یک بام و دوهوای بایدن

دولت آمریکا بدون توجه به نقش تسلیحات آمریکایی در روند قتل‌عام مردم غزه، بار دیگر فشار برای تصویب لایحه کمک به رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و به دنبال صادرات تسلیحات جدید به تل‌آویو است. اتخاذ این سیاست دوگانه سبب شده است برخی ناظران حقوق بشری ادعاهای واشنگتن را در حمایت از حقوق غیرنظامیان فلسطینی دروغ عنوان کنند.
تصویر یک بام و دوهوای بایدن

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی در «راهبرد معاصر» نوشت: دستگاه سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال پیشبرد یکی از متناقض‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین پرونده‌های امنیتی تاریخ این کشور است. با نزدیک شدن رقابت میان نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه، واشنگتن با اعزام آنتونی بلینکن، جیک سالیوان و ویلیام برنز، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به منطقه غرب آسیا به دنبال دستیابی به آتش‌بس موقت در جنگ غزه و تسریع در روند تبادل اسیران است.

شخص بایدن و نمایندگان ترقی‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با به کارگیری ادبیاتی تند نسبت به سیاست‌های کابینه راست گرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می کنند تداوم عملیات نظامی در غزه، به‌ویژه حمله به رفح را اقداماتی غیر ضروری و تهدید کننده امنیت جانی مردم تحت محاصره عنوان کنند.

به گزارش تایمز رژیم صهیونیستی، در دور جدید مذاکرات آتش‌بس، داوید بارنیا، رئیس موساد و رونان بار، رئیس شین‌بت نیز راهی قاهره شدند

دولت بایدن بدون توجه به نقش تسلیحات آمریکایی در روند قتل عام مردم غزه، بار دیگر فشار برای تصویب لایحه کمک به رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و به دنبال صادرات تسلیحات جدید به تل‌آویو است. اتخاذ این سیاست دوگانه سبب شده است برخی ناظران حقوق بشری ادعاهای واشنگتن را در حمایت از حقوق غیرنظامیان فلسطینی دروغ عنوان کنند.

پس از نپذیرفتن پاسخ حماس مبنی بر آتش‌بس پایدار، تبادل اسیران، ارائه تضمین واقعی و ترسیم نقشه راه برای بازسازی غزه از سوی کابینه رژیم صهیونیستی، بار دیگر آمریکا با محوریت مصر و قطر به دنبال از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و نمایندگان مقاومت اسلامی فلسطین در غزه بودند. با وجود این، گفت‌وگوهایی که میان نمایندگان آمریکا، مصر، رژیم صهیونیستی و قطر در قاهره بر سر دستیابی به توافقی جدید برای تبادل اسیران و توقف جنگ در غزه آغاز شده بود، سه‌شنبه گذشته بدون دستیابی به پیشرفتی قابل ملاحظه پایان یافت.

به گزارش تایمز رژیم صهیونیستی، در دور جدید مذاکرات آتش‌بس، دیوید بارنیا، رئیس موساد و رونین بار، رئیس شین‌بت راهی قاهره شدند. طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، جمعه گذشته رونین بار با ویلیام برنز دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش شبکه «سی.‌بی.‌اس» آمریکا، یکی از موانع اصلی پیشرفت مذاکرات صلح، اختلاف بر سر تعداد اسیران فلسطینی آزاد شده در ازای هر صهیونیست در بند بود. وجود اختلافات عمیق در مذاکرات قاهره سبب شده است دورنمای دستیابی دو طرف منازعه به صلح در کوتاه مدت منتفی به نظر آید.

سه‌شنبه گذشته سنای آمریکا در طرحی جامع لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری با رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان را تصویب کرد. در لایحه ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین، ۱۴ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی و ۵ میلیارد دلار برای شرکای آمریکا در محدوده ایندوپاسفیک؛ به ویژه تایوان اختصاص داده شده و این در حالی است که در مجلس نمایندگان همچنان رقابت‌های میان دوجناح جکسونی و ویلسونی در درون حزب جمهوری خواه سبب به تعویق افتادن لایحه کمک به متحدان آمریکا در جبهه‌های مختلف شده است.

