ماجراهای ایران و آژانس

کی از بخش‌های سخت کار میان ایران و آژانس این است که درخواست های آژانس برای همکاری ایران در این موارد در چارچوب پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن است در حالی که ایران در پاسخ به اجرا نشدن تعهدات برجامی طرف‌های مقابل، این همکاری‌ها را قطع کرده است.
تصویر ماجراهای ایران و آژانس

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر در یاداشتی نوشت:سه مکانی که آژانس می‌گوید آلوده به اورانیوم بوده و هم‌چنان بعد از بارها دریافت پاسخ از سوی ایران مدعی است که ایران پاسخ رضایت بخش درباره آنها نداده، در ورامین، تورقوزآباد و مریوان در استان کردستان قرار دارد.

چالش میان ایران و آژانس بر سر موضوعات تاکنون به صدور سه قطعنامه انجامیده است و در قطعنامه اخیر شورای حکام، از ایران خواسته شد درباره این مکان‌ها به سوالات آژانس پاسخ قانع کننده دهد.

سوالات درباره این سه مکان، یکی از مهم‌ترین موانع جدی بر سر مذاکرات احیای برجام است که در شهریور سال جاری با وجود مذاکرات فشرده در این رابطه دو طرف به نتیجه‌ای بر سر آن دست نیافتند.

یکی از بخش‌های سخت کار میان ایران و آژانس این است که درخواست های آژانس برای همکاری ایران در این موارد در چارچوب پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن است در حالی که ایران در پاسخ به اجرا نشدن تعهدات برجامی طرف‌های مقابل، این همکاری‌ها را قطع کرده است. اطلاق پادمانی بودن موضوعات در حالی که ایران مدعی است اینها همان مسایل مربوط به مطالعات ادعایی هستند، هم راه به جایی نبرده است.

در اواخر تابستان سال جاری ایران و ۱+۴ به همراه آمریکا، مهیای توافق برای بازگشت به برجام بودند. به جز چند مورد مربوط به موضوع تحریم‌ها و تضمین ها، موضوعات پادمانی نیز مطرح بود. کارشناسان فنی ایران در مذاکرات با آژانس و ۱+۴، خواستار بسته شدن این پرونده پیش از هر گونه توافق بر سر احیای برجام شدند، اما طرف‌های غربی و آمریکا مدعی بودند که این موضوع ارتباط مستقیمی به برجام ندارد و بعد از برجام مطرح شده‌اند از این رو باید جدای از برجام میان ایران و آژانس دنبال شود اما ایران تاکید داشت، همان‌طور که موضوع مطالعات ادعایی در روند مذاکرات هسته‌ای پیش از توافق ۲۰۱۵ حل و فصل شد، این موضوعات هم باید به همان شیوه قبل از توافق حل و فصل شود به علاوه این که مقامات سازمان انرژی اتمی در دولت ابراهیم رئیسی بر این نظر بودند که سه موضوع مورد بحث ربطی به مسایل پادمانی ندارد و همان مسایل مربوط به گذشته است.

منبع:آرمان امروز

459962