موانع عبور از بحران

با توجه به شرایط پیش‌آمده برای برجام و افزایش سرسام‌آور تورم در چند سال اخیر، شاید کوچک‌ترین تصمیمات مثبت در دولت، باعث رشد بخشی در جامعه شود.
تصویر موانع عبور از بحران

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی سادات فعال حوزه استارت‌آپ در یادداشتی نوشت: افزایش حقوق و دستمزد‌ها و هزینه‌های جاری شرکت‌ها باعث تعدیل نیرو در برخی شرکت‌ها شده است. از این جهت، کارآفرینی یا به عبارتی ایجاد شغل در چنین شرایطی، با چالشی بزرگ مواجه شده است. استارت‌آپ‌ها به دلیل چابک‌بودن از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا منبع درآمدی ایجاد کنند؛ حتی در شرایط کنونی با وجود تحریم‌ها، استارت‌آپ‌هایی هستند که درآمد دلاری هرچند با مقیاس کم دارند. بنابراین بهتر است فعالان این حوزه پیشنهادها و نظراتشان را از موضع تقویت صنفی خود به گوش دولتمردان برسانند. به‌عنوان مثال، پیشنهادهای ذیل در جهت کمک به استارت‌آپ‌ها قابل بررسی و انجام است.

مالیات: حوزه استارت‌آپ، حوزه‌ای است آمیخته با ریسک‌های بزرگ و عمده آنها، در سال‌های اول گریبانگیر هستند. سال‌هایی که بزرگ‌ترین چالش، مدیریت منابع و مخارج است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود، برای استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان شرایطی فراهم شود که بین ۳ تا ۵ سال معافیت مالیاتی واقعی داشته باشند.

مالیات صرفا منوط به درآمد این شرکت‌ها نباشد؛ چون خیلی از استارت‌آپ‌ها طی چند سال اول، درآمد منفی دارند؛ پس عملا معافیت مالیاتی که مستقیما ناشی از درآمدهای شرکت‌هاست دغدغه نیست؛ بلکه مالیات ارزش‌‌‌افزوده و مالیات حقوق کارکنان است. مورد دیگری که در درآمد استارت‌آپ‌ها تاثیر دارد، افزایش سرمایه است که از لحاظ مالیاتی، درآمد حساب می‌شود؛ در صورتی که افزایش سرمایه صرفا برای پوشش هزینه‌های یک شرکت استارت‌آپی است. حتی در شرایطی که یک استارت‌آپ به سوددهی در بازه کوتاه رسید، می‌تواند تا سقفی از درآمد خالص مشمول معافیت مالیاتی شود یا در قبال استخدام بیشتر افراد، مالیات کمتری پرداخت کنند.

بیمه: بسیاری از استارت‌آپ‌های نوپا به خاطر اینکه بیمه زیادی برای پرسنل پرداخت نکنند، مجبورند دودفتره کار کنند که البته خلاف قوانین است. همچنین به دلیل اینکه سرمایه هم درآمد محسوب می‌شود، این کار عملا برخی از مشکلات موجود با نهادهای حسابرس را از دوش استارت‌آپ‌ها برمی‌دارد.

مساله اینجاست که این موضوع باعث می‌شود، نه‌تنها استارت‌آپ‌ها با روش‌های غیر‌قانونی شروع به فعالیت کنند، بلکه پرسنل این مجموعه‌ها هم به دلیل بحث مباحث و ریسک‌های بیمه‌ای، تمایلی به همکاری طولانی‌مدت با مجموعه‌های مذکور نداشته باشند. مواردی از این دست باعث می‌شوند که استارت‌آپ‌ها به خاطر ناتوانی از پرداخت بیمه یا مالیات، مدتی به صورت غیر‌رسمی فعالیت کنند یا حتی قید ثبت شرکت را بزنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود، با توجه به این شرایط، تا مدتی نیروهای این شرکت‌ها معاف از پرداخت هزینه بیمه باشند.

طرح صیانت: این طرح، همچنان طرح مبهمی است که خیلی از کارآفرینان حوزه آی‌تی با آن مشکل اساسی دارند. گرچه بسیاری از سرویس‌های ایرانی برای رقابت با ابزارهای خارجی آماده نیستند؛ اما قطعا نیازهای این حوزه باید به صورت تخصصی بررسی شود.واقعیت این است که در حال حاضر، به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از ابزارهای موردنیاز برای استارت‌آپ‌ها در دسترس نیست. از طرف دیگر، با داخلی‌سازی هم مشکلات برطرف نشده است.

طبیعتا در این شرایط، محدودیت بیشتر باعث مشکلات بیشتر خواهد شد. متاسفانه گفت‌وگو با هم‌صنفی‌ها و دوستان و همکارانمان نشان می‌دهد، برای نیرو‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، یکی از دلایل مهاجرت، مشکلات قبلی و نیز مطرح‌کردن محدودیت‌های جدید است.

مجوز‌های فعالیت: ایجاد اینماد یا اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای سامان‌دهی و نظم‌دادن به این استارت‌آپ شکل گرفت؛ اما نحوه و حیطه اختیارات، باعث اختلاف بین این مجموعه‌ها شد. قطعا داشتن مجوز برای استارت‌آپ‌ها باعث می‌شود تا کاربران با خیال راحت‌تری اعتماد کنند؛ اما در روی دیگر سکه، باید برای کسب‌وکار‌ها فضایی فراهم شود تا زیاد درگیر کاغذبازی برای دریافت مجوز‌ها نشوند.

گاه استارت‌آپ‌ها در حوزه‌هایی شروع به فعالیت می‌کنند که سازمان‌های سنتی، نحوه صدور مجوز برای آنها را تجربه نکرده‌اند. این موضوع باعث می‌شود، درون یک‌دایره معیوب قرار بگیرند. نمونه‌ای از این مورد را می‌توان برای صرافی‌های ارز دیجیتال ذکر کرد که کاربران این پلتفرم‌ها همراه با دغدغه در حال استفاده هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

406386