یادداشت‌ها

فعالان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست ارز ترجیحی سیاست موفقی نخواهد بود و کشور در پرداخت ارز 4200 تومانی به هدفی که مدنظر بود، نرسیده؛ چراکه این نوع ارز جز آسیب، سودی برای نظام اقتصادی کشور نداشته است.
ارز ترجیحی در دولت دوازدهم با هدف کاهش تبعات ناشی از تورم در پی افزایش تحریم‌های خارجی ایجاد شد اما اختصاص این ارز به ایجاد رانت و فساد در حوزه‌های مختلف انجامید زیرا شکاف قیمتی زیادی قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد ایجاد شد و حتی با اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، قیمت‌ها کاهش نیافت.
این روزها نتایج اولیه رتبه بندی مطبوعات که به تازگی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، در ایران حاشیه ساز شده است.

این روزها اعتراضات سراسری آموزگاران توجه همگان را به خود جلب کرده است؛ اعتراضاتی که سراسری، بسیار آرام و مدنی برگزار می‌شود و خواسته اصلی آنان نیز همسان‌سازی با حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها طبق یک نسبت معین است.
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور، سند سیاست‌ها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی به تصویب رسید.
در یکی دو دهه‌ی اخیر تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه سبب شده که اشخاص معلول به میزان قابل توجهی جذب جامعه شوند؛ اما وجود برخی موانع به ویژه موانع عرصه ی برنامه ریزی شهری و شهرسازی باعث شده که بسیاری از فضاهای شهری فاقد شرایط لازم برای حضور این قشر در جامعه باشد.
در دنیای سراسر رقابت امروز، سازمان‌ها نیازمند استفاده از تمامی پتانسیل منابع خود می‌باشند. انسان‌ها جزء لاینفک منابع سازمان‌ها را تشکیل داده که با بیان اندیشه خود و استفاده از ابزارها، سازمان را در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود کمک می‌کنند.
عجیب نیست؟! صداوسیما که با پول مردم سریال می‌سازد و آنها را پخش نمی‌کند. مثل «سرزمین مادری» کمال تبریزی، «کتونی زرنگی» علی ملاقلی‌پور، «۸۷ متر» کیانوش عیاری و ... به توقف پخش یک سریال در یک پلتفرم ایراد می‌گیرد!
دونالد ترامــپ در گفت‌وگو با یک خبرنگار اسرائیلی در بارۀ محمود عبـاس رئیس دولت خودگران فلسطین گفته است: به نظر من او فوق‌العاده بود، او برای من مثل یک پدر بود، فکر می‌کنم بیشتر از نتانیاهو می‌خواست معامله و صلح کند.
خروج نخبگان از کشور که موجب نگرانی شده است باید از نگاه کارشناسی و بررسی علت‌ها، آن را مورد توجه قرار داد. این که پدر و مادری با هزاران امید بچه‌ای را بزرگ کرده اما می‌پذیرد که فرزندش برای زندگی و کار به کشوری دیگر برود آن هم فرزندی نخبه که از توانایی علمی‌و کارایی بالایی برخوردار است.
ارز ۴۲۰۰ تومانی شبیه موضوع یارانه نقدی است؛ به این معنا که هم پرداخت می‌شود و هم تأثیری در زندگی مردم ندارد. ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریباً به همین سرنوشت دچار شده و عملاً مردم بهره‌ای از توزیع ارز ارزان قیمت توسط دولت آن هم در این شرایط حساس نبرده‌اند و سفره مردم کوچک‌تر شده است.
همه می‌دانند که وضعیت جامعه ایران از هر نظر در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. فارغ از وجود حس نگرانی نسبت به آینده چند ویژگی دیگر آن در ارتباط با یکدیگر مهم هستند. وجود تورم به نسبت بالا و کاهش درآمدهای مردم و احساس نگرانی از اینکه آیا در آینده می‌توانند از سطح زندگی کنونی خود نیز برخوردار باشند در کنار کمبود منابع درآمدی دولت، وضعیت خاصی را ایجاد کرده است.
از ویژگی های لایحه بودجه سال آینده این امر مشهود است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به مجلس ارائه شد در تبصره ها خبری از پرداخت ارز ترجیحی یا به عبارتی همان ارز معروف ۴۲۰۰ تومانی نیست.
نماینده مجلس یازدهم گفت اگر افرادی به دنبال آلات موسیقی هستند می‌توانند از ایران بروند. آیا سند مالکیتی دارد که تمام مساحت 1.648 میلیون کیلومتر مربع این کشور به اسم ایشان است تا هر وقت دلش بخواهد ما را از آن بیرون بندازد؟
ضرورت کنترل مرگ و میر کرونا و حفظ و صیانت از جان مدافعان سلامت که در خط مقدم مبارزه به این «پندمی» بودند، همه را متقاعد کرد که به این سطح از تعطیلی و توقف اجباری تن دهند و نتیجه همان همکاری و همراهی، این شد که در سه روز اخیر برای نخستین بار مازندران مانند همه نقاط کشور، از نظر کرونا، بی‌خطر و آبی شد اما آیا این بدان معناست که خطر ویروس کرونا از بین رفته و دیگر ویروسی وجود ندارد؟
ساختار اداری دولتی ایران بر اساس برآوردها بالای دو میلیون نفر را در خود جای داده است و مدیریت این حجم منابع انسانی هنرها و تخصص های خاصی لازم دارد که گاه نبود آن هنرها می تواند عاقبت اسف باری را برای سازمان و در ابعاد کلان برای کشور در پی داشته باشد.
دیپلماتهای ایران در مذاکرات وین باید برای سناریوی شکست مذاکرات و رفتن دوباره پرونده ایران به شورای امنیت و زنده شدن دوباره گزینه نظامی برنامه داشته باشند
هفته گذشته و به مناسب روز دانشجو، مسوولان کشوری با برخی از دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کردند که طبعاً به علت ویژگی دانشجویان می‌بایست به امور مهم حوزه مسوولیت خود می‌پرداختند. از جمله آقای اژه‌ای رییس قوه قضاییه در دیدار با دانشجویان به دفاع از علنی بودن دادگاه‌ها پرداخت.
شکل‌گیری منافع متعارض عامل اصلی رو به جلو نبودن مذاکرات است. واقعیت این است که تا وقتی که عزم توافق بین دو طرف ایرانی و آمریکایی شکل نگیرد، شاهد احیای برجام نخواهیم بود و اشتباه دو طرف ایرانی و آمریکایی این است که با پرهیز از مذاکره مستقیم، زمام این بخش از دیپلماسی را به دست کشورهای واسط قرار داده‌اند که این کشورهای واسط هر کدام موضوع برجام را از زاویه منافع، دغدغه‌ها و سیاست‌های خودشان می‌بینند.