یادداشت‌ها

براساس اعلام مرکز آمار ایران تعداد ازدواج‌ها در 10 سال گذشته به‌شدت روبه کاهش گذاشته و این کاهش استمرار داشته است. در سال ۱۳۹۰ تعداد ۸۷۴۷۹۲ مورد ازدواج انجام شده و در سال ۱۳۹۸به تعداد ۵۱۹۲۵۰ مورد رسیده است.
توانایی مجلس در تصویب قوانین مشکل‌گشا یا نظارت موثر بر سازمان‌های دولتی که در حیطه وظایف ذاتی این نهاد است و اهرم‌های مفید و قدرتمند در رفع موانع رشد و ترقی کشور، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. قطعا توانایی تخصصی مجلس از انتخاب و حضور نمایندگان خبره و مجرب سرچشمه می‌گیرد. نظارت بر امور جاری و خدمات ذاتی سازمان‌ها، پرسش و تذکر و در صورت نیاز استیضاح، قدرت قانونی مجلس را تضمین کرده و پا بر جا نگاه می‌دارد.
در دوران کرونا صنوف زیادی آسیب دیدند؛ صنوفی مثل تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌های سنتی، بخش گردشگری و فست‌فودی‌ها بیشترین آسیب‌ها را در این دوران متحمل شدند و بسیاری از این واحدها هم به تعطیلی کشیده شدند. آسیب‌های اقتصادی کرونا به حدی بوده است که نمی‌توان به طور دقیق درباره آن اظهارنظر داشت چون عدد و رقمی ‌مشخص حداقل در دست اتاق اصناف نیست.
درست است که در ده سال پایانی عمر به سبب هم سو نشدن با گفتمان‌های انحصار طلبانه و اقتدارگرایانه در رسانه رسمی بایکوت شد اما از محبوبیت و منزلت او هیچ کم نشد که به عکس یک وجه تمایز دیگر بر کارنامه درخشان محمد‌رضا شجریان افزود. و یگانه حسرت و افسوس، همان است که کرونا نگذاشت ایرانیان، یک وداع پرشکوه تاریخی را به رخ جهانیان بکشند..
مواظب کلماتی که به کار می‌بریم باشیم. همه ما مثل هم نیستیم. ممکن است جمله‌ای از زبان‌مان خارج شود که در آن منظور خاصی نباشد اما زمینه ساز رنجش برخی شود.
سردار محمدرضا نقدی در واکنش به تحریف اظهاراتش توضیحاتی را در قالب یادداشت منتشر کرد.
اندرو گیلیک، مشاور انرژی فعال می‌گوید اگر دمای هوا در زمستان پیش‌رو بسیار سرد شود، هزینه‌های انرژی ‌برای بسیاری از مردم بسیار بالا خواهد رفت.
ضرب‌المثل«هزار دوست کم و یک دشمن زیاد است» باید به‌عنوان سرفصل ادبیات ذهنی سیاست‌خارجی ایران باشد! همه امور در جهان امروز نسبی ا‌ست بنابراین در فضایی که منافع ملت و یا همان منافع ملی اولویت اصلی حکمرانان جوامع است حکمرانان ایران نیز نباید خود را تافته ‌جدا ‌بافته از حکمرانان دیگر جوامع به حساب بیاورند چراکه دنیای امروز دنیای واقعیت‌هاست بنابراین دو ضرب‌در دو در همه جغرافیا‌ها چهار می‌شود! پس منافع ملت و یا همان منافع ملی به تعبیری علم اعداد و ریاضی ا‌ست به‌همین دلیل است که تفاوت جوامع غنی و جوامع فقیر در روش و منش حکمرانان‌شان رقم می‌خورد!
هر شهروند در جامعه یک مسئول است و مسئولیت اجتماعی دارد واین مسئولیت به عنوان چارچوبی اخلاقی در سازمان، در خانواده و درجامعه شناخته می‌شود و مشارکت در امور اجتماعی نمونه بارز وظیفه شناسی و احساس تعلق به جامعه و وظیفه در مقابل خود و جامعه و در نهایت انتفاع جامعه است.
در همین فاصله چند ساعت اختلال و قطعی اینترنت بعضی از ایرانیان همیشه در صحنه و سودجو فرصت کلاهبرداری را مغتنم شمرده، بلافاصله بخش منفی مُخِ اقتصادی شان را فعال کرده و با اطلاعیه فروش «فیلتر شکن 400 هزار تومانی برای اتصال به اینستاگرام و واتساپ» پول هایی به جیب زدند.

موفقیت را فقط یک بعدی تعریف نکنیم. اگر بچه ما در ریاضی ضعیف است، ایرادی ندارد. شاید او نویسنده بزرگ جهانی باشد. مگر نویسندگان، ریاضیات خوبی داشته‌اند؟
جامعه‌ی ایران با ابهام‌پذیری بالا بهشت لازف‌زن‌هاست؛ کسانی که هر روز یک ادّعای جدید دارند و یک وعده‌ی اجراناشدنی می‌دهند.
بی تردید امنیت اساس و پایه پیشرفت همه جانبه جوامع است و هرگونه رشد و توسعه در پرتوی امنیت به بار خواهد نشست و این مهم در کشور ما اکنون توسط جوانان غیور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با زحمت و تلاش شبانه روزی به درستی در حال انجام است و مردم قدر شناس هم بخوبی به آن واقفند.
حسن یزدانی دیشب اولین کشتی‌گیر در تاریخ کشتی ایران شد که هفت سال پیاپی در مسابقات جهانی و المپیک مدال گرفته است. از این حیث او در ایران بی‌نظیر است. یزدانی دیشب از حیث تعداد مدال در کنار تختی ایستاد. تختی هم ۷ مدال جهانی و المپیک دارد. ۳ طلا، ۴ نقره. یزدانی تاکنون ۴ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز در مسابقات جهانی و المپیک کسب کرده است.
یکی از عوامل عقب ماندن کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران از روند طبیعی رشد و توسعه اقتصادی، نگاه نادرست سنتی و متعارف به کشاورزی و عدم درک اهمیت بالای آن در اقتصاد و امنیت کشور است؛ متأسفانه در حال حاضر هم برخی از مسئولین کشور تصور می‌کنند که با کشاورزی نمی‌توان ثروت جامعه را افزایش داد.
از آنجایی که روابط عمومی به طور مداوم در حال پیشرفت است، به روز بودن در مورد آخرین موضوعات، فناوری‌ها و روندهای صنعت روابط عمومی به شدت مورد توجه بوده و انتظار می رود که متخصصان روابط عمومی مدرن مسئولیت‌های بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته بر عهده بگیرد.
کسانی که قدری از سیاست سر رشته داشته باشند و تحولات و اخبار جاری را رصد نمایند به روشنی ردپای اسرائیل را در تحولات شمال غرب ایران می توانند مشاهده کنند.
حاصل 90 دقیقه گفت‌و‌گوی تلویزیونی با وزیر جدید خارجه را می‌توان دریک جمله توصیف کرد که اگر چه خود با این واژگان نگفت اما قابل برداشت بود: نه ظریف‌ام نه جلیلی! نه «دیپلماسی بما‌هو دیپلماسی و نگاه به دیگران به چشم رقیب نه دشمن» چنان که ظریف این گونه شناخته می‌شد و نه آرمان‌گرایی ایدیولوژیک و به تعبیر دکتر ولایتی، اشتباه گرفتن میز مذاکره با کلاس فلسفه.