آخرین تیر ترکش

سفر بایدن به خاورمیانه را باید به عنوان آخرین تیر ترکش نه در جهت آغاز درگیری بلکه در جهت جلوگیری از درگیری دانست.
تصویر آخرین تیر ترکش

به گزارش سایت خبری پرسون، صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: سفر بایدن به خاورمیانه را باید به عنوان آخرین تیر ترکش نه در جهت آغاز درگیری بلکه در جهت جلوگیری از درگیری دانست. اگر خواسته باشیم در یک جمله کوتاه سفر بایدن به خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس را خلاصه کنیم، باید گفت که بایدن رسما و علنا به ایران دارد پیام می‌دهد که ما با شما خواهان رویارویی نیستیم. عربستان نیز دقیقا همین پیام را دارد به ایران می‌دهد که ما به هیچ وجه خواهان رویارویی با شما نیستیم.

عراق هم دارد نهایت تلاشش را به کار می‌بندد که حالت تخاصم و دشمنی میان آمریکا و در وهله دوم میان ایران و عربستان را تبدیل به حالت آتش‌بس بنماید. در عین حال کم نیستند رژیم‌هایی که معتقدند بایدن در حقیقت دارد وقتش را تلف می‌کند و ایران به هیچ وجه سودای کنار آمدن یا کوتاه آمدن را ندارد.

در راس این آنها، اسرائیل است. اسرائیلی‌ها هم به سعودی‌ها و هم به بایدن عملا می‌گویند که وقت‌تان را دارید تلف می‌کنید و ایران به هیچ وجه سودای کوتاه آمدن از خواسته‌های خود ندارد. بنابراین اسرائیلی‌ها درحقیقت به بایدن دارند می‌گویند ما که می‌دانیم جناب رئیس‌جمهور آمریکا! شما وقت‌تان را دارید تلف می‌کنید اما بسیار خوب، با اینکه می‌دانیم حاصلی ندارد اما به هر حال این گوی و این میدان. بایدن نمی‌گوید که من صددرصد موفق خواهم شد بلکه کلام دیگری را دارد می‌گوید. واقع مطلب آن است که درست است که از نظر نظامی ایران ظرف دو دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری کرده است اما از نظر اقتصادی، اقتصادش درگیر مشکلاتی است.

دیگر نمی‌توان تقصیر را گردن روحانی و همکارانش انداخت و گفت سیاست‌های روحانی بوده که باعث این وضعیت اقتصادی شده است. روحانی به منابع داخلی توجه نکرده و همه‌اش می‌خواسته که مذاکره کند و با غرب کنار بیاید. نزدیک یک‌سالی است که دولت جدید بر سر کار آمده و در این مدت تورم و گرانی کالاهای اساسی رکورد زده است. بنابراین تصمیم گیری مهمی فراروی مسئولان است که آیا می‌خواهند به پیام‌های جدید چه پاسخی بدهند؟

منبع: روزنامه آرمان ملی

406309