زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

پرسون از ترس خانواده های دانش آموزان می گوید؛

بازگشایی مدارس و جولان واکسن نزده ها!

پس از 234 روز، آمارها نشان دادند که آمار مرگ ومیر روزانه بیماران کرونایی دو رقمی شده است. اما همین امروز که این گزارش در حال نوشتن است 6 میلیون و 82 هزار و 865 نفرمبتلا است و هشت شهر کشورمان در وضعیت قرمز و 58 شهر در وضعیت نارنجی و2346 شهر در وضعیت زرد قرار دارند و تنها 146 شهر رنگ آبی را به خود گرفته اند.
یکی از موضوعاتی که بیش از دو دهه است در ایران مورد تمرکز بیشتری واقع شد؛ یعنی به طور خاص اگر بخواهیم بگوییم از سال 78 که اورژانس اجتماعی تشکیل شد، موضوع حمایت از کودکان در برابر هر نوع مخاطره و آزاری است. موضوعی که به دلیل اهمیتی که دارد در سازمان‌های جهانی هم به آن توجه شده و یک روز را با عنوان پیشگیری از کودک‌آزاری که 19 نوامبر و معمولا برابر با 28 یا 29 آبان است را از سال 2000 تعیین و نامگذاری کردند. ما هم در کشور خودمان به اهمیت این موضوع پی بردیم و به همین دلیل سازوکارهای متعدد و متفاوتی برای حمایت از کودکان در معرض آزار یا آزاردیده طراحی و برنامه‌ریزی کردیم.
بانک آینده در راستای کمک و همراهی با زوجین برای ازدواج و هم‌چنین ترویج این سنت حسنه، با اعطای وام قرض‌الحسنه ازدواج، همواره به‌طور موثر و مفید در ایفای این نقش مسئولیت اجتماعی خود گام برداشته است.
نوشتار ساده و صمیمی «احسان محمدی» نویسنده و روزنامه نگار مشهور با عنوان «آینده زن است» دغدغه ی مهمی را یادآوری می کند که در جامعه ی امروز نیازمند توجه اساسی است.
کاهش نرخ فرزندآوری، روبه‌رو شدن با بحران سالمندی و پیری جمعیت، تمایل نداشتن جوانان برای ازدواج، هزینه‌های سنگین فرزندآوری و مراسم ازدواج، در دسترس نبودن پرداخت تسهیلات مناسب به خانواده‌ها برای استقبال از فرزندآوری و غیره همگی چتری از مشکلات هستند که بر سر جوانان و خانواده‌ها باز شده است؛ مشکلاتی که با به میان آمدن یک طرح قرار بر بهبودی و رفع آنان است.
قانون حمایت از جوانی جمعیت به رغم ایرادهای قابل توجهی که دارد، ابلاغ شد. منتها بحث مهمی که در ارتباط با این قانون قابل توجه است، موضوع عدم تاثیرپذیری تشکیل خانواده و نهایتا بحث فرزندآوری از طریق قانون است.
مشکلات حوزه خانواده وسیع است و ساختارهای فعلی کارآمد نبوده و نهاد و دستگاهی قوی می‌طلبد تا سیاست‌های ابلاغی و قوانین این حوزه را به مرحله اجرایی برساند و همین مسئله، برخی از فعالان حوزه زنان و خانواده را بر آن داشته است، که تمام‌قد پشت طرح تشکیل «وزارت امور اجتماعی، خانواده و جوانان» بایستند.
برای نخستین‌بار قانونی را برای حمایت از فرزندآوری در اختیار داریم که با تاخیر هفت ساله از سیاست‌های کلی جمعیت تصویب شده و با رویکرد تخصیص مشوق‌های اقتصادی درصدد اعطای تسهیلات مالی برای افزایش فرزندآوری زوجین ایرانی است.
حق به شهر یا حق بر شهر یکی از مفاهیم اصلی در عرصه شهری و مدیریتی شهر در جهان است، اما سابقه ورود آن به ایران نیز نسبتا جدید است. حق بر شهر یعنی انتظارات و نیازهای هر شهروند از شهر محل زندگی خود است.
رییس دبیرخانه ستاد زن و خانواده گفت: معاونت امور زنان از آنجا که عدالت آموزشی را صرفا با دسترسی آموزشی هم‌ وزن نمی‌داند تلاش می‌کند که موانع تحصیلی دانش آموزان دختر را رفع کند.

قانون «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» هفته گذشته با ۷۴ ماده از سوی شورای نگهبان به تایید رسید؛ برخی جمعیت‌شناسان هدفگذاری کلی این قانون را «رفع موانع فرزندآوری» می‌دانند این در حالیست که اغلب مواد قانون مذکور که به صورت مشوق دیده شده، ناظر به بانوان شاغل و دانشجوست، حال آنکه تنها حدود ۱۵ درصد بانوان کشور «شاغل» و درصد بالایی که «خانه‌دار» و به هدف فرزندآوری نزدیک‌ترند، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
بالاخره طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» از تصویب نهایی شورای نگهبان گذشت و برخی اصولگرایان اظهار امیدواری کردند که با این طرح شاهد وفور جمعیت باشیم و حتی منتظر ۴ یا ۵ فرزند نیز هستند. طرحی که ۷۴ ماده و ده‌ها بند و تبصره دارد.
نخستین نشست بانوان جریان‌ساز ایران، با حضور جمعی از فعالان حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، رسانه‌ای، فضای مجازی و کارآفرینان موفق در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

«چند همسری» شاید آخرین موضوعی باشد که جوانان این دوره در سیل مشکلات امروز به آن فکر کنند اما این روزها در فضای مجازی شاهدیم برخی افراد به تبلیغ آن می‌پردازند!

حدود سه دهه است که مؤلفه‌های ساختار جمعیتی کشور روند نزولی به خود گرفته و سالخوردگی جمعیت آغازشده و اکنون نرخ باروری زیر حد جایگزینی است و پیش‌بینی‌شده در فاصله سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت به صفر برسد و پس‌ازآن منفی شود.