پیروزی راهبردی برای ایران با خروج نظامیان آمریکایی از عراق

آغاز مذاکرات رسمی امنیتی میان بغداد-واشنگتن در روزهای آتی که یکی از محورهای اصلی آن خروج نظامیان آمریکایی از عراق خواهد بود، این خروج بالقوه یک «پیروزی راهبردی» برای ایران تلقی شده است.
تصویر پیروزی راهبردی برای ایران با خروج نظامیان آمریکایی از عراق

به گزارش سایت خبری پرسون، یک پایگاه خبری انگلیسی در گزارشی با توجه به اعلام تصمیم بغداد و واشنگتن برای مذاکرات رسمی درباره پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق از سوی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، نوشت که کارشناسان می‌گویند خروج بالقوه نظامیان آمریکایی از عراق یک پیروزی راهبردی برای ایران محسوب می‌شود.

در گزارش پایگاه خبری-تحلیلی میدل ایست آی در این باره آمده است: وزیر دفاع آمریکا، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که مقامات آمریکا و عرق مذاکراتی رسمی را آغاز خواهند که ممکن است منجر به پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق شود.

در این گزارش با اشاره به این که ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی به همراه نظامیان بیشتر کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۴، برای مشاوره و کمک‌رسانی به نیروهای محلی برای جلوگیری از ظهور دوباره داعش در ماموریتی در عراق حضور داشته‌اند، آمده است: طبق بیانیه آستین، این مذاکرات که نام رسمی آن «کمیته نظامی عالی آمریکا - عراق» است،‌ بر برنامه‌ریزی برای دوره گذار با هدف نهایی تبیین «یک شراکت امنیتی پایدار دوجانبه» میان واشنگتن و بغداد متمرکز خواهد بود.

با گسترش تبعات جنگ غزه در منطقه، حضور نظامی آمریکا در عراق بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت. عراق که هم متحد آمریکا و هم ایران است، شاهد حملات تقابلی نظامیان آمریکایی و «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» بوده است که به دنبال فشار آوردن به آمریکا به دلیل حمایت آن از رژیم صهیونیستی بوده‌اند. پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی-فلسطین، بیش از ۶۰ بار در عراق و بیش از ۹۰ بار در سوریه هدف قرار گرفته‌اند.

منابع مطلع در این باره به خبرگزاری رویترز گفتند «در حالی که واشنگتن، پیشتر، به دلیل نگرانی از جسورتر کردن ایران، نسبت به مذاکره درباره خروج احتمالی در عین زیر آتش حمله بودن بی‌میل بود، با پی بردن به این که این حملات ممکن است متوقف نشود و وضعیت مدام در حال بدتر شدن است، تغییری در محاسبات آن ایجاد شد.»

«ریناد منصور» مدیر بخش عراق در اندیشکده چتم هاوس، اخیرا، در مطلبی درباره خاورمیانه، عراق را «زمین بازی انتخاب‌ها» برای یک جنگ سطح پایین میان ایران و آمریکا تلقی کرده بود.

بیشترین حملات در مدت اخیر، سه‌شنبه گذشته رخ داد که نظامیان آمریکایی حملاتی را علیه تاسیساتی انجام دادند که ادعا شده متعلق به «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» هستند. این حملات در پی حمله‌ای علیه یک پایگاه نظامی در عراق انجام گرفت که منجر به مجروح شدن چهار نظامی آمریکایی و یک عراقی شد.

مقامات دفاعی متعددی گفته‌اند این حملات تقابلی در خاک عراق بر تصمیم برگزاری مذاکراتی به منظور خروج آمریکا تاثیری نداشته است که احتمالا، اگر جنگ غزه رخ نمی‌داد، زودتر نیز آغاز می‌شد. این مذاکرات قرار است،‌حداقل، چندین ماه طول بکشد.

در ادامه این گزارش آمده است کارشناسان می‌گویند، خروج بالقوه نظامیان آمریکایی برای ایران یک پیروزی راهبردی خواهد بود. در همین راستا، جنگ غزه به فرصتی برای اخراج آمریکا از عراق تبدیل شده؛ هدفی که ایران و عده‌ای تحت حمایتش، مدت‌ها است که آن را دنبال می‌کنند.

منبع: ایسنا

597950