زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

پدیده قتل‌های ناموسی پدیده‌ای مشمئزکننده است که شوربختانه سوابق زیادی از چنین قتل‌هایی در بسیاری از کشورها و از جمله ایران ثبت و ضبط شده است. وقوع این دست از قتل‌ها در سال‌های گذشته در برخی از شهرستان‌ها و استان‌های کشور از جمله اهواز، فارس، آذربایجان شرقی، مریوان، گیلان، کرمان، زاهدان، تهران و آبادان گزارش و ثبت شده است.
از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مدت مرخصی زایمان مادران دارای فرزند دو قلو شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی از ۹ ماه به یک سال افزایش یافت.

مردی اهوازی سر زن جوان خود را به اسم «غیرت‌فروشی» و «ناموس‌پرستی» بریده و با لبخندی بر لب، فاتحانه آن را دور شهر ‌گردانده! اخبار ناگواری از این دست که هر از چندگاه به جامعه شوک وارد می‌کند و گویا پایانی بر آن متصور نیست، دلالت بر عمق بحرانی دارد که اگر به درستی فهم و تدبیر نشود، می‌تواند پیامدهای مخرب فراوانی در پی داشته باشد.
مشکل دیگر دنیای مردانه این است که زندگی مردها به‌شدت ساده شده است. اغلب تا لازم نباشد کیف‌دستی حمل نمی‌کنند. زیورآلات از زندگی بسیاری از مردها حذف‌ شده است و تنوع رنگ در رخت و لباس هم ندارند. وسایل پیش‌پاافتاده‌ای که می‌تواند زندگی روزمره را راحت‌تر کند مانند کشوهای کوچک رومیزی در دنیای مردانه نادر است.
مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، فرهنگ غربی حاکم بر جامعه انسان بودن زن را منهای هویت او می پنداشت، گفت: در این عصر جاهلیت نوین، انقلاب اسلامی شکل گرفت و احیا گر هویت زن در قرن حاضر شد.
با چه مردانی نباید ازدواج کنیم؟ به نظر شما مرد زندگی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ متعهد و مسئولیت پذیر؟ خوش اخلاق و راستگو؟ قابل اتکا؟
‌در هر کجای دنیا بود، اکنون لشکری از عالمان علوم انسانی اعم از روان‌شناس، جامعه‌شناس، حقوق‌دان و‌... برای بررسی این میزان خشونت گرد‌هم می‌آمدند تا ببینند علت یا علل چیست؟ اما در سرزمین ما، این اتفاق نخواهد افتاد؛ چون اعتقادی به «علوم انسانی» وجود ندارد.
ناموس، واژه‌ای ارزشی در نظام اخلاقی اسلامی ـ ایرانـــی، به چه معنا است و کارکــــرد آن چیست؟ نامــوس در فرهنگ لغت عمید معادل شرف، عفت و عصمـت در نظر گرفته شده اســت. در فرهنگ سنتی، نامــوس به جنس مؤنث گفتــــه می‌شود. دختر، خواهر، مادر، همسر و مانند این ناموس نامیده می‌شوند.
ازدواج مجدد در ایران رشد چشمگیری پیدا کرده و در ۶سال، رشد ۱۷درصدی داشته است. در این میان دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها بیشترین آمار طلاق و ازدواج مجدد را به نام خود ثبت کرده‌اند.
هزاران زن در هزاران نقطه کشور، بدون نام و نشان قربانی خشونت‌های خانوادگی می‌شوند، گویا تنها دلیل انتشار این اخبار رعب افکنی برای زنان و مداومت به سکوت است.
انتشــار گسترده فیلمی از بریده شدن ســر زن 17 ساله‌ای در اهواز، خیلی از افـراد اهل سینما را به یاد سکانسی از فیلــم هالیوودی «احضار 3» انداخت، اما با این تفاوت که نه از طلسم و جادو خبری بود و نه از افکت‌های سینمایی، بلکه آنچه که به وضوح مشاهده می‌شد، خونسردی و خنـــده‌های قاتلـی که سر بریده شده همسـرش را در محله‌ می‌چرخاند و در دست دیگرش چاقوی سلاخی و خونی قـــرار داشت. حتی فیلمنامه‌نویسان ژانــرهای وحشـت نیز نمی‌توانند اینگونه صحنه‌هایی را خلق کنند.
ساعت شش صبح است؛ تاریکی می‌شکند و نور کم‌سوی شعله‌های در حال مرگ در اجتماع چهار و پنج‌نفره کارتن‌خواب‌ها دیگر پناه مناسبی برای آن‌ها نگذاشته. بدن‌های مچاله‌شده آرام‌آرام توی گرگ‌و‌میش تکان می‌خورند و دود کم‌حجمی از گُله‌های آتش به آسمان می‌رود.
یکی از اخباری که این روزها و در جریان انتصابات مدیران جدید مکرر شنیده می‌شود، وفور نسبت‌های خانوادگی در میان منصوبین به اصحاب قدرت است. رفتاری که در عصر جدید و سیاست امروز مذموم و ناپسند شناخته می‌شود.
منتقدان می‌گویند تقلیل دادن حجاب به یک اکسسوری ساده و استفاده از آن توسط فاکس که سفید پوست و غیر مسلمان است و انتشار آن تصویر در برهه زمانی‌ای که دولت فرانسه از حجاب تحت عنوان «یونیفورم تروریست ها» یاد می‌کند بحث برانگیز است.
طلاق در میانسالی اتفاق ناراحت ‌کننده‌ای است، زوجینی که بهترین سال‌های جوانی‌شان را در کنار هم گذرانده‌اند و اکنون در کنار هم خوشحال نیستند و به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است از هم جدا شوند. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا نرخ طلاق در دوران میانسالی با سرعتی نگران‌کننده‌ در حال افزایش است؟
معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تدوین نظام‌نامه جدید برای تعیین تعرفه ثبت دفاتر ازدواج و طلاق گفت: ملاک تعرفه ثبت ازدواج میزان مهریه می‌شود و مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند.

آخرین باری که درهای استادیوم ورزشی آزادی باز شد، رنگش تغییر کرده بود، حضور رنگارنگ زنان و مردان ایرانی علاقه‌مند به فوتبال به‌رغم شیوع بیماری کرونا و صدای تشویق آنان به‌رغم تعداد محدودشان، مسابقه سرنوشت‌ساز حضور ایران در جام جهانی را رنگ ‌و بوی دیگر داده بود!
قبل از بازی تیم ملی فوتبال ایران با عراق شاهد کش و قوس‌های فراوانی در خصوص حضور یاعدم حضور تماشاگران در ورزشگاه بودیم و مهم‌ترین نکته‌ای هم که در این میان مطرح بود این بود که آیا زنان هم می‌توانند این دیدار مهم را در استادیوم آزادی و از نزدیک تماشا کنند یا خیر.
تیم ملی ایران قرار است فردا در مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف عراق برود. دیداری که از مدت‌ها قبل مشخص شده قرار است با حضور تماشاگران برگزار شود و قریب به ۲ هزارنفر تماشاگر زن هم به ورزشگاه آزادی راه داده شوند.
آیا چک کردن گوشی کفایت می کند؟

خیانت زوجین در فضای مجازی

یک روانشناس خیانت زوجین به یکدیگر در فضای مجازی را از جمله مشکلات عصر مدرن دانست و گفت: تصور غلطی است که با چک کردن دائمی گوشی همسر می‌توان از خیانت او در فضای مجازی جلوگیری کرد.