یادداشت‌ها

اشارۀ دیروز امام جمعۀ قم به «اندلس» بهانه ای است تا بار دیگر یادآور شویم در سقوط آخرین امیر نشین اسلامی در آندلس عوامل متعددی دخیل بوده و قطعا فساد به اشکال مختلف آن یکی و شاید مهم‌ترین بوده اما آنچه به عنوان تاریخ نقل می‌شود در واقع بر اساس رمان «غادة‌الاندلس» است که چون به تفسیر جواهر راه یافته با جزییات به آن استناد می‌شود.
به گزارش تلویزیون المیادین و نزدیک به بخشی از ساختار قدرت در ایران، هیات ایرانی در مذاکرات وین 5 شرط برای گروه 1+4 ارائه کرده است.
اگر سخنان آقای اژه‌ای در عمل به خوبی اجرا شود، یقینا در کاهش آمار پرونده های ورودی به حوزه قضایی کمک بزرگی خواهد شد؛ در غیر این صورت باید نگران روزهای سخت با پرونده های بیشتری بود.
پرستار تجلی یک انسان کامل است که سرنوشت آن را با طلیعه امید برای آدمیان گره زده اند.
به لحاظ آماری رخداد زلزله‌های مهم در زمستان یا فصول دیگر، تجمع بیشتری نشان نمی‌دهد. واقعیت این است که اگر در دی ماه زلزله بم تجربه شده است، در فصل تابستان زلزله سنگچال، منجیل و سیرچ تجربه شده است.
اجلاس اکو بیشتر جنبه فرهنگی پیدا کرده تا اینکه کارکرد اقتصادی داشته باشد و یکی از عواملی که باعث شد تا اکوی اقتصادی شکل بگیرد، ایران بوده است و با اینکه اکثر اعضای اکو اعمال تعرفه ترجیحی را تصویب کردند ایران از تصویب آن خودداری کرد.
نوع انتخاب مجری در نشست تلویزیونی رئیس جمهور محترم به نوعی جفا در حق رئیس دولت بود. آری؛ خیلی‌ها نوشتند و گفتند و از مجری انتقاد کردند اما جای این بحث غیبت داشت که ترتیب دادن چنین نشست‌هایی بدون نگاه‌های کارشناسی لازم بیشترین ضرر و ضربه را متوجه شخص آیت الله رئیسی می‌کند.
رئیس دستگاه قضائی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه روی نکته بسیار مهمی دست گذاشت و خواهان رعایت تناسب بین جرم، مجازات و قرار‌های صادره شد.
این روزها دریافــت خبــر حقوق‌های نجومی به شکلی در جامعه مطرح می‌گردد کــه گویــی حرکتی نو و بدیع روی داده‌است، اما از سال‌ها پیش این امر در بی‌توجهی واحدهای نظارتی در وزارتخانه‌ها بارها مشاهده شده و موجی از اعتراضات از اطراف و اکناف ایجاد می‌شود. حتی مدیران ارشد جامعه نیز با مطرح کردن این حقوق‌ها به آن اعتراض می‌کنند، گویی تاکنون از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.
«دستور رئیس سازمان قضا به سازمان بازرسی و دادستان کل کشور جهت بررسی ویژه و مجدد وضعیت بورس» حجت الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای در جلسه‌ای که در شورای عالی قضائی برگزار شده، اعلام کردند اگر در حوزه بورس تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ‌وجه قابل بخشش و اغماض نیست.
در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون‌های مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که به‌رغم آموزش‌های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می‌شود، دانش‌آموزان علاقه‌ای به شرکت درآزمون‌های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام می‌شود اکثر دانش‌آموزان در آزمون‌های غیر حضوری شرکت می‌کنند.
به بهانه 16 آذرماه روز دانشجو؛

