گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

بعد از نوار غزه و اوکراین، اوضاع در سایر نقاط جهان همچون سوریه، برزیل، میانمار، مکزیک و عراق نیز شکننده است. سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در نیجریه، و بیش از ۹ هزار نفر در سومالی جان خود را از دست دادند.
اگر چه وضعیت انسانی در غزه بحرانی اما بدون شک وضعیت سیاسی نتانیاهو به مراتب بدتر است تا جایی که پیشتر لوموند، بی بی را مرده سیاسی توصیف کرده بود. پیرو این نکته منابع رسانه‌ای از آغاز دوباره روند محاکمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام فساد علی‌رغم جنگ در غزه و وضعیت اضطراری در سرزمین‌های اشغالی، خبر دادند.
پس‌لرزه‌های جنگ در غزه، اروپا و ایالات متحده را هدف قرار داده، تا جایی که امروز گروهی از سیاستمداران اروپایی قادر نیستند در ارتباط با تراژدی غزه موضعی واحد یکسان کنند. در همین راستا گروهی از تحلیلگران براین باورند که تداوم این درگیری و حمایت جو بایدن از فعل و انفعال های اسرائیل می تواند برای رئیس جمهوری این کشور در آستانه انتخابات پر هزینه باشد.
روندها و تحولات اخیر - از جنگ در غزه و اوکراین گرفته تا رقابت ایالات متحده و چین - ممکن است به خوبی منادی یک دگرگونی اساسی ژئوپلیتیک جهانی باشد. سایه یک درگیری پایدار بین غرب و رقبای آن - به ویژه چین، روسیه و جهان اسلام – گسترده‌شده است.
آنها فکر می کنند ورود حزب ا... به معنی ورود ایران است . در حالی که خود آمریکایی ها این را نمی خواهند و اعراب هم به این نتیجه رسیدند که در این راستا حرکت کنند. فلذا می بینیم که این سازمان با جدیت بیشتری تشکیل جلسه فوری می دهد و در آنجا هم آتش بس فوری و رساندن کمک های انسانی جزو آن بندهای مصوبه ای که وجود داشت آورده اند.
مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره «اینترنت ماهواره‌ای استارلینک» خواستار «جرم‌انگاری خرید و فروش و بهره‌برداری از تجهیزات و اشتراک بدون مجوز» این نوع اینترنت شده است.
به نظر می‌رسد سیاستمداران غربی نیز امروزه قربانیان کارویژه‌های رسانه‌های خود شده‌اند و باید برای نزدیک شدن به واقعیت‌های خاورمیانه و جهان، حق تخیل و تولید تصاویر را از رسانه‌های خودساخته بازستانند. حال جهانی را تصور کنید که دیگر از تخیل محروم نیست و به جای تصاویر رسانه‌ای، فردیت انسان و اجتماع انسانی دستی فراخ در تولید تصاویر دارد، در چنین جهانی می‌تواند جای برندگان و بازندگان جنگ کاملا تغییر کند.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ضربه مهلک نیروهای مقاومت به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کمک اضافی آمریکا برای ارتش اسرائیل در راه است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی اخیر خود در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نظام ناعادلانه حاکم بر جهان را به شدت مورد انتقاد قرار داد از جامعه جهانی خواســت تا نظام جدیــدی را برای تعاملات بین المللی تعریف کند.
رقابت‌های منطقه‌ای میان همسایگان در جریان است و برخی از کشورها در تحولات اخیر و سریع جاری، سیاست های اعلامی خود را به گونه ای تعریف می کنند که بعضا با نادیده گرفتن منافع طرف های مقابل همراه می شود.
اروپایی‌ها هم به نظر می‌رسد، دیگر این جنگ را نمی‌خواهند. چه مردم اروپا چه دولتمردان آنها. آنها دلایل معقولی نیز برای مخالفت با ادامه این جنگ دارند. در همین 19 ماهی که از شروع جنگ می‌گذرد، چندین دولت فقط در انگلیس سرنگون شده است. سرنگونی دولت‌های بوریس جانسون و لیز تراس بی‌ارتباط با جنگ اوکراین نبود. بسیاری از کشورهای اروپاییِ درگیر جنگ اوکراین، و حتی آمریکا انتخابات گوناگونی پیش رو دارند و نامزدهای انتخاباتی در این کشور می‌دانند، دفاع از ادامه این جنگ پُر خسارت به نفعشان نخواهد بود چرا که، اگر اولین قربانیان جنگ اوکراین را، مردم اوکراین بدانیم، دومین قربانیان بزرگ این جنگ مردم همین کشورها هستند.
گروه پنج اقتصاد نوظهور موسوم به «بریکس»، در اجلاس سالانه خود در ژوهانسبورگ در ماه جاری به شش کشور دیگر پیشنهاد عضویت داده است. اگر آن‌ها بپذیرند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران و مصر اولین کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا خواهند بود که در کنار اتیوپی و آرژانتین در ماه ژانویه به این بلوک می‌پیوندند. سباستین سانز معتقد است بریکس می‌تواند آشتی دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را در جهت اقتصادی تقویت کند. وی گفت: مشارکت بالقوه در بریکس می‌تواند به تغییری مهم در روابط ایران و عربستان تبدیل شود، زیرا ممکن است تعاملات ریاض و تهران از یک مدل همکاری نسبتاً تاکتیکی به یک مدل همکاری استراتژیک تبدیل شود.
۱۰ درصد از هواداران حزب حاکم، به این دلیل به حزب عدالت و توسعه رای دادند که حفظ بقای کشور و همچنین پاسداری از ارزش‌های دینی را در گروی پیروزی این حزب می‌دانند.
دستاورد برجام را در سال های 94 تا 97 و با یک رقمی شدن تورم و آرامش بازار و استقبال مردم از انتخابات اسفند 94 و 96 دیدیم. اگر در ماه‌های آینده تورم تک رقمی شود و پیوستن به بریکس موجی برای انتخابات اسفند 98 (‌مانند اسفند 94) ایجاد کند فبها وگرنه با بریکس بریکس کردن دهان مردم شیرین و سفره ها رنگین نمی‌شود چرا که به تعبیر مشهور مردم به یخچال خانه خودشان بیش از تلویزیون اعتماد دارند. با این همه کاش بشود. چه کسی بدش می آید؟ وقتی رستوران رفتن که جای خود دارد تهیه بهینه خوراک و آذوقه روزانه هم برای کثیری از مردم رویا شده اگر بریکس بتواند سفره‌ها را رنگین کند چرا که نه؟!
پس‌لرزه‌های طرح جنجالی آمریکا برای کشتی‌های غیرنظامی

آتش تنش‌‌ در خلیج فارس/ جنگ نفت‌کش‌ها در راه است؟

طرح ارتش ایالات متحده برای استقرار نیروی دریایی و تفنگداران دریایی در نفتکش‌های منطقه خلیج‌فارس تشدید تنش ها در این منطقه را محتمل کرده است؛ طرحی که قصد دارد با نظامی کردن نفتکش ها، فرصت ایران برای توقیف آن‌ها را سلب کند.
پنهان‌کاری دولت بایدن درباره یک پرونده مبهم

تمام سناریوها درباره برکناری رابرت مالی/تحلیل‌ها چه می‌گویند؟

رابرت مالی عملا دیگر نقشی در امور مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا ندارد. جانشین موقت او فردی کم تر شناخته شده است و در حال حاضر پرونده مالی را اف‌بی‌آی در دست گرفته است.
اشغال ایران توسط روس و انگلیس باعث یک فاجعه بزرگ در ایران شد. کمونیست ها در شمال، افراد بسیاری را قتل عام کردند. اموال بسیاری غارت شد و به جز قحطی، بیماری های واگیرداری چون تیفوس نیز بلای جان مردم گردید و بسیاری از ایرانی ها را کشت.
دنیای سیاست، از یک منظر همانند یک زمین فوتبال است که برای کسب بهترین نتیجه، بازیکنان باید در همه جای زمین پخش شوند. اگر تیمی همه بازیکنانش را در یک نیمه زمین جمع کند، هرگز برنده نخواهد شد.
ما در سیاست‌گذاری‌های کلان خود نمی‌بایست در هدف‌گذاری‌های دهه اول متوقف بمانیم و ناگزیر باید با تغییر رویه و تاکتیک‌های گذشته با سرعت و گستردگی لازم در صحنه بین‌المللی به حیات خود ادامه بدهیم.
بهشتی‌پور درباره ادعا اروپا برای ممانعت از اجرای بند موشکی در اکتبر با اتکا به پهپاد‌های ایران در اوکراین گفت: علت اصلی چالش اروپایی‌ها جنگ اوکراین است. آن‌ها نمی‌توانند ممانعت کنند، بلکه می‌توانند قطعنامه را اجرا نکنند. قطعنامه بالاخره صادر شده است و نمی‌توانند جلو اجرای قطعنامه را بگیرند.