رسالت نمایندگان مجلس و صندوق های بازنشستگی

مسئولان دولتی تاکنون به دفعات از خالی بودن صندوق های بازنشستگی و تعدد آن ها ابراز نگرانی و از ارائه طرح افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از اهداف رفع این مشکل یاد کرده است؛ غافل از این که بر فرض صحت این موضوع هم نمی توان این مساله را بهانه افزایش سنوات خدمتی برای بازنشستگی قرار داد بلکه باید با اقدامات لازم و تدابیر کارشناسی، به دنبال رفع این نقیصه رفت.
تصویر رسالت نمایندگان مجلس و صندوق های بازنشستگی

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر طوسی نژاد در یادداشتی نوشت: طرح افزایش سنوات خدمتی و همچنین تعیین حداقل سن برای بازنشستگی ، مدتی است در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و به رغم مخالفت تشکل های کارگری و کارمندی ، در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده و به مجلس ارائه شده است.

به زعم مسئولان دولت، افزایش سن امید به زندگی و همچنین وضعیت نامناسب صندوق های بازنشستگی، از دلایل اصلی تغییر قوانین این حوزه است اما در این موارد ابهاماتی وجود دارد که تاکنون پاسخی به آن ها داده نشده است.

نخستین ابهام :در وهله نخست مشخص نیست که دولت در موضوع امید به آینده و افزایش رفاه فعلی مردم چه شاخصه هایی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مردم در مقایسه با سال های گذشته، به آینده امیدوارتر شده اند که باید سنوات خدمتی شان برای بازنشستگی افزایش یابد؟

معیشت مناسب و همچنین برابری امکانات بهداشتی ، درمانی و آموزشی برای آحاد مردم اعم از فقیر و غنی در سراسر کشور از شاخصه های امید آحاد افراد هر جامعه محسوب می شود اما وقتی به گفته ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، بسیاری از پزشکان عمومی، داخلی، عفونی و اطفال با مشکل شدید مالی مواجهند و عده ای از آن ها برای امرار معاش،مجبورند مسافرکشی کنند! یا به گفته سخنگوی انجمن صنایع لبنی، ایرانیان ۹۰ کیلوگرم کمتر از سرانه جهانی، لبنیات مصرف می‌کنند، آیا سخن گفتن از افزایش امید سنجیده است ؟

ابهام بعدی:مسئولان دولتی تاکنون به دفعات از خالی بودن صندوق های بازنشستگی و تعدد آن ها ابراز نگرانی و از ارائه طرح افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از اهداف رفع این مشکل یاد کرده است؛ غافل از این که بر فرض صحت این موضوع هم نمی توان این مساله را بهانه افزایش سنوات خدمتی برای بازنشستگی قرار داد بلکه باید با اقدامات لازم و تدابیر کارشناسی، به دنبال رفع این نقیصه رفت.

از سویی دیگر گزارش مسئولان از خالی بودن صندوق بازنشستگی در حالی بهانه افزایش سن بازنشستگی قرار گرفته که تاکنون اظهارات ضد و نقیض فراوانی در این باره بیان شده است ، به نحوی که مسئولان وقت سازمان تامین اجتماعی در برهه ای از نبود مشکلات در صندوق و موجودی مناسب و کافی آن سخن می گویند و باردیگر و به فاصله ۲ ماه، صندوق بازنشستگی را بحران زده و خالی توصیف می کنند.

مصطفی سالاری مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی در مرداد ماه ۱۴۰۰ در نشست آینده نگاری منابع تامین اجتماعی، گفت: سازمان تامین اجتماعی حداقل تا ۳ سال آتی برای تامین منابع و ایفای تعهدات مشکلی نخواهد داشت.

کمتر از ۲ ماه از این اظهارات نگذشته بود که میرهاشم موسوی سرپرست وقت سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: اکنون کسری منابع این سازمان ماهیانه حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان می باشد که ۲ برابر بودجه یارانه های نقدی کشور است. مجموع این تناقضات و بهانه های غیرمنطقی مهر تائیدی است بر این که نمی توان برای کارگری که در ابتدای کار خود با تامین اجتماعی قرارداد بسته و ماهیانه از حقوقش به صندوق تامین اجتماعی حق بیمه واریز کرده است تا پس از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شود، تصمیم گرفت،بر همین اساس انتظار می رود نمایندگان مردم در نهاد قانونگذاری از تحمیل خسارت به کشور و تضییع حقوق قشر کارگر و کارمند جلوگیری کنند.

منبع: اطلاعات

502934