هوا سرد شد / آلرژی مدعیان اصلاحات عود کرد!

فقط خدا میداند، چقدر از کاهش دمای کشور خوشحالند و فقط او میداند چقدر انتظار این را میکشــند که مقام مسئولی در تریبون های رسمی بگوید، مثال گاز فلان منطقه به خاطر سرمای زیاد دچار اُفت فشار شده یا در فلان روســتا مردم دیگر گاز ندارند. چرا؟
تصویر هوا سرد شد / آلرژی مدعیان اصلاحات عود کرد!

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر بلوری در یاداشتی نوشت:فقط خدا میداند، چقدر از کاهش دمای کشور خوشحالند و فقط او میداند چقدر انتظار این را میکشــند که مقام مسئولی در تریبون های رسمی بگوید، مثال گاز فلان منطقه به خاطر سرمای زیاد دچار اُفت فشار شده یا در فلان روســتا مردم دیگر گاز ندارند. چرا؟

فقط برای این که بگویند، چرا وقتی فلان مقام بلند پایه و رســمی اروپایی میگفت، اروپا زمستان سختی پیش رو دارد، اخبار آن در رسانه های کشور و صدا و سیما بازنشر میشد!

تعجب نکنید به صفحات اول روزنامه های امروز و روزهای گذشتهشان رجوع کنید. اما چرا از بازنشر اظهارات و اخبار رسمی غربی ها در رســانه های ایران راجع به زمستان سخت و بحران انرژی و اقتصادی عصبانی میشوند؟ برای فهم این نوع رفتارها، باید وارد ذهن این غربگراها شد و از زاویه دید آنها به مسئله نگاه کرد تا فهمیدشان... اشتباه نکنید.

تعصب، یکدندگی و لج بازی دلیل این رفتار جماعت غربگرای ما نیست. این رفتار عجیب ریشه های عمیق تری دارد. این صفات زشتی که از آنها نام بردیم، تا جایی میمانند که فرد، از ناحیه آنها دچار فشار و آسیب جدی نشود اما به محض این که تبعات آنها شدت یافت، چه بسا خود به خود فرد را متعادل سازد. این که انتظار بحران برای کشورت و مردمانت را بکشی، نتیجه تعصب و یکدندگی نیست و مسئله فراتر از اینهاست. این چه حالتی است و درکجای دنیا برای یخ زدن کشورشان، لحظه شماری میکنند؟ این چه روحیه، بیماری، درد یا مسئلهای است که اگر سرما کشور خودشان را دچار مشکل کند و جان عده ای را هم به خطراندازد، عده ای ذوق مرگ میشوند؟ و اگر حتی دچار مشکل هم نکند، اصرار میکنند که شده است؟

بخوانید: کمتر از یک ســال پیش، روسیه با هدف جلوگیری از گسترش ناتو به شرق، جنگ بزرگی را با ناتو و غرب در اوکراین آغاز کرد. گستردگی این جنگ آنقدر عظیم و خساراتش آنقدر بزرگ است که، شاید تصور آن برای"شرقی جماعت"، سخت باشد. مثال مجبور شدن انگلیسیها به انتخاب بین گرما یا غذا، هجوم آلمانی ها به پارکها برای بریدن درختها و شکستن نیمکتها جهت استفاده به عنوان هیزم، ترویج حشره خواری، ترویج و تبلیغ خوردن غذاهای کپک زده و تاریخ مصرف گذشــته برای کاســتن از هزینه ها و صرف هزینه پس انداز شده از این راه در پرداخت قبوض برق و گاز، ورشکســتگی هزاران کارخانه و شرکت، مهاجرت به کشورهای گرمتر برای فرار از هزینه های کمر شکن انرژی، اعتصاب های فلج کننده و مرگبار در کشورهایی مثل انگلیس، آلمان و فرانسه... به نام کشورها دوباره نگاه کنید: آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و... ثروتمندترین و صنعتیترین کشورهای اروپایی هستند!