از سویی مایک جانسون چهره‌ای وابسته به جناح جکسونی و مخالف کمک به اوکراین، خواهان جداسازی لایحه کمک به رژیم صهیونیستی (متحد اصلی نئوکان‌ها) و کمک به جبهه غرب در برابر روسیه است. در سوی مقابل، مک کانل رئیس جمهوری خواهان در مجلس سنا مخالف جداسازی لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی است و از یکپارچه‌سازی این طرح در مجلسین آمریکا سخن می‌گوید.

چنین کارزاری سبب شده است دولت بایدن با چالش اساسی برای جلب نظر جمهوری خواهان برای ارسال کمک‌ به خط مقدم مقابله با ایران، روسیه و چین مواجه شود. برخی تحلیلگران معتقدند، طرفداران جدا کردن لایحه کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین در واقع مهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هستند که قصد دارند به اصطلاح چوب لای چرخ دموکرات‌ها در حوزه سیاست خارجی بگذارند.

فراتر از بن‌بست در مذاکرات قاهره و نزاع‌های درون حزبی در کنگره آمریکا، بایدن قصدی برای توقف شریان ارسال سلاح به سرزمین‌های اشغالی ندارد. به گزارش العربیه، دولت بایدن در حال برنامه ریزی برای ارسال تسلیحاتی همچون بمب‌های ام‌کی- ۸۲ و مهمات کی‌ام‌یو- ۵۷۲ با هدف تجهیز زرادخانه رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح است.

برخی تحلیلگران معتقدند، طرفداران جدا کردن لایحه کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین در واقع مهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هستند که قصد دارند به اصطلاح چوب لای چرخ دموکرات‌ها در حوزه سیاست خارجی بگذارند

به گزارش وال استریت ژورنال، قیمت این بسته نظامی میلیون‌ها دلار ارزیابی شده است. فراتر از تیتر رسانه‌ها یا اظهارنظر سیاستمداران مقام های کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی تصمیم نهایی را برای حمله به رفح به عنوان آخرین پناهگاه مردم غزه نهایی کرده اند. با آنکه نتانیاهو وعده مراقبت از جان غیرنظامیان و انتقال ۱.۴ میلیون فلسطینی به مرکز و شمال غزه داده است، اما برخی کارشناسان معتقدند چنین عملیاتی در این نقطه متراکم بدون تعداد زیاد جان باختگان پایان نخواهد یافت.

بهره سخن

با گذشت بیش از ۱۳۴ روز از عملیات «طوفان الاقصی» همچنان ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا به دنبال یافتن اسیران صهیونیست، رهبران عالی رتبه حماس مانند یحیی السنوار و محمد ضیف است. شکست‌های پی‌درپی تل‌آویو در مسیر تحقق اهداف اعلام شده کابینه رژیم صهیونیستی سبب شده است نتانیاهو و متحدان وی امید زیادی به کسب دستاورد میدانی در منطقه رفح داشته باشند.

به عبارت دیگر حمله ارتش صهیونیستی به جنوب غزه قماری خطرناک است که از سویی می‌تواند به یافتن اسیران و رهبران عالی رتبه حماس منجر ‌شود و از سوی دیگر می‌تواند سیاهه جنایت‌های صهیونیست‌ها را در غزه سنگین‌تر کند.

در این کارزار به نظر می‌آید واشنگتن در مقام شعار و اظهارات دیپلماتیک حامی حقوق ابتدایی مردم فلسطین است، اما در عمل با ارسال تسلیحات پیشرفته برای ارتش صهیونیستی سهم پررنگی در روند نسل‌کشی غزه دارد.

منبع: راهبرد معاصر

600582