جوش و خروش جویندگان دانش را خفه نکنیم

سخن سردبیر/ 16 آذرماه یکی از همان روزهایی است که در تقویم ما اگرچه رنگ قرمز به خود نگرفته اما جای تبریک را برای یک قشر باز گذاشته که آنها دانشجویان جامعه ما هستند. روزی که ماجرای برجسته شدن تاریخش برمی گردد به 68 سال قبل.
دو روز پیش آقای رییسی در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد؛ برنامه‌ای که طبعا مثل برنامه‌های مشابه روسای جمهور سابق اسما گفت‌وگو معرفی می‌شد ولی رسما نوعی سخنرانی است.
مسائل اقتصادی خصوصا وضعیت نرخ دلار در شرایط کنونی کشورما بیشتر تابع مسائل سیاسی است تا مسائل اقتصادی و همیشه وقتی اخبار سیاسی ناخوشایند پیش می‌آید و مطرح می‌شود، طبیعی است که نرخ دلار هم بالا می‌رود. خصوصا که عرضه کافی برای تامین تقاضای جامعه نداریم، نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند و راهکارش این است که مسائل سیاسی‌مان را حل کنیم.
نکه مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا نه، فضای موجود در مذاکرات نشان می‌دهد که باید به دستیابی به توافق در وین کمی بدبین بود، بدین‌خاطر که فاصله بین خواست ایران با آمریکا خیلی زیاد است؛ به‌میزانی که شاید رسیدن به یک توافقی که طرفین احساس رضایت بکنند دشوار می‌نماید.
سخنگوی دولت با تاکید براینکه بنا نیست سخنگویی و اطلاع‌رسانی در دولت سیزدهم یک‌طرفه باشد گفت: سخنگوی دولت می‌تواند از این موقعیت بهره ببرد و همچون وکیل مدافع، مجموعه دولت را وادار به پیگیری مدام و پاسخگویی شفاف کند.
پرسپولیس چهار تا خطا گرفت که سه تای آن به خاطر اعتراض بوده و همین گویای کل بازی است.اما بزرگترین علت اینکه چرا بازی به این شکل درآمد را می‌توان نبود تماشاچی دانست.
پایان زودهنگام مذاکرات وین توسط ایران نبود، بلکه این کشورهای غربی و به‌خصوص اروپایی‌ها بودند که برای مشاوره به پایتخت‌های خود بازگشتند. در ضمن پرداختن به وجوه مثبت یا منفی این تیم ۴۰ نفره مذاکره‌کننده هسته‌ای یک نقطه حاشیه‌ای است که در این شرایط خطیر و حساس اصلاً ارزش گفت‌وگو و بحث ندارد.
لایحه بودجه سال آینده از چند جهت ویژگی‌های ممتازی دارد. اولا اینکه نخستین لایحه دولت سیزدهم است. طبیعتا شعارها و وعده‌های دولت و راهکارهای تحقق آنها باید در لایحه بودجه به عنوان سال اول اجرای برنامه لحاظ شود. بنابراین از این منظر لایحه بودجه سال آینده می‌تواند بیانگر راهبردها، سیاست‌ها و همچنین اولویت‌های دولت باشد. ثانیا، این لایحه در شرایطی تقدیم مجلس می‌شود که هنوز احیا یا عدم احیای برجام مشخص نیست.
برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست -1396- با مشارکت بخش‌های مختلف تهیه شد و به عنوان یک برنامه محیط زیستی مکمل برنامه پنجساله ششم توسعه کشور (از سال 1396 تا 1400) بود. این برنامه مبین سیاست‌های اطمینان یافتن از امنیت غذایی، استفاده کارا از آب و احیای منابع آب زیرزمینی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نگرش هم بست آب، انرژی و محیط‌زیست است.
اگر می‌خواهیم تخم طلای برجام به دست بیاید و شفک هم نشود باید توسط جریان اصولگرا و جریان قدرت انجام شود. چون توافقی که اصولگرایان امضا کنند بسیار محکم‌تر از توافق دولت روحانی است. معتقدم حتی اگر این توافق امضا شود رئیس جمهور بعدی آمریکا هم نمی‌تواند آن را شفک کند و توافق را به هم بزند.