یادداشت‌ها

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیانگر آغاز دوران جدیدی از سیاست امریکا در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه پس ‌از واقعه یازده سپتامبر بود.
حجاب یک امر اجتماعی است و صفر و یکی نیست. اثرات حجاب یا بی‌حجابی زنان قطعی نیست بلکه مرتبط با برداشت‌های گوناگون مردم است. ضمن اینکه کیفیت پوشش شامل یک طیف وسیع از عریانی تا پوشیدگی از نوع طالبانی است. در حالی که واکسن صفر و یک است. یا واکسن زده یا نزده. اثرگذاری آن نیز قابل سنجش است.
ایران سرانجام به عضویت دایمی پیمان شانگهای درآمد. این اقدام موفقیتی استراتژیک برای ایران و پیمان مذکور است. این سازمان در ابتدا برای پرهیز از رقابت‌های درونی شوروی و چین برنامه‌ریزی شده بود .اما به تدریج منافع و اولویت‌های ژئوپلیتیک، زمینه حضور برخی از کشورهای آسیای میانه را هم فراهم آورد.
اخیرا طرح‌هایی در مجلس به جریان افتاده و تصویب شده است که نشان می‌دهد مجلس ظرفیت بالایی برای مانع‌زدایی از مسیر کسب‌وکار دارد و از این ظرفیت می‌توان به جای تمرکز روی برخی طرح‌های ضداقتصادی مانند طرح صیانت، برای شکوفایی اقتصاد کشور بهره برد.
حضور ایران در سازمان شانگهای با ۸۳ میلیون نفر جمعیت و ۱/۶۸۰ هزار کیلومتر وسعت، آنقدری مهم نیست که جایگاه ژئوپولیتیک ما در مرکزیت جهان برای آن سازمان مهم است.
بدون مکث، بدور از هیاهو؛

پاک آیین شایسته معاونت مطبوعاتی

این روزها بحث بر سر انتخاب معاون مطبوعاتی در محافل رسانه ای داغ است. یادداشت پیش رو نگاهی دارد به یک گزینه مناسب برای این جایگاه.
مجلس دیروز با واردات خودروی خارجی موافقت کرد. مصوبه‌ای که در آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا سایر کالاها، بدون انتقال ارز، برای واردات خودروهای برقی یا هیبریدیی یا بنزینی و گازی اقدام کند. آنچه که مجلس مصوب کرده و استنباطی که می‌شود این است که واردات خودرو بدون انتقال ارز مجاز است.
سرعت تغییرات در ارزهای دیجیتال به قدری است که روزانه طرفداران بیشتری را به خود جلب می‌کند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از اقتصادهای جهان رویکرد خود نسبت به ارزهای دیجیتال را عوض کنند؛ رویکردی که سابق بر این بیشتر در مخالف و تقابل با آن بود. اما حالا با توسعه روزافزون و فراگیری بیشتر این ارزها نمی‌توان اثرگذاری آنها را در اقتصاد کشورها انکار کرد.
برخی اعلام می‌کنند که اساسا امکان ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال وجود ندارد، در حالی که سابقه‌ ساخت‌و‌ساز نشان می‌دهد که این میزان ساخت مسکن، پیش از این نیز تجربه شده است. در نیمه اول دهه ۹۰، تیراژ ساخت مسکن در کشور به‌طور سالانه و میانگین بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بود.
روز بیست‌وچهارم مردادماه احمد مسعود درست در همان زمان که از خارج به افغانستان بازگشت، فقط از این لحظه به بعد است که نهضت مقاومت ملی افغانستان با صدای بلند و مهم‌تر آنکه با صدای خویش آغاز به سخن می‌کند.
تظاهرات تعدادی از شهروندان علیه واکسیناسیون اجباری در اصل ایرادی ندارد، هر چند برخی آن را اقدامی علیه سلامت عمومی تلقی می‌کنند و انجامش را خلاف قانون می‌دانند.
خیلی کار سختی است که در یک جلسه تصمیمی بگیرید که دیگر نیازی به زدن هزار تبصره به آن نباشد؟ چرا باید علیرضا رئیسی بگوید طرحی لغو است و بعد معاون وزیر کشور با وتوی آن بگوید نه، خبری از لغو محدودیت‎‌های شبانه نیست.گناه ما مردم چیست؟ چرا باید در عصر ارتباطات که به راحتی می‌شود از دل تهران با جنگل‌های آمازون در ارتباط بود، شاهد این همه ناهماهنگی باشیم؟
ما هر روز با اخبار اقتصادی بمباران می‌شویم، به ما می‌گویند که اقتصاد دچار مشکل است، بیکاری بالا است، قیمت خانه بالا است و اعتماد مصرف کنندگان پایین است.
اینکه باید سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی برای تامیــن نیــاز جامعه و تعادل در عرضه و تقاضا احداث شود تردیدی وجود ندارد و رویکردی اجتناب ناپذیر است، اما اینکه با وجود تمرکز اکثر دولت‌ها بر مقوله مسکن تاکنون اهداف دولت در این زمینه محقق نشده را باید در ساختارهای اقتصادی جست‌وجو کرد.
در توصیه کیهان به اصلاح‌طلبان برای حضور در کنار برادران و خواهران افغان برای مقابله با طالبان این نکته مستتر است که گویا آقایان اصولگرا مردان میدان سخت و عمل هستند و اگر از کسی دفاع می‌کنند به لفاظی اکتفا نمی‌کنند و جانانه به دفاع می‌پردازند و این معنا بدون تبعیض راجع به همه مسلمانان از شرق دور تا غرب جاری است! لابد مثال آنها سوریه و عراق است که البته ادعایی بی‌مبنا و بی‌مصداق است.
این روزها، اسم دکتر عراقچی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار به چشم می‌خورد چرا که بسیاری از مردم با علاقه - و بعضاً با نگرانی - اخبار مربوط به نقش آینده ایشان در دولت جدید و پرونده هسته‌ای را به دقت پیگیری می‌کنند.
پیشنهاد یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو اخذ مجوز احداث برخی سازه‌ها در زمین‌های زراعی و باغات و تصویب‌شدن آن با رای انبوهی از نمایندگان از مسائل بحث‌برانگیز روزهای اخیر است.
در کنار سرعت خارق‌العاده تکنولوژی و تاثیر آن بر ذهن و زندگی انسان‌ها، حیات سیاسی و اجتماعی نوع بشر نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای ناآرام و متغیر و سریع شده است.