زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

قانون «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» هفته گذشته با ۷۴ ماده از سوی شورای نگهبان به تایید رسید؛ برخی جمعیت‌شناسان هدفگذاری کلی این قانون را «رفع موانع فرزندآوری» می‌دانند این در حالیست که اغلب مواد قانون مذکور که به صورت مشوق دیده شده، ناظر به بانوان شاغل و دانشجوست، حال آنکه تنها حدود ۱۵ درصد بانوان کشور «شاغل» و درصد بالایی که «خانه‌دار» و به هدف فرزندآوری نزدیک‌ترند، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
بالاخره طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» از تصویب نهایی شورای نگهبان گذشت و برخی اصولگرایان اظهار امیدواری کردند که با این طرح شاهد وفور جمعیت باشیم و حتی منتظر ۴ یا ۵ فرزند نیز هستند. طرحی که ۷۴ ماده و ده‌ها بند و تبصره دارد.
نخستین نشست بانوان جریان‌ساز ایران، با حضور جمعی از فعالان حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، رسانه‌ای، فضای مجازی و کارآفرینان موفق در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

«چند همسری» شاید آخرین موضوعی باشد که جوانان این دوره در سیل مشکلات امروز به آن فکر کنند اما این روزها در فضای مجازی شاهدیم برخی افراد به تبلیغ آن می‌پردازند!

حدود سه دهه است که مؤلفه‌های ساختار جمعیتی کشور روند نزولی به خود گرفته و سالخوردگی جمعیت آغازشده و اکنون نرخ باروری زیر حد جایگزینی است و پیش‌بینی‌شده در فاصله سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت به صفر برسد و پس‌ازآن منفی شود.
تایج تحقیقات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکایت از فاجعه‌ای بدتر از تمامی پیش‌بینی‌ها و پژوهش‌های حوزه جمعیتی کشور دارد. نتایج و آمار و ارقامی که از چندین سال پیش تاکنون، کارشناسان حوزه جمعیت و از میان مسوولان کشور، تنها رهبر معظم انقلاب نسبت‌به آن هشدار داده بودند اما متاسفانه شاهد عدم توجه نهادهای مسوول و افراد ذی‌ربط بوده‌ایم؛ حال نتیجه عدم اجرای قوانین و سیاست‌های جمعیتی به اتفاقی عجیب یعنی نزول نرخ رشد کشور به کمتر از یک درصد آن هم برای اولین‌بار در تاریخ ایران، منجر شده است.
اخیرا یکی از اعضای محترم کمیسیون قضایی مجلس عنوان کرده است که این کمیسیون در تلاش است شرایط فعلی مهریه را اصلاح کند و به همین منظور مقرر است مالیات برای مهریه در نظر گرفته شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بازدید از ندامتگاه زنان استان تهران گفت: توجه به اشتغال و آموزش زنان، مهمترین اصل در ندامتگاه زنان است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از بررسی تمام ابعاد موضوع مهریه در این کمیسیون خبر داد و گفت: بعضی افراد که با میزان بالای مهریه عقد می‌کنند، بلافاصله با اجرایی شدن مهریه روبرو می‌شوند، زