یادداشت‌ها

نخستین گام در ارزیابی نابرابری‌های فضایی روستایی، شناخت دقیق ادبیات این حوزه و به تبع آن، تبیین و تحلیل شاخص‌های توسعه ی پایدار روستایی است. نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای ریسک، میزان سرمایه گذاری دولت در امور زیربنایی و اعتبارات تخصیص یافته به فصل عمران و نوسازی روستا هستند.
ساختار اداری کشور ما هنوز به این درک نرسیده که شایسته سالاری را اساس ببیند و بداند. همه دولت‌هایی که تا به الان روی کار آمده‌اند از مدیرانی با وابستگی‌های جناحی یا غیره بهره برده‌اند.
اکنون که مذاکرات وین دوباره آغاز شده است و با یک‌دست شدن تمامی ارکان قدرت در ایران، از صدر تا ذیل انتظار می‌رود که با خیال راحت با طرف‌های غربی گفت‌وگو کنند و به توافق برسند و امید زیادی هم برای رسیدن به این توافق باید داشت.
مرتضی نجفی قدسی در پی ارتحال آیت الله سید رضى شیرازى( ره ) در یادداشتی اعلام کرد که امروزه در کمتر شهری عالم و فقیه برجسته وجود دارد و چاره اینکار در حوزه علمیة قم است،‌بلکه بزرگان حوزه تدبیری کنند و با مهاجرت علمای اعلام به تهران و شهرهای بزرگ این خلاء را پر کنند.
محسن جهانشاهی محقق و صاحب‌نظر در حوزه های فناوری و نوآوری در مقاله ایبه چالش های ساختاری به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و راهکارهای بهبود وضعیت موجود را به کارگیری نخبگان واقعی بسیجی با روحیه جهادی و انقلابی‌گری دانست.
مطالعه‌ای که به‌تازگی در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد زمان بهینه‌ای برای خوابیدن شبانه وجود دارد که می‌تواند بر سلامت سیستم قلبی - عروقی تاثیرگذار باشد.
آب، خاک، هوا، جنگل، دریا، بیابان، منابع مشاع ایرانیان است و اگر درباره آنها فلسفه، دکترین و سیاست مبتنی بر منافع ملی شکل نگیرد، مبنای تصمیم‌گیری درباره این منابع برآیندی از اعمال نفوذ نهادها، گروه‌های فشار و صاحبان منافع خواهد بود.
در برجام هم یک سری چراغ سبز هایی نشان دادند تا یک چیزهای مهم را در قرار داد بگنجانند تا زوایای پنهان قرار داد دیده نشود و مردم فکر کنند با آوردن چند هواپیما و یک مشت دلار زوایای پنهان و اصلی قرار داد مخدوش و مواردی که مد نظرشان هست با بازی با کلمات انگلیسی در قرار داد بگنجانند چون بعضی از کلمات انگلیسی در جایگاه متفاوت معانی متفاوتی دارد، باید هوشیار بود با این آب نبات چوبی ها اصل را فراموش نکنیم.
اعدام یا بهتر است بگوییم قصاص هفته گذشته یک جوان دوباره مساله قصاص را مورد توجه قرار داد و این پرسش را به میان آورد که این نحوه از مجازات تا چه اندازه پاسخگوی انتظارات جامعه امروز است؟
رابرت مالی، نماینده آمریکا در امــور ایــران پس از سفر خاورمیانه‌ای خود گفته است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در صورت احیای برجام آماده توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران هستند. جدا از این که سخنان مالی گویای این واقعیت تلخ است که در کل روابط خارجی ایران، چه سیاسی چه اقتصادی، تحت‌الشعاع تحریم‌های آمریکا و سیاست فشار حداکثری این کشور قرار گرفته‌است و بدون به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها امکان گشایشی جدی در روابط خارجی ایران به ویژه در حوزه اقتصادی وجود ندارد.
آقای نادری و دیگر نمایندگان ایران در اجلاس‌های بین‌المللی وقتی باید عذرخواهی کنند که این دیدارها و به قول این نماینده تهران «مردم شناسی» هیچ تاثیری روی آنها نگذارد و نتوانند این تجربیات را به داخل کشور منتقل کنند.
یکی از مهمترین بستر های نیل به اهداف فرهنگی در هر جامعه ای ورزش آن کشور می باشد. بسیاری از تحلیلگران عرصه فرهنگ معتقدند در بستر ورزش می توان مولفه های مهم فرهنگ را در هر کشوری نهادینه نمود.
اعتراضات اصفهان از چند جهت با اعتراضات دیگری که در کشور بوده و هست تفاوت جدی داشت. اول اینکه برخلاف اعتراضات دیگر تقریبا از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود و انتظار آن می‌رفت و حتی هشدار هم داده شده بود.
روزی که جلوی هیات منصفه با شکایت سازمـان بازرسی کل کشور ایستادم به همراه مدیرمسئول روزنامه آرمان ملی باورم نمی‌شد که برخی اعضای هیات منصفه آنقدر بی‌انصافی کنند و گفت‌وگوی دردمندانه من را که دهها مطلب داشت و در یک مــورد که به‌جای بازداشت کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور به اشتباه گفته بودم معاون سازمان و اسمی از کسی نبرده بودم را نشر اکاذیب دانسته و شش ماه حبس به استناد نظر هیات منصفه توسط دادگاه برای من و مدیرمسئول روزنامه صادر کنند و این حبس شش ماهه تبدیل به جزای نقدی گردد.
آخرین تلاش‌ها و خط و خط کشی در دو طرف برجــام (ایران و 1+4) این روزها در تبلیغات و فضای سیاسی مشاهده می‌شود. هر طرف با آخرین جمع‌بندی از داشته‌ها و دستآوردها و یا نقاط ضعف و قوت طرف مقابل، سنگر تبلیغاتی سیاسی خود را پی‌ریزی می‌کند و انتظار دارد در صحنه مذاکرات به مدد این دستآوردها بتواند از جایگاه بهتر و بالاتری برخوردار باشد.
کیست در این دنیا که نداند تمام داستان مذاکرات وین تلاش برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی آن کشور علیه ایران است؟در حقیقت، مذاکره با طرف‌های غیر آمریکایی برجام در وین، صرفاً وسیله و در واقع بهانه‌ای برای کمک به توافق ایران و آمریکا بر سر برجام است.
در مسابقۀ امروز (دوشنبه هشتم آذر 1400) بین دو تیم پرسپولیس و نفتِ مسجد سلیمان، کمک داور بازی یک روحانی است و به همین خاطر خبر این گونه مخابره شده است: «حجت‌الاسلام محمد علی پور‌متقی، کمک‌داور بازی پرسپولیس- نفت مسجد سلیمان شد. او داوری را از سال 83 شروع کرده و در فصل 96-97 برای نخستین بار وارد چرخۀ داوران لیگ برتری شد.» می‌توان حدس زد این اتفاق موافقان و مخالفانی داشته باشد. برای هر گروه 10 دلیل (حدس) آورده‌ایم.
یش‌بینی اتفاقاتی که هنوز رخ نداده، کار راحتی نیست برای اینکه متغیرهایی که می‌تواند تاثیرگذار باشد، هر لحظه می‌تواند تغییر کند و این داده‌ها تا آن روز همه ثابت نیست. گفتارها و موضع‌گیری‌ها ممکن است تغییر کند به‌اضافه اینکه هر یک از طرفین با یک ذهنیت خاصی که فعلا معنای آن تا روز مذاکرات معلوم نخواهد شد، موضع‌گیری و مسائلشان را مطرح می‌کنند. ولی قصد آقای رافائل‌أگروسی در سفر به تهران حل و فصل یک مشکل پادمانی بود و با اینکه همه مشکل حل و فصل نشد اما به‌گونه‌ای هم نبود که کاملا دست خالی برگردد و به همین دلیل شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکرد.
بیش از آنکه تحریم و فشارهای خارجی به اقتصاد کشور فشار وارد کند؛ خودتحریمی‌ها، سیاست‌های غلط، سعی و خطا، تجربه مجدد تجربه‌های غلط گذشته و... اجازه رشد به اقتصاد کشور را نمی‌دهد و تا کی باید شاهد چنین شرایطی بود.
هنگامی که بحرانی مانند کمبود آب و اعتراض‌های اجتماعی مربوط به چگونگی توزیع عادلانۀ آن پیش می‌آید، موضوع چندان ساده و بسیط و یکپارچه نیست که بتوان قضاوتی قاطع و یکدست در بارۀ کلیت آن کرد. در این موارد، جزئیات پیچیده و ظریفِ بسیاری وجود دارد که باید از یکدیگر جدا و تک تک به طور مجزا مورد داوری قرار گیرند.
شرایطی که کشور ما، شادمان از حذف رنگ قرمز در شهرهای کرونایی کشور پس از ۲۸۹ روز است، دنیا خود را برای مبارزه با ویروس جهش یافته کرونا آماده می‌کند و برخی از کشورها مرزهای خود را مجددا بستند. آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم بود که هیچ شهری در ایران قرمز نبود، اما عادی انگاری‌ها و بازگشایی‌ها، کشور را به پیک مرگ بار پنجم کشاند.
مقوله امنیت برای افراد جامعه مهم ترین بحث در زندگی اجتماعی است؛ که بدون آن نمی توان هیچ برنامه ریزی و سرمایه گذاری اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، علمی و خدماتی را انجام داد.
نمایندگان مردم که با وعده‌های گوناگون وارد بهارستان شدند، درعمل به‌جای گام‌های بلند وسریع به‌سوی نشاط اجتماعی و رفاه اقتصادی، سخن از طرح و تصویب قوانینی به میان می‌آورند که 40 سال پیش باید مطرح وتصویب می‌شدند نه حالا.