دنیا در شوک از حمله مرگبار مسکو / 93 نفر کشته و نزدیک به 150 نفر زخمی/ محکومیت جهانی تا بررسی کمیته تحقیقات روسیه

بنابر آخرین گزارش‌ها در این حمله دست‌کم 93 نفر کشته و نزدیک به 150 نفر زخمی شدند.
تصویر دنیا در شوک از حمله مرگبار مسکو /  93 نفر کشته و نزدیک به 150 نفر زخمی/ محکومیت جهانی تا بررسی کمیته تحقیقات روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبران بین‌المللی طی بیانیه‌های حمله مسلحانه شامگاه جمعه ۲۲ مارس به یک سالن کنسرت در حومه مسکو را محکوم کردند. بنابر آخرین گزارش‌ها در این حمله دست‌کم 93 نفر کشته و نزدیک به 150 نفر زخمی شدند.

به گزارش رسانه دولتی شین‌هوآ، شی جین‌ پینگ، رئیس جمهوری چین صبح شنبه کشته شدن بیش از 93 نفر در این حمله تروریستی را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تسلیت گفت و تاکید کرد که‌ «چین با هر شکلی از تروریسم مخالف است، حمله تروریستی را قویا محکوم می‌کند و از تلاش‌های دولت روسیه برای حفظ امنیت و ثبات ملی حمایت می‌کند.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، صبح شنبه با انتشار متنی در شبکه‌ اجتماعی ایکس این واقعه را «حمله تروریستی فجیع» خواند و نوشت: «ما حمله تروریستی فجیع در مسکو را قویا محکوم می‌کنیم. هند در این ساعات اندوه همبستگی خود را با دولت و مردم روسیه اعلام می‌کند.»

تنها ساعاتی پس از این حملات، داعش با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت آن را پذیرفت.

با این حال دمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی و رئیس جمهوری پیشین روسیه طی بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود، اوکراین را در مظان اتهام قرار داد و نوشت: «در صورتی که ثابت‌ شود این‌ها تروریست‌های رژیم کی‌یف هستند، با آن‌ها نمی‌توان به شیوه دیگری برخورد کرد؛ تک‌تکشان باید پیدا و نابود شوند.»

در مقابل، اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، سرویس اطلاعاتی روسیه را به برنامه‌ریزی برای این حمله متهم و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله تروریستی به مسکو با هدف گسترش جنگ اوکراین به تحریک سرویس امنیت روسیه و با دستور ولادیمیر پوتین انجام شده است.»

کمیته تحقیقات روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی این حادثه است.

در این بیانیه آمده است: «پیکر قربانیان در حال بررسی است. در مراحل اولیه مشخص شد که بیش از ۶۰ نفر در این حمله تروریستی کشته شدند. متاسفانه امکان افزایش آمار کشته‌شدگان وجود دارد. مدارک فیزیکی از جمله سلاح‌ها و مهمات از محل حادثه کشف و ضبط شده است. تمامی بررسی‌های کارشناسانه لازم از جمله بررسی ژنتیکی، بالستیکی و اثر انگشت‌ها در حال انجام است.»

کاخ سفید تنها ساعاتی پس از این حمله تروریستی اعلام کرد که آمریکا در اوایل ماه مارس در رابطه با احتمال حملات تروریستی به «اجتماعات بزرگ» به دست گروه‌های افراطگرا به مسکو هشدار داده بود.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده طی بیانیه‌ای گفت: «در اوایل ماه جاری درباره یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده که احتمالا یک اجتماع بزرگ مانند کنسرت را هدف قرار می‌دهد، به مسکو هشدار داده بودیم و اطلاعاتی را در اختیار مقامات روسیه قرار دادیم.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه طی بیانیه‌ای این واقعه را به عنوان «حمله تروریستی که به دست داعش انجام شده است» قویا محکوم کرد.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «فرانسه همبستگی خود را با قربانیان، عزیزان آن‌ها و همه مردم روسیه اعلام می‌کند.»

وزارت خارجه فرانسه نیز جمعه شب طی بیانیه‌ای این حمله را «نفرت‌انگیز» خواند و گفت: «تصاویری که امشب از مسکو می‌رسد، وحشتناک است. اندیشه ما همراه قربانیان و زخمی‌های این حادثه و همچنین همه مردم روسیه است. برای دریافتن دلیل این رویداد نباید از هیچ تلاشی مضایقه کرد.»

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا شامگاه جمعه این حمله را «اقدام تروریستی نفرت‌انگیز» خواند و گفت: «وحشت کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در مسکو پذیرفتنی نیست. همبستگی همه‌جانبه خود را با بازماندگان این حادثه و خانواده‌های قربانیان اعلام می‌کنم.»

وزارت خارجه اسپانیا طی بیانیه‌ای این حادثه را شوکه‌ کننده خواند و اعلام کرد: «ما از اخباری که از روسیه می‌رسد شوکه شدیم. همبستگی خود را با قربانیان، خانواده‌هایشان و مردم روسیه اعلام می‌کنیم. اسپانیا هر نوع خشونتی را محکوم می‌کند.»

اتحادیه اروپا نیز شامگاه جمعه طی بیانیه‌‌ای این حمله را محکوم و اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از گزارش‌های حمله تروریستی به سالن «کروکوس سیتی» در مسکو شوکه و وحشت‌زده است. اتحادیه اروپا هرگونه حمله به غیرنظامیان را محکوم می‌کند. اندیشه ما با بازماندگان این حادثه است.»

وزارت خارجه ژاپن نیز طی بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و گفت: «در رابطه با حادثه تیراندازی که در ۲۲ مارس در تاسیسات تجاری در کراسنوگورسک در مسکو رخ داد، ژاپن چنین حملاتی به غیرنظامیان را قاطعانه محکوم می‌کند. ژاپن به خانواده کشته‌شدگان صمیمانه تسلیت می‌گوید و همدردی صمیمانه خود را با بازماندگان اعلام می‌کند.»

در همین حال، رسانه‌های روسیه از بازداشت ۱۱ مظنون در رابطه با حمله مسلحانه مرگبار روز جمعه به یک سالن کنسرت در حومه مسکو خبر دادند.

به گزارش این رسانه‌ها، رئیس سرویس امنیتی فدرال روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور اطلاع داده است که «۱۱ نفر از جمله هر چهار تروریستی که حمله را انجام دادند، بازداشت شدند.»

همچنین، رویترز پیش‌تر به نقل از الکساندر خینشتاین، نماینده پارلمان روسیه از بازداشت دو مظنون در یک تعقیب و گریز با خودرو در ۳۲۰ کیلومتری جنوب غرب مسکو خبر داده بود.

آقای خینشتاین گفت: «در جریان تعقیب و گریز، تیراندازی صورت گرفت و خودروی تروریست‌ها واژگون شد. یکی از آن‌ها در محل بازداشت شد و دیگران به جنگل گریختند. در جریان جستجوها در جنگل در حدود ساعت ۳:۵۰ بامداد به وقت محلی نفر دوم نیز بازداشت شد.»

کمیته تحقیقات روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان این حادثه تروریستی به ۹۳ نفر رسیده است.

در این بیانیه آمده است: «در این لحظه مرگ ۹۳ نفر در این حادثه تایید شده است. به نظر می‌رسد که آمار کشته‌شدگان رو به افزایش باشد.»

این کمیته همچنین اعلام کرد که «تروریست‌ها» پس از پس از تیراندازی به مردم با استفاده از مواد مایع اشتعال‌زا سالن کنسرت را به آتش کشیدند.

در بیانیه این کمیته آمده است: «تروریست‌ها از مایع اشتعال‌زا برای به آتش‌کشیدن سالن کنسرت، زمانی که تماشاگران و مجروحان هنوز در آن‌جا بودند، استفاده کردند.»

منبع: جماران

624653