برجام و چالش‌های بین‌المللی

ما در یک وضعیت خاصی قرار داریم که اراده تصمیم‌ سازان ایران بسیار مهم است تا در وقت مناسب، اراده قاطع خودشان را برای احیای برجام با توجه به امکانات و اوضاع و احوال و اتفاقاتی که افتاده، نشان دهند. چون این برجام دیگر برجامی نیست که 2015 به حالت اجرا درآمده.
تصویر برجام و چالش‌های بین‌المللی

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف مولایی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: به لحاظ حقوقی تا زمانی که به‌طور رسمی اعلام نشود که دیگر برجام زنده نیست یا دیگر برجام کلا منتفی شده، برجام به عنوان یک سندی که در حال اجراست ولی به مشکلاتی برخورده، باید مطرح شود منتها حالت یک بیمار در حال کماست. یعنی شانس زنده شدنش وجود دارد ولی بسیار سخت است. چون به لحاظ حقوقی مرگش اعلام نشده که به عنوان یک موجود کاملا از دست رفته تلقی شود. موجودی که از نظر حقوقی زنده است ولی علائم حیاتی‌اش آنچنان نیست که به عنوان یک موجود زنده با آن برخورد کنیم.

مقامات آمریکایی هم از یکطرف اعلام می‌کنند که هنوز از نظر آنها دیپلماسی بهترین مسیر برای حل مشکل است ولی اگر دیپلماسی جواب ندهد، همه گزینه‌ها روی میز است.

ما در یک وضعیت خاصی قرار داریم که اراده تصمیم‌ سازان ایران بسیار مهم است تا در وقت مناسب، اراده قاطع خودشان را برای احیای برجام با توجه به امکانات و اوضاع و احوال و اتفاقاتی که افتاده، نشان دهند. چون این برجام دیگر برجامی نیست که 2015 به حالت اجرا درآمده. اتفاق‌های زیادی افتاده و ایران پیشرفت‌هایی در فعالیت هسته‌ای کرده و از آن محدودیت‌هایی که برجام برای ایران درمورد غنی‌سازی و ذخیره آن قائل شده، عبور کرده. طرف‌های مقابل هم تحریم‌هایی را برای ایران به کار گرفتند که علی‌الاصول اگر می‌خواستند برجام را رعایت کنند، نباید این اتفاق می‌افتاد.

بنابراین وضعیت خیلی ویژه‌ای است که قابلیت تبدیل شدن به یک تنش بزرگ بین ایران و دنیای غرب و کسانی که درمقابل ایران موضع تندی دارند را داراست و این ایران است که در راستای منافع ملی خودش باید ابتکار عمل را در دست بگیرد تا بتواند درحقیقت این بیماری که در حال کماست با ابتکارات و خلاقیت‌های خودش به حیات دوباره برگرداند.

علائمی هم که آمریکایی‌ها و اسرائیل از طریق شروع فعالیت‌های نظامی نشان می‌دهند و نتیجه‌ای هم نداشته باشد یا نتیجه‌اش ضعیف باشد، از این جهت است که نشان دهند برای آنها امکان توسل به زور در پرونده هسته‌ای وجود دارد. به همین دلیل چون شرایط حساس است اشتباه محاسباتی طرفین می‌تواند پرهزینه باشد، باید کارشناسان مسلط به مسائل هم بین‌المللی هم داخلی و هم پرونده هسته‌ای تشکیل جلسه داده و نظر کارشناسی دقیقی به تصمیم‌سازان منتقل شود تا آنها بهتر بتواند تصمیم بگیرند.

منبع: آرمان ملی

460595