انتخابات پارلمانی اروپا با ائتلاف سه زن سیاستمدار

اورزولا فن در لاین از راست میانه و مارین لوپن در راست افراطی هر دو برای موفقیت به ایفای نقش جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا چشم دوخته‌‌اند.
تصویر انتخابات پارلمانی اروپا با ائتلاف سه زن سیاستمدار

به گزارش سایت خبری پرسون، ملونی در حالی بین نیروهای راست میانه و افراطی گام برمی‌دارد که تصمیم نهایی او برای نزدیکی به هر یک در جریان انتخابات پارلمانی اروپا می‌تواند پیامدهای عمیقی برای آینده سیاسی اتحادیه اروپا به همراه داشته باشد.م ارین لوپن، از حزب راست افراطی فرانسه به نام اجتماع ملی گفت که برای متحد کردن احزاب راست‌گرای پارلمان اروپا در قالب یک ابرگروه راست افراطی به دنبال جلب حمایت نخست وزیر ایتالیاست.در حال حاضر، نامزدهای راستگرای افراطی بین دو ائتلاف هویت و دموکراسی (ID) به رهبری لوپن و محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان ملی‌گرای اروپا (ECR) تحت رهبری ملونی تقسیم شده‌اند.

نظرسنجی اخیر یورونیوز نشان می‌دهد که این دو ائتلاف در مجموع می‌توانند ۱۴۴ کرسی پارلمان اروپا را در پی برگزاری انتخابات ژوئن از آن خود کنند و با پیشی گرفتن از چپ‌های میانه و لیبرال‌ها به دومین قدرت سیاسی پارلمان بدل شوند.در ابعاد ملی نیز، حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) در حال پیشروی است و بر پایه آخرین نتایج نظرسنجی یورونیوز می‌تواند یک سوم آراء فرانسوی‌ها را کسب کند که موفقیتی خیره‌کننده برای این حزب به شمار خواهد رفت.اما هم زمان، اورزولا فن در لاین از حزب راست میانه مردم اروپا (EPP) نیز طمع به حمایت جورجا ملونی بسته تا بتواند برای دومین دوره متوالی بر کرسی ریاست بازوی اجرایی اتحادیه اروپا یعنی کمیسیون اروپا بنشیند.

هر چند که نیکولای فن اوندارزا، استاد علوم سیاسی، معتقد است که ملونی از میان خانم‌ها لوپن و فن در لاین تنها می‌تواند دست یکی را بگیرد ولی فرانچسکو نیکولی از اندیشکده بروگل به یورونیوز گفت که از منظر سیاسی، من همچنان معتقدم که این دو گزینه (لوپن و فون در لاین) در واقع لزوما در تضاد نیستند و ملونی قصد دارد تا از عمل‌گرایی خود برای پاسخگویی تاکتیکی به خواست هر دو طرف استفاده کند.

به گفته نیکولی، «کاملا ممکن است» که ملونی به نیروهای لوپن بپیوندد تا یک گروه راست افراطی مقتدر در پارلمان اروپا تشکیل دهد ولی در عین حال بخش‌هایی از این گروه از ائتلافی به رهبری فون در لاین و نامزدی او برای ریاست کمیسیون اروپا «حمایت» کنند.

اما متحدان تاریخی فن در لاین، به ویژه از چپ میانه، اخیرا در مورد تلاش او برای نزدیکی به خانم ملونی هشدارهایی داده‌اند. از جمله، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، که یک دولت ائتلافی سه جانبه را با حضور چپ میانه و لیبرال‌ها رهبری می‌کند، به فن در لاین هشدار داد که روی شراکت با راست افراطی حسابی باز نکند.متحدان سنتی فن در لاین یعنی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه، گروه لیبرال‌ها و سبزها اوایل ماه مه گذشته اعلامیه‌ای را امضا کردند که بر پایه آن متعهد شدند که هرگز با راست افراطی در «هیچ سطحی» متحد نشوند. آنها از رئیس کمیسیون اروپا هم خواستند که «هرگونه عادی‌سازی روابط، همکاری یا اتحاد با احزاب راست افراطی و رادیکال را قاطعانه رد کند.»

در چنین شرایطی، لوپن پس از اخراج هفته گذشته حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) از ائتلاف هویت و دموکراسی و از دست رفتن حدود ۱۷ کرسی، بیش از پیش نیازمند جلب حمایت ملونی است. این اخراج پس از آن صورت گرفت که یکی از نمایندگان این حزب تصریح کرد که نازی‌های عضو واحد اس‌اس لزوما جنایتکار نبودند.هر چند برخی تحلیگران مسائل اروپا بر این باورند که لوپن به ائتلاف با حزب فیدز، حزب تحت رهبری ویکتور اوربان نیز چشم دوخته ولی گروهی دیگر بر این باورند که چنین ائتلافی می‌تواند تمامی تلاش‌های خانم لوپن برای تبری جستن ظاهری از روسیه و ولادیمیر پوتین را نقش بر آب کند.

فرانچسکو نیکولی از اندیشکده بروگل معتقد است که لوپن متوجه شده که برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چاره‌ای جز اتخاذ رویکردی شبیه به خانم ملونی و نزدیکی به او ندارد تا بتواند ضمن حفظ مواضع راستگرای خود تعامل به نسبه خوبی هم با اتحادیه اروپا داشته باشد.

منبع: نامه نیوز

680730