کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

علی رغم اینکه نمایندگان کارگران معتقدند قراردادهای موقت و سفید امضا همچنان مشکل اصلی کارگران است که مدیرکل بازرسی کار از صدور دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت قرارداد سفید خبر داده است.
ما معلمان دانشگاه نیز باید راهبردهای نوین فقرزدایی و نقشه فقر در کشور را برای سیاستگذاران آماده ‌کنیم و در طراحی برنامه‌های اجرایی یاری رسانیم تا سیاستگذاران هم با ظرفیت‌های مالی و لجستیک این نهادها تقسیم کار برمبنای آمایش سرزمین را انجام و بتوانند اقدامی درخور برای فقرزدایی در کشور صورت دهند.
اهدای جایزه نوبل به تحقیقات مرتبط با منحصرا اقتصاد جنسیتی، شاید باید سال‌ها پیش انجام می‌شد، تا توجه جهانی را بیشتر به مقوله رفع تبعیض‌ها جلب کند؛ ولی الان نیز بسیار جای تقدیر است که کمیته نوبل به اهمیت این شاخه از اقتصاد پی برده و به آن پرداخته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکریم سالمندان را نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی دانست و گفت: مطابق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تکریم سالمندان ضروری است و این امر بُن‌مایه دینی دارد.
سوالاتی که از دیرباز در همه جوامع، اعم از توسعه‌ یافته و نیافته مطرح می‌شود و چه بسا در جوامع توسعه‌ یافته بسیارجدی‌تری است؛ چراکه انتظار می‌رود در چنین جوامعی شایستگی مبنای تعیین حقوق و دستمزد باشد نه جنسیت!
یک فعال صنفی معلمان گفت: ما از این همه مصاحبه‌های رنگارنگ راجع به حقوق معلم‌ها گلایه داریم. وقتی مسئولی راجع‌به حقوق معلم‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید حقوق آنها از فرمانداران بیشتر است، دید جامعه هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد در حالیکه این صحبت به هیچ وجه صحت ندارد.
سازمان اداری و استخدامی کشور در بیانیه جدیدی برای رفع ابهامات برخی دستگاه‌های اجرایی در خصوص «ترمیم حقوق»، اعلام کرد: ترمیم حقوق در پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی کارکنان دولت قابل محاسبه است.
کارگران درخواست بررسی هزینه معیشت در نشست شورای عالی کار را ارائه داده‌اند اما بر خلاف الزام قانون برای برگزاری حداقل یک نشست این شورا در هرماه، نشست شورای عالی کار در شهریور برگزار نشد و درخواست کارگران نیز مورد رسیدگی قرار نگرفت.
نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی حفاظت فنی با تقدیر از اقدامات دولت در راستای صیانت از نیروهای کار در کارگاه‌ها و الحاق ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان بین المللی کار، آمادگی خود را برای فراهم کردن محیطی ایمن برای کارگران در کنار ارائه آموزش‌های ایمنی لازم اعلام کردند.

,
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پیگیری‌های ما حاکی از این است که نمایندگان کارگری حدوداً ۲۰ روز پیش تقاضای رسمی خود را به دولت داده‌اند و علی‌الظاهر روال قانونی و حقوقی برای به‌جریان افتادن درخواست افزایش حقوق کارگران شروع شده و دولت و مشخصاً وزارت کار باید اقدامات قانونی بعدی را در دستور کار خود قرار دهد.
وزیرکار از راه اندازی قرارگاه احداث مسکن برای خانه دار شدن کارگران خبر داد و گفت: به کارگران هم مثل سایر آحاد مختلف مردم در صورتی که از امتیاز مسکن استفاده نکرده باشند کمک خواهد شد تا از این امکانات و تسهیلات استفاده کنند.
اگر بعد از حادثه‌ی یورت، شورای عالی نظارت فنی و وزارت کار تکانی در جهت انجام وظایف نظارتی به خود می‌دادند، شاید انفجار معدن طرزه رخ نمی‌داد و مسئله مهم این است که حادثه‌ی تلخ بعدی در یک معدن دیگر از آنچه به نظر می‌رسد، نزدیک‌تر است و باید از همین حالا به فکر چاره بود.
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: مطابق آنچه وزیراقتصاد گفته است تا پایان سال تورم حدود ۴۰درصد است, بنابراین انتظارمان این است که دولتی فکری به حال قدرت خرید کارگران کند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، با بیان اینکه مراکز درمانی تامین اجتماعی در کشور به شدت ضعیف یا فاقد نیروی کارآمد هستند، از نحوه ارائه خدمات این سازمان به کارگران و بازنشستگان انتقاد کرد.