دودستگی در کنگره برای ورود به جنگ

برخی از جنگ‌طلب‌های جمهوری‌خواه، که بسیاری از آنها از مدت‌ها مدافع تغییر رژیم در ایران هستند و از 7 اکتبر خواستار واکنش تهاجمی علیه تهران بودند، پا را فراتر گذاشته و خواستار رویارویی مستقیم با ایران شدند.
تصویر دودستگی در کنگره برای ورود به جنگ

به گزارش سایت خبری پرسون، آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه آمریکا در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از 30نفر دیگر شد، درخواست‌ها از جو بایدن، رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی مستقیم علیه ایران افزایش یافته است. بایدن گفته است که «این کار توسط گروه‌های شبه‌نظامی رادیکال تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، انجام شد» و متعهد شد «همه مسئولین این حادثه را در زمان و به شیوه‌ای که ما انتخاب می‌کنیم، مورد بازخواست قرار دهیم». تهران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

این آخرین مورد از تشدید تنش بزرگ در خاورمیانه از زمان تهاجم حماس به اسرائیل در 7 اکتبر و جنگ تلافی‌جویانه تل‌آویو علیه غزه است. دولت بایدن تاکید کرده است که خواهان جنگ با تهران نیست و همچنان به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش در منطقه است اما پس از کشته شدن پرسنل آمریکایی، اعضای کنگره برای پاسخ سریع اصرار دارند. سناتور مارک وارنر در پستی در شبکه ایکس گفت: «ایالات متحده می‌تواند و باید به این حمله وقیحانه پاسخ دهد». «این حمله به نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف در اردن - شریک استوار منطقه‌ای ما - یک تشدید تنش است و نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند.» سناتور بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، افزود: «من از رئیس‌جمهور بایدن برای یک پاسخ سنجیده و متناسب حمایت می‌کنم».

برخی از جنگ‌طلب‌های جمهوری‌خواه، که بسیاری از آنها از مدت‌ها مدافع تغییر رژیم در ایران هستند و از 7 اکتبر خواستار واکنش تهاجمی علیه تهران بودند، پا را فراتر گذاشته و خواستار رویارویی مستقیم با ایران شدند.

لیندسی گراهام، در یک پست طولانی در شبکه ایکس نوشت: «تنها چیزی که رژیم ایران درک می‌کند زور است. تا زمانی که آنها با زیرساخت‌ها و پرسنل خود هزینه‌ای را پرداخت نکنند، حملات به نیروهای آمریکایی ادامه خواهد داشت. به آن‌ها ضربه محکم بزنید.» سناتور تام کاتن نیز نوشت:«تنها پاسخ به این حملات باید انتقام نظامی ویرانگر علیه نیروهای تروریستی ایران چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد. هر چیزی کمتر، جو بایدن را به‌عنوان یک بزدل که شایسته فرماندهی کل قوا نیست، معرفی خواهد کرد». سناتور راجر ویکر، عضو باسابقه کمیته نیروهای مسلح سنا، گفت که واشنگتن باید «مستقیماً علیه اهداف ایران حمله کند».

اما همه اعضا، از جمله جمهوری‌خواهان، نمی‌خواهند سرسختانه وارد جنگ شوند. همه آنها فکر نمی‌کنند که رئیس‌جمهور دارای اختیارات یکجانبه برای انجام این کار است. دولت پیش از این حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام می‌داد، بدون اینکه به دنبال تایید کنگره باشد، که انتقاد شدید گروهی از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان را برانگیخت.

برخی از این قانونگذاران در آخر هفته تماس‌های خود را تجدید کردند و اصرار داشتند که این مسئولیت کنگره است که اعلام جنگ کند. سناتور مایک لی در شبکه ایکس نوشت: «هیچ استثنایی در قانون اساسی با عنوان «ایران بد است» وجود ندارد؛ «اگر ما به جنگ برویم، کنگره باید آن را تائید کند». توماس ماسی نماینده دیگر کنگره این سخن را تائید کرد و در شبکه ایکس نوشت که «حمله به ایران مستلزم تصویب قانون کنگره براساس قانون اساسی است». او بعداً در پاسخ به لیندسی گراهام اضافه کرد: «کسی هست که نخواهید بمبارانش کنید؟»

ناظران حزب جمهوری‌خواه می‌گویند که این اختلافات شاهدی بر شکاف فزاینده در درون حزب در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجی است. جنگ با ایران خط قرمز است. در آن سوی راهروهای کنگره، چندین دموکرات کنگره نسبت به تشدید بیشتر تنش هشدار می‌دهند؛ ست مولتون نوشت: «به جوجه شاهین‌هایی که خواستار جنگ با ایران هستند! شما دست دشمن را باز می‌کنید و من دوست دارم پسران و دختران خودتان را برای جنگ به میدان بفرستید».

این کهنه‌سرباز جنگ عراق به رویترز گفت: «ما باید یک واکنش مؤثر و استراتژیک براساس شرایط و جدول زمانی خود داشته باشیم». هنوز مشخص نیست که بایدن دقیقاً چگونه پاسخ خواهد داد. آکسیوس روز دوشنبه گزارش داد که مقامات ارشد ایالات متحده در حال گفت‌وگو درباره «پاسخ نظامی قابل توجه» هستند، اگرچه آکسیوس و تعدادی دیگر از رسانه‌های اصلی می‌گویند که دولت همچنان مشتاق محدود کردن پتانسیل یک جنگ گسترده است.

منبع: هم میهن

598804