یادداشت‌ها

شعار‌های دولت در ارتباط با سفره ملت و نحوه بیان آنها به گونه‌ای است که انگاری دستاوردهای مهمی برای اقتصاد کشور پدید آمده است. ارزش فروتنی و کارآمدی در میان مدیران در خدمت ملت نیست.
دورنمای انرژی ایران با توجه به بررسی‌‌‌های سازمان برنامه و بودجه در یک‌دهه گذشته، ناظر بر حضور ایران به‌‌‌عنوان صادر‌کننده عمده نفت با ظرفیت صادراتی بیش از میزان فعلی بوده است.
در حالی که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در حال آغاز نبرد خود برای احیای شکوه سابق روسیه از طریق با خاک یکسان کردن اوکراین است روندی مشابه برای آینده کشورش در داخل روسیه آغاز شده است. با ارزش‌ترین دارایی روسیه (جوانان آن کشور) در حال فرار هستند.
در سال ١٤٠٠ شاهد آمیزه‌‌‌اى از چالش‌‌‌هاى همیشگى منبعث از سیاست‌‌‌ها و راهبردهای آزمون پس‌داده در صنعت زیرساختى برق بودیم؛ صنعتى که نه‌تنها در برگیرنده دامنه وسیعی از فعالیت‌‌‌هاى متعدد بنگاه‌‌‌هاى اقتصادى و بسترى گویا در جهت تبلور همکارى بخش خصوصى و دستگاه‌‌‌هاى اجرایى دولتى است، بلکه به طریق اولى، زمینه‌‌‌ساز توسعه سایر صنایع و فعالیت‌‌‌هاى اقتصادى کشور نیز هست.
صنعت نفت و گاز کشور، در شرایطی به روزهای پایانی سال می‌رسد که حمله روسیه به اوکراین و شرایط نامتوازن بازار نفت در بستر احیای پساکرونا به قیمت‌های بالا منجر شده، مذاکرات رفع تحریم تا زمان نگارش این مطلب به نتیجه نرسیده و براساس آمارهای منتشرشده، به مدد رشد صادرات نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی و افزایش قیمت‌ها، درآمدهای نفتی کشور و همچنین رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ارقام مناسبی را نشان می‌دهند. در بستر تحولات متعدد ملی و بین‌المللی، این سوال مطرح می‌شود که چه چشم‌‌‌اندازی برای این بخش در سال آینده و همچنین سال‌های پس از آن وجود دارد؟
بر خلاف دروغ پردازی مقامات غربی و مهره های رسانه ای آنها، اختلافات باقیمانده در وین حل و فصل نشده است. به عبارت بهتر، حتی در صورت عدم طرح مواضع اخیر از سوی مقامات روسی، قطعا به دلیل عدم حل و فصل نهایی موضوعاتی مانند ارائه تضمین های اعتباری در خصوص آینده برجام و رفع تحریم هایی که دولت سابق آمریکا پس از خروج از برجام علیه کشورمان وضع کرده است،هنوز شاهد رسیدن به توافق نهایی نبودیم.
هر سند چشم‌اندازی باید یک سند راهنما باشد و همه ملتزم به اجرای آن گردند. اگر کسانی به هر دلیلی آن را اجرا نکنند یا آن را راهنمای خود ندانند، طبعاً سند به حاشیه و به بیراهه خواهد رفت.
امروزه جوامع بشری چالش بزرگی در رابطه با همین موضوع دارند که باعث‌عدم رعایت حقوق دیگران و عدالت خواهی نیز می‌شود.
دستفروشی که همین چند روز پیش شهرداری بساطش را بهم ریخت تا زندگی کردن یادش برود و چند قدم مانده به نوروز درد و دشنام روی زبانش بنشیند.
علم پزشکی با تحقیقات به این نتیجه رسیده که واکسیناسیون جمعی، تنها راهی است که می‌تواند پاندمی کرونا را کنترل کرده و جلو مرگ‌ومیر انسان‌ها را بگیرد.
روند تنازع را به سویی سوق می‌دهد که تحقق آتش بس و صلح؛ به سادگی و در اسرع زمان؛ میسور نخواهد شد وهمچنان آنچه که اکنون در اوکراین جریان دارد.
این روزها موقع عبور از مقابل فروشگاه‌های مختلف شهر، می‌بینم که زنان در حال حرف زدن با فروشندگان هستند و شوهرانشان درحالی‌که حدود نیم متر عقب‌تر از آن‌ها ایستاده‌اند فقط سرشان را تکان می‌دهند.
این متخصص حوزه روابط عمومی که دارای مدرک دکتری مدیریت کسب و کار است با تاکید بر این که «هوش مصنوعی» برای آینده صنایع از جمله بیمه و به تبع آن دوایر سازمانی مانند روابط عمومی، نه یک هزینه که سرمایه‌گذاری امن برای رهبری بازار است،سازمانها را به سرمایه گذاری و بهبود توانمندی‌های سرمایه انسانی در این عرصه تشویق کرد.
می‌توان گفت بن بست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا و اطراف روسیه باعث شد که در نهایت جریان‌های روس گرا بتوانند مجدداً قدرت را به دست آورند، این یعنی شکست پروژه انقلاب رنگی برای آمریکایی‌ها.
اخبار متنوع و متعدد اقتصادی این روزها که پشت سرهم از جلوی چشم ما می گذرد در کنار تصمیمات مهم اقتصادی برای آینده نگران هایی را در بین صاحب نظران و دلسوزان کشور بوجود آورده است.
ناگهان «سرگئی‌لاورف» فرسنگ‌ها دور از وین، سنگی را در مسیر به سختی هموار شده مذاکرات نزدیک به توافق میان ایران و طرف‌هایش پرتاب کرد.