کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تحقق وعده دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون شغل سالانه تاکید کرد و گفت: طبق طرح جدید بر اساس شاخص‌های اقتصادی دهک بندی‌های یارانه مجدد بررسی و به مردم اعلام می‌شود.
اصلا اصراری نیست که دولت الان بخواهد آمار نرخ بیکاری را اعلام کند و آن را موفقیت محسوب کند. چون برخی اوقات این شتاب در اعلام کردن آمار اعتماد مردم را به آمار دولت خدشه دار می کند. اما خب باید سیاست ها را به نحوی اعلام می کردند که طبق فلان فرمول خاص توانستیم موفق شویم.
وزیر کار با اشاره به تحقق یک میلیون شغل در سال تاکید کرد:

دولت یک درصد نرخ بیکاری را کاهش داد

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از کاهش نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور خبر داد و گفت: یکی از افتخارات دولت سیزدهم این است که وعده‌ای که درباره ایجاد یک میلیون فرصت شغلی به مردم داده بود، به ثمر نشست و کاهش یک درصدی نرخ بیکاری و افزایش اشتغال پایدار را شاهد بودیم.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ملاک پرداخت وام بازنشستگی که برای آن حداکثر حقوق دریافتی ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: منابع سازمان محدود است و باید برای پرداخت تسهیلات اولویت‌بندی صورت گیرد لذا معیشت و دریافتی مستمری از جمله اولویت‌هاست.
وزیرکار گفت: امسال دولت برای ایجاد اشتغال ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده و سهم بانک‌ها نیز مشخص شده است که با این میزان اعتبار اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد شد.
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری: حتی افاغنه هم به کارخانه جات نمی‌روند. یا شهرداری تهران که زاکانی می‌گفت برنامه دارم و یک بسیجی هستم و جانم را فدای ایران می‌کنم، آقا جانت را فدای ایران نکن فدای همین تهران بکن! شما ببینید چند درصد کارگران تحت پوشش شهرداری تهران کارگر ایرانی هستند. من حاضرم چشم در چشم رئیس جمهور و وزرا بنشینم و بگویم شما در خط رهبری نیستید. شما اگر در خط رهبری هستید چرا باعث شدید اشتغال مولد ما به این روز بیوفتد.
در یک کلام، موضوع نیت ها را باید جدی گرفت. رسیدگی به وضع این جوانان مستلزم مداخله زودهنگام و فوری است و تعلل در اقدام، موجب هزینه های قابل توجه و غیر قابل جبرانی می شود.
وزیر کار گفت: در صورتی که دستمزد کارمندان دوباره افزایش یابد، درباره بررسی مجدد دستمزد کارگران تشکیل جلسه می‌دهیم. عدد و رقم دستمزد برای حداقل‌بگیرها است, کارگران می‌توانند از قدرت چانه‌زنی استفاده کنند و حقوق بیشتری دریافت کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به بهار ۱۴۰۱ یک درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: همچنین شاهد افزایش نرخ اشتغال مستمر، اشتغال تحصیلکرده ها و اشتغال بانوان و کاهش نرخ بیکاری هستیم.
اکنون دولت آمار می دهد که نرخ بیکاری را به ۸,۲ درصد رسانده است. اگر اینگونه باشد باید مشخص شود که این آمارچگونه و بر اساس چه ارقامی بدست آمده است. دولت برای صدق و صحت گفتار خود می تواند آمار خود را به تفکیک استان بیرون دهد تا مشخص شود این آمار چگونه و بر چه مبنایی بیرون آمده اســت.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: مجلس این هفته یا باید با قانون سال ۱۴۰۲ موافقت کند یا مصوبه‌ی کمیسیون اجتماعی که از نیم درصد تا ۶درصد حداقل حقوق را مبنای سهم بیمه‌ی کارفرما قرارداده، بپذیرد.
در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان مطرح شد؛

خبر خوب رئیس اتاق تعاون ایران از بازارسازی تعاونی‌ها در صنعت ساختمان

رییس اتاق تعاون ایران در جمع خبرنگاران در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان گفت:در حوزه کشورهای همسایه و خلیج فارس اقداماتی را در راستای بازارسازی و تجاری سازی محصولات صنعت ساختمانی تعاونی ها انجام داده ایم.
پلمب کردن یک شرکت به معنای تعطیل کردن فعالیت کارکنان و تامین‌کنندگان و فروشندگان و همه عناصری است که در زنجیره تامین آن شرکت فعالیت دارند. آیا منطقی است شرکتی با هزاران کارمند و ده‌ها هزار ذی‌نفع را به‌خاطر برخی از کارکنان آن تعطیل کرد؟ این تسهیل کسب‌وکار است؟ رونق بخشی به فضای اقتصاد است؟ حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است؟ چگونه از اولویت داشتن اقتصاد سخن می‌گوییم وقتی تبعات اقتصادی رفتارهایمان را نمی‌سنجیم؟
کارجویان برای یافتن شغل مورد نظر در سامانه جستجوی شغلی ابتدا پس از ثبت اطلاعات فردی و رزومه خود را در سامانه گزینه "جستجوی شغلی"را می زنند تا سایر مراحل سپری شود که جزئیات در خبر آمده است.
اینکه در همین ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌ها مدیران و مقامات و آنها که دسترسی بهتری به ارکان قدرت دارند با تمهیدات گوناگون، از جمله ردیف‌های درآمدی من‌درآوردی و اضافه‌کاری‌های ثابت محیرالعقول ۱۵۰ و ۲۰۰ ساعتی و با دور زدن‌های ظاهراً قانونی قانون، مشکل معیشتی خود را با حقوق‌های ۴۰ و ۵۰ میلیونی حل کنند و دیگران با درآمد ۱۰ تا ۱۵ یا حداکثر ۲۰ میلیون تومانی خود که حتی ۲۰ میلیون هم پایین‌تر از خط فقر است بسازند، چه نسبتی با عدالت دارد؟
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: معطلی چند ساله بیمه کارگران ساختمانی موجب قطع شدن بیمه ۳۰۰هزار کارگر شد و ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی منتظر نوبت در تأمین اجتماعی باقی مانده اند.
جوان‌هایی که تحصیلات با کیفیت دارند به ندرت تمایلی به کار دولتی دارند. درست است که کار دولتی امنیت شغلی خوبی دارد و عموما فشار و استرس کمتری دارد، ولی هم یادگیری و رشد کمتری برای جوان‌های مستعد دارد و هم حقوق و دستمزد آن قابل مقایسه با بخش خصوصی نیست.