنگ خسارت‌بار و مصیبت‌ساز و فراق‌آسا و گاهی دهشتناک است.
امروزه مهم‌ترین عوامل سلطه بین‌المللی و هژمونی در نظام بین‌الملل در سه کلمه خلاصه می‌شود: بانک، دلار و نوآوری. نوآوری بحث مفصلی است که آن را به زمان دیگری موکول می‌کنیم. جهان پس از جنگ جهانی دوم به ایالات متحده امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آن دوران و کشوری که در جنگ کمترین آسیب را دیده بود اعتماد زیادی کرد و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد این کشور گذاشت.
به‌طور معمول سیاستمداران وعده‌های گوناگونی می‌دهند. بسیاری از آنها کلی‌گویی است و قابل سنجش دقیق نیست. در این میان وعده‌هایی وجود دارند که اولاً بنیادی هستند ثانیاً، قابل سنجش و داوری نیز هستند.
وزیر کشور در یادداشتی با عنوان دفاع مقدس و رمز و راز شکل گیری تحول فرهنگی در ایران گفت:تجربه دفاع مقدس و بازخوانی هوشمندانه آن می تواند افق گشای این مسیر باشد و باید این تجربه به نسل جوان تر به نحو درست و واقعی منتقل شود.
نشانه‌ها و هشدارهای جدی وجود دارد که شهردار جدید تهران باید به هوش باشد و آینده تهران را نباید با توصیه‌های غیر کارشناسی برخی نادیده بگیرد.
گردشگری با دو مفهوم ایرانگردی و جهانگردی و با دو مخاطب گردشگر داخلی و خارجی برای همه ملت‌ها و کشورها تعریف می‌شود.

عصر جمعه دوم مهرماه ۱۴۰۰ سید ابراهیم رئیسی در نشست با فعالان استان ایلام درد دل‌های آنها را شنید و سپس برای پاسخ پشت تربیون رفت.
حاج هاشم امانی عبد صالح، آخرین بازمانده از نسلی بود که پیش از طلوع انقلاب اسلامی در روزهای سخت مبارزه در کنار امام خمینی و روحانیت مبارز و دیگر مبارزان اسلامی لحظه‌ای نیارامیدند تا آرامش بخش زیست الهی ملت ایران باشند.
روز آخر تابستان ۱۴۰۰، سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنابر گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، موادی از مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو مغایر با قانون شناخته شد.
شفافیت شرط لازم برای تحقق اهداف و ماموریت‌های دیگر است. شفافیت، آزادی بیان و رسانه، استقلال نهادی و قضایی، پرسشگری و ضرورت پاسخگویی، امکان تغییر صاحبان قدرت، حلقه‌های یک زنجیره هستند.
تدبیر موثر و تاریخی دیگر امام خمینی(ره)، انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته به جانشینی خود در فرماندهی نیروهای مسلح و فرمانده دفاع مقدس بود که این فرمانده شجاع با ایجاد هماهنگی میان ارتش و بسیج و سپاه به بهترین شکل جنگ را اداره کرد.
اقدام وزارت کشور برای مشارکت نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران با ارائه فرم‌های نظرسنجی و نمره‌دهی به گزینه‌های پیشنهادی، چند روزی است در صدر اخبار قرار گرفته است.
یکی از مباحث مهم در حکمرانی خوب مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی مسوولان یک سیستم سیاسی است. تحقق این اصل مستلزم یک جامعه پرسشگر نیز هست. در طول تاریخ معاصر ایران یکی از عوامل اصلی موانع توسعه سیاسی، عدم پاسخگویی و پاسخ نخواستن از سوی مردم بوده است.
انتشار صورت مالی بانک ملی و اعلام بدهی 67/000/000/000/000 تومانی آن می‌تواند یک امتیاز مثبت در کارنامه شفاف‌سازی دولت جدید محسوب شود، به شرطی که محدود به ابتدای دولت خود و برای نشان دادن عملکرد قبلی‌ها نباشد و پس از این نیز ادامه پیدا کند. به علاوه این شفاف‌سازی‌ها لازم، ولی به‌طور قطع کافی نیست.
همان‌طور که برخی از مسئــولان بر ایــن نظر هستند طالبان را باید به عنوان یک واقعیت پذیرفت و به رسمیت شناخت پس چطور و چگونه است که همین مسئولان نسبت به خواست و مطالبات اکثریت ملت بی‌توجه هستند و نکته مهم‌تر اینکه خواست و مطالبات‌شان را به رسمیت نمی‌شناسند؟
مهرماه ۱۴۰۰، دومین سالی است که به جهت پاندمی کرونا، سال تحصیلی مجازی آغاز می‌شود. اپلیکیشن شاد در اسفند ۱۳۹۸ طراحی شد تا بتواند به آموزش مجازی صحیح کمک کند و در آغاز سال ۱۳۹۹ در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفت.