گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در مقاله‌ای که در مجله «فارین افرز» منتشر شده به ابعاد جنگ اوکراین و رویدادهایی که می‌تواند به درگیری گسترده میان غرب و روسیه منجر شود، پرداخته شده است.
گرچه هر از چندی شاهد اظهارات مختلف و امیدوار کننده‌ای از سوی مقامات کشورهای حاضر در برجام در خصوص لزوم احیای این توافق و لزوم پایبندی به آن مطرح می‌شود اما واقعیت امر بر آن است که احیای برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و اساسا معلوم نیست که این توافق احیا خواهد شد یا مثل سالیان گذشته صرفا صحبت‌ها در حد اعلام مواضع خواهند ماند و تغییری ایجاد نخواهد شد.
بایدن در تل آویو، پوتین در تهران؛

سفر مردان قدرتمند به خاورمیانه برای یارکشی

سفر قدرتمندترین مردان جهان به کشورهای خاورمیانه نشان از این دارد که اختلاف و کشمکش روسیه و آمریکا احتمالا به خاورمیانه کشیده شود.
سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به ایران توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرد. این دومین سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز بحران سوریه بود که پیام‌های ویژه‌ای به همراه داشت.
وارونه جلوه دادن مفاهیم و واقعیت ها با هدایت دولت های قدرتمند و رسانه های فراگیر، پدیده جدیدی در نظام بین الملل است.

ولادیمیر پوتین به خریداران گاز تا اول آوریل فرصت داده بود تا پرداخت‌های خود را از این به بعد با روبل انجام دهند. اگرچه این مهلت زمانی روز جمعه به پایان رسید اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفته است که روسیه عرضه گاز به اروپا را به فوریت قطع نخواهد کرد.
پس از حدود یک‌سال مذاکرات سنگین و فشرده، اخبار و شواهد حکایت از قریب‌الوقوع بودن «احیای برجام» دارند و به نظر می‌رسد واشنگتن نیز در حال پذیرش «آخرین شرط مهم تهران» است. موج جدید خوش‌بینی‌ها پس از اظهارنظر روز چهارشنبه رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد.
مذاکرات وین در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرف آمریکا هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده و تلاش می‌کند که با بازی‌های رسانه‌ای، به جای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.
روند تنازع را به سویی سوق می‌دهد که تحقق آتش بس و صلح؛ به سادگی و در اسرع زمان؛ میسور نخواهد شد وهمچنان آنچه که اکنون در اوکراین جریان دارد.
ابتکار ایران با کارت آژانس اتمی؛

پایان مذاکرات وین در انتظار تصمیم آمریکا

ابتکار هوشمندانه ایران برای پایان دادن به پرونده‌سازی رژیم صهیونیستی در آژانس بین المللی انرژی اتمی که در حساس‌ترین برهه مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفت، اصلی‌ترین مستمسک غرب را برای تعلل در اخذ تصمیمات سیاسی گرفت و اینک اعلام پایان گفت‌وگوها در انتظار اراده جدی طرف آمریکایی است.
روسیه درست در روزی به اوکراین حمله کرد که ایران گفته بود پیش از همیشه به توافق نزدیک شده و غرب باید درباره توافق، تصمیم آخر را بگیرد.
سال ۱۹۹۱ حسن الترابی از رهبران اخوان المسلمین در سودان کنگره‌ای را در خارطوم پایتخت آن کشور برگزار می‌کند، در آن نشست سیاسی اخوانی‌های سودان از برخی رهبران گروه‌های سیاسی در منطقه دعوت کرده و حتی اسامه بن‌لادن در یکی از بخش‌های آن به بیان نظرات خود درباره آینده آفریقا می‌پردازد.
مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که این گفت‌وگوها به مراحل حساس و مهمی رسیده است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافق هستند.
«عربستان سعودی با استفاده از اهرمِ اعطای کمک‌های اقتصادی به پاکستان، عملا این کشور را در دستورکار‌های خود جذب کرده است. رهبری پاکستان نیز به این کمک‌ها چشم دوخته تا بتواند چالش‌های اقتصادی خود را مخاطب قرار دهد. درست به همین دلیل است که شاهدیم در عرصه سیاست خارجی نیز پاکستان عملا چرخش قابل توجهی را به سمت سعودی‌ها از خود نشان می‌دهد.»
از آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 4+1 در وین به‌منظور رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نزدیک به چهار ماه می‌گذرد و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفاً به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد.