یادداشت‌ها

پیچیدگی‌‌‌های نامعقول پیش‌فروش مسکن، سردفتران را نیز از ثبت این نوع قراردادها فراری داده است؛ زیرا از یک طرف، ریسک دعوای حقوقی برای ثبت این معاملات برای سردفتر افزایش یافته و از طرفی میزان حق‌‌‌الزحمه دریافتی، متناسب با میزان فعالیت در ثبت این نوع معاملات نیست.

در حالی که در ترکیه بعد از چند تغییر پی‌درپی روسای بانک مرکزی و نه شنیدن ریاست جمهوری کشور از روسای قبلی درخصوص کاهش نرخ بهره، بالاخره نرخ بهره به صورت دستوری کاهش یافت و ترکیه شاهد تورم ۱۹درصد و نرخ بهره ۵ درصدی است...
در شرایط فعلی اقتصاد ایران نیروهایی بسیار مهم‌تر از وضعیت تسهیلات، باعث نوسان و رشد قیمت مسکن می‌شوند، تورم، رشد احتمالی نرخ ارز و رشد قیمت نهاده‌های مربوط به حوزه مسکن و ساختمان طی چهار سال اخیر حاکم اصلی بازار مسکن بوده‌اند.
رئیس‌جمهور در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت، مهار تورم را مساله مهم و اولویت دولت دانست و بر لزوم تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ با تاکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور و همچنین پیگیری سیاست‌های پولی متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم توسط بانک‌مرکزی تصریح نمود.
این رسم غلطی است که در سپهر سیاست ایران رواج پیدا کرده است. تا دولتی که دوستان به پا کرده‌اند، بدی را خوبی می‌بینیم اما وای به روزی که دولت از رقیب باشد. بهترین اتفاقات را هم چنان زشت می‌بینم که بیا و ببین.
پرونده هسته‌ای ایران ناشی از مباحث حقوقی نیست و بیشتر بر مبنای رویکردهای سیاسی به نگاه می‌شود. بحث‌‌های سیاسی هم از آنجا نشأت می‌گیرد که آژانس و کشورهایی که مخالف فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند همیشه به این فعالیت‌های ایران مظنون و بی‌اعتمادند و تهران برای اینکه شبهات را برطرف کند، باید شفاف‌سازی کند تا اعتماد‌سازی صورت گیرد.
بعید است باکو و آنکارا در سایه انجام رزمایش‌ها و مانورهای نظامی مشترک دو یا چند‌جانبه تهدیدی برای ایران ایجاد کنند. چرا که اساساً ایران یکی از قدرت‌های بلامنازع منطقه است. ترکیه و جمهوری‌آذربایجان هم به خوبی می‌دانند، تهران در قبال امنیت خود با هیچ کشوری تعارف ندارد.
در میان انبوه خبرهای بد و ناگوار خبر صعود تیم‌ ملی فوتبال زنان ایران به جام ملت‌های آسیا بسیاری از ایرانیان را خرسندکرد و به ورزش زنان در کشور جانی تازه بخشید. موضوع پیروزی تاریخ‌ساز تیم فوتبال بانوان ایران از جهات گوناگون قابل بررسی و محل‌تامل و توجه است.
در خبرها آمده است که گروهی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی خواستار الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها شده‌اند. این‌دست طرح‌ها قدمتی نزدیک به پنجاه سال دارد. نتایج این طرح‌ها کاملا روشن و قابل ارزیابی است.
ایران بعد از ۱۶ سال از درخواست پذیرش در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای با موافقت قاطع اعضا - که روال متعارف آن سازمان است- به عضویت این سازمان در آمد. اما این پذیرش تا زمان به عضویت کامل درآمدن آن، مستلزم پذیرش تمامی شرایط عضویت کامل - که خود امری زمان‌بر بوده - است؛ چراکه عضویت کامل هندوستان و پاکستان که تقاضای پذیرش خود را در سال ۲۰۰۵ به سازمان موصوف داده بودند و در سال ۲۰۱۵ یعنی ۱۰ سال بعد به عضویت سازمان پذیرفته شده بودند، بالاخره دو سال بعد از آن یعنی در سال ۲۰۱۷ که این دو کشور تمامی شرایط عضویت کامل را پذیرفتند، مورد قبول قرار گرفت.
یادداشت نماینده سابق مجلس؛

یک پیشنهاد مهم به آقایان نماینده

بسیاری از طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شوند، از همان اول برای کسانی که سابقه پارلمانی دارند، مشخص است که بی‌نتیجه و تنها یک شعار بوده و هیچ اقدامی برای آن نخواهد شد.
باید توجه داشت تاثیر حذف ارز ترجیحی بر کالاهای اساسی متفاوت بوده و نمی‌توان برای تمامی کالاها انتظار تاثیر‌پذیری یکسان داشت به‌گونه‌ای‌که در بخش دارو در چند سال اخیر تخصیص ارز ترجیحی باعث شده تا کمترین تغییرات قیمتی را شاهد باشیم که نشان می‌دهد این ارز به اهداف مورد‌نظر اصابت کرده است اما در حالی‌که ارز 4200 تومانی به نهادهای دامی نیز اختصاص می‌یابد نبود نظارت کافی زمینه شکل‌گیری دلالی و افزایش قیمت در سایر کالاهای مرتبط به آن فراهم شده است.
اگر بخواهیم در قضیه برجام مقصریابی کنیم، مشخص است که اول آمریکایی‌ها تعهداتشان را معلق کردند و از برجام خارج شدند، بنابراین گام اول را آنها در تخریب و خروج از برجام برداشتند و بعد از آن، ایران هم شرایطی داشت که به‌درستی بحث برداشتن تمام تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها را مطرح می‌کرد تا به برجام برگردیم و آمریکایی‌ها یک فرآیند تدریجی گام‌به‌گام را پیش گرفتند که طی آن گامی را آنها و گامی را هم ایران بردارد.
آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان پس از تغییرات طبق لایحه رتبه‌بندی معلمان که توسط دولت به مجلس ارسال شده است بعد از اعمال تغییرات توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، این لایحه آماده بررسی در صحن علنی مجلس است.
با لحاظ فرضیات موجود که تصویر فعلی بازار مسکن را به نمایش می‌گذارد و همچنین سه مجهول (بازی‌سازهای بیرونی و درونی)، وضعیت نیمسال دوم این بازار را می‌توان در قالب سه سناریو ترسیم کرد.
مواد مذاب آتشفشان‌ها بر اثر تغییر دما و سردی، تبدیل به سنگ‌های آذرین می‌شوند. سنگ‌هایی که هم نسبتی با ماهیت گذشته‌شان دارند و هم نسبتی با آنچه از هوا و دمای جدید دریافت کرده‌اند.
شهر در حالی ماه مهر را آغاز می‌کند که تردد دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید در سطح خیابان‌ها و معابر شهری رنگ باخته است. در واقع با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی، شهر دیگر آن شهر قبل نیست!
یکی از رفتارهای به نسبت غیراخلاقی که در جامعه ایران به‌ویژه نزد اصولگرایان جوان رواج دارد، فضاسازی رسانه‌ای برای تعلق پست‌های حکومتی به افراد است. هر کس برای خود چند نفر را دارد که او را به عنوان یکی از نامزدهای مهم فلان پست یا وزارتخانه معرفی می‌کنند تا از این طریق به نفع او فضاسازی صورت گیرد.
فروپاشی توافق هسته‌ای برای ایالات متحده آمریکا و ایران، بدترین اتفاق ممکن در شرایط کنونی است و اگر طرفین نتوانند روش خود را تغییر دهند، گره مذاکرات کور خواهد شد.