کارشناســان و استراتژیست های بزرگی مثل "هنری کیسینجر" و "جان مرشایمر" و خیلی های دیگر که آمدن چنین روزهایی را پیشبینی میکردند، یا به شکل مستقیم یا در دل تحلیل هایشان نوشتند، مقصر این جنگ غرب است چرا که روسیه از سالها پیش نسبت به تبعات عضویت همسایه خود یعنی اوکراین در ناتو هشدار داده بود. کیسینجر که تبعات ادامه این جنــگ را در همان هفتههای آغازین آن پیشبینی کرده بود، تالش کرد طی مصاحبه و یادداشتهای پیدرپی، راهحلی برای آتشبس و صلح ارائه کند و آخرین راهحلی را هم که ارائه کرد، گردن نهادن غرب به همان خواسته اولیه روسیه بود که اگر رعایت شده بود، احتماال جنگی رخ نمیداد: تضمین عدم عضویت اوکراین در ناتو و تبدیل آن به کشوری بیطرف! اخبار این تحوالت و هشــدارها و بحرانها نیز به دلیل اهمیت آنها به طور مرتب در رســانهای دنیا پوش داده شدهاند و میتوان با یک جست و جوی ساده اینترنتی به آنها دست یافت.

حاال برگردیم سراغ بحث خودمان. سؤال این بود. چرا غربگرایان از بازنشر این اخبار و تحلیل ها عصبانی میشوند. پاسخ در غربگرا بودن هم نیست. چرا که آنها از خود غرب که نمیتوانند غربیتر باشند! منبع اصلی انتشار این اخبار رسانههای معتبر و مقامات ارشد و رسمی همین غرب هستند. بنابر این پاسخ در غربگرایی این طیف هم نیست. ما فکر میکنیم، یکی از پاســخهای اصلی این ســول به"برجام" و "مذاکره"با آن ســه چهار کشــور اروپایی و آمریکا ارتباط دارد.

بله درست شــنیدید؛ برجام و مذاکرات. برجام همه چیز غربگرایان است.

ُ فلذا، هر اقدامی را که بتواند به ایــن توافق م َ رده، حتی یک خش وارد کند، بر نمیتابند ولو این اقدام، بازنشــر اخبــار بحرانهای عجیب و غریب اقتصادی، سیاســی، اجتماعی و امنیتی غرب باشد. انتشار اخبار بحران های کمرشکن غرب، ضعف و ناتوانی آنها در حل معضالتشان را نشان میدهد و این طیف، غرب را در افکار عمومی ایران ضعیف نمیخواهد، َحالا مشکلات میخواهد! ُ در واقع، برجام ناموس این طیف است؛ حتی اگر مرده باشد. برایشان مثل یک چارچوب نظری اســت که جهت تحلیل و تبیین هر موضوعی -تأکیــد میکنیم - هر موضوعی در هر حوزهای که فکرش را بکنید، به کارش میگیرند.

اگر مواضع آنها را طی سالهای بعد از شکل گیری توافق برجام مرور کنید، خواهی دید آن را حالل تمام مسائل ایران معرفی کرده و همه چیز را داخل این چارچوب تحلیل و تبیین کردهاند. از آب خوردن مردم تا فیشهای نجومی، از اقتصاد تا فرهنگ و سیاست، از ترور و آدم کشی تا آشوبهای خیابانی و... فقط به عنوان یک مثال خیلی نزدیک، رجوع کنید به یادداشت سه روز پیش یکی از وزرای دولت برجام درباره هتاکی نشــریه هتاک فرانسوی تحت عنوان »جمهوری اسلامی در دام شارلی ابدو نیفتد.« شــاید باور نکنید اما، هتاکی شارلی ابدو را هم به شــکل مستقیم به مذاکرات و به شــکل غیر مستقیم به برجام ارتباط داده است! ایشان درباره واکنش به هتاکی نشریهای که کارش هتاکی به مقدسات است، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که، مبادا واکنشی نشان دهید. چرا؟ چون باعث تیرگی روابط با اروپا و از بین رفتن آخرین امیدهایش برای احیاء مذاکرات میشود! یا مثال وقتی انسان بزرگی در تراز سردار دلها سلیمانی- که همین چند روز پیش سومین سالگر شهادتش بود- آن طور ناجوانمردانه ترور شــد، گفتند این ترور نباید باعث توقف و تضعیــف مذاکرات و برجام شود.

