خلیج فارس در قلب ایران

عملیات اجرایی پروژه عظیم آبرسانی از خلیج نیلگون فارس به قلب ایران (یزد) با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه کلید خورد.
تصویر خلیج فارس در قلب ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر انور خیرآبادی در یادداشتی نوشت: خلیج نیلگون فارس از قدیم الایام شاهرگ آبی ارتباطی و دریایی و منبع عظیم ثروتهای تاریخی و باستانی و دریایی و نماد شکوه و قدمت و صلابت ایران بوده و شاهد خروشان تاریخ وشوکت ایران باستان بوده و قلب یکایک ایرانیان با خلیج فارس پیوند دیرینه خورده و اینک باتلاش و همت دولت منافع آبی و مخازن شرب خلیج فارس به قلب ایران در یزد منتقل می‌گردد تا علاوه بر یزد سایر استانهای مرکزی ایران از آن منتفع و بهره‌مند شوند.

عملیات اجرایی پروژه عظیم آبرسانی از خلیج نیلگون فارس به قلب ایران (یزد) با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه کلید خورد.

این طرح عظیم ملی با هدف پیشبرد صنعت و کشاورزی پربازده و پشتیبانی از آب شرب مورد نیاز استان اجرایی خواهد شد و قرار است میزان تخصیص آب از خلیج فارس برای استان یزد ۲۵۰ میلیون مترمکعب باشد. برای اجرای کامل خط انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل حقوق دولتی معادن تخصیص یافته است. خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد از مسیر مطمئن خط اول یزد اجرا خواهد شد و در مسیر خود استان‌های کرمان و هرمزگان را نیز منتفع خواهد کرد.

افتتاح خط پشتیبان آب شرب استان از منابع صنعت برای تامین نیاز استان برای مواقع بحرانی از دیگر طرح‌های در دستور کار افتتاح توسط رئیس جمهور در دومین سفر استانی رئیس جمهور است. این طرح با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان و با اجرای ۳۰ کیلومتر خط ۱۲۰۰ میلیمتری اجرایی شده که ظرفیت انتقال ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه را داراست ولی در حال حاضر ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه را به مخازن شحنه یزد انتقال می‌دهد.

در حال حاضر مصرف آب شهر یزد به تنهایی ۳۳۰۰ لیتر در ثانیه است که ۹۰۰ لیتر در ثانیه با کسری مواجه است لذا تلاش براین است که هزاران لیتر از این کسری را برای تابستان آینده از طریق این خط پشتیبان تامین نمایند و مابقی این کسری را نیز با کمک چاه‌ها و منابع داخلی برطرف نمایند.

علاوه برطرح فوق، طرح‌های بسیاری در حوزه‌های زیربنایی، فرهنگ و هنر اقتصادی، کشاورزی، صنعت، معدن و رفاهی و اجتماعی به ارزش بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به تصویب هیئت رسیده که در استان یزد عملیاتی شود. گفتنی است در دور دوم سفرهای استانی هیئت دولت علاوه بر بررسی طرح‌های عمرانی، مصوبات تنظیم‌گری و تسهیل‌گری از جمله تفویض برخی اختیارات به استانداران برای تسهیل امور جاری استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است که دارالعباده یزد در این میان می‌درخشد و انتقال آب خلیج فارس حکایت از این اهمیت و جایگاه ویژه دارد.

456800