وقتی برجام از سوی غرب با آمدن تحریم های پی درپی عمال نقض میشــد، باز تاکید میکردند برجام باید بماند. وقتی آمریکا با مشاهده واکنش بینظیر! این طیف در برابر بد عهدی هایش، با خیال آســوده از برجام خارج شــد، باز هم گفتند صرفا یک مزاحم از برجام خارج شد و...خالصــه این که، هر تحریم، هتاکی، ترور، آشــوب، جنگافروزی و جنایت و خیانتی که از سوی غرب علیه این کشور راهاندازی و مدیریت شــد، از نگاه این طیف، نه کار بایدن و بن ســلمان و ماکرون که، کار یک طیف تندرو در زیرزمینهای مخفی کاخ سفید و الیزه بوده که هدفش، بر هم خوردن مذاکرات و از بین رفتن آخرین امیدها برای زنده شدن برجام بود!

ماجرای زمستان سخت اروپا و گرفتاری عجیب و غریبی که کشورهای غربی با ورود به جنگ اوکراین دچارش شدهاند نیز، از نگاه این طیف نباید باز نشر شود چون اولا، بی فایده بودن مذاکرات را اثبات میکند و مردم با َّ دیدن و شنیدن این اخبار خواهند گفت "موز اگر قوت داشت، کمر خود را راست می ُ کرد"، ثانیا، غلط و مخرب بودن منظومه فکری این طیف را بر مال میسازد. از نگاه این طیف، ایران باید همیشه ضعیف و گرفتار در مشکالت دیده شود و اوضاع غرب هم همیشه باید گل و بلبل نشان داده شود تا، راه وابستگی به غرب باز بماند.

اما اینجا طیف دیگری هم وجود دارند که، مذاکره با آن ســه چهار ُرخسارت میبینند کشور غربی را بنا به دلایل تاریخی و تجربی بی فایده و پر خسارتی می بینند و معتقد به تنظیم معقول و متوازن روابط با همه کشورهای جهان و توجه به ظرفیتهای عظیم بر جای مانده در داخل و خارج به شکل توأمان هستند. به عبارتی، دنیا را تشکیل شده از 195 کشور میدانند نه 4 کشور! آنها برجام را "خســارت محض" میدانند و برای این اعتقادشان هم دلایل زیادی دارند.

شما بفرمایید، توافقی که مجوز هر اقدامی را علیه مردم و کشــور عزیزمان بدهد و مانع از پاسخگویی به این اقدامات و جنایات و هتاکیها شود-که مبادا به تریج قبای برجام و مذاکره و غرب بر بخورد- خسارت محض است یا حالل مشکالت؟ همین امروز رجوع کنید به صفحات اول روزنامه ها و سایت هایشان. مملو از اخبار، تصاویر و تحلیلهایی است راجع به"زمستان سخت در ایران" تا، ِ "زمستان واقعا سخت اروپا" در اذهان محو شود این در حالی است که در کشورمان نه کسی مجبور شده از فضولات گربه برای آتش افروزی و تولید گرما استفاده کند، نه کارمندان مان وادار شده اند، پتوپیچ پشت میزهایشان بنشــینند و نه وادار شــده اند، 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کننــد.

هیچ خانه عادی هم مجبور نشــده ماهــی 30 میلیون تومان بابت پرداخت قبض گاز خانه اش پرداخت کند و هزینه های انرژی مردم نیز شکر خدا 4 برابر درآمد ماهانه شان نشده است. توصیه های همیشگی و همه ســاله برای صرفه جویی در مصرف گاز در زمستان در ایران کجا، "زمســتان سخت" اروپا با تبعات هولناکی که در بالا به گوشه ای از آنها اشاره شد کجا؟!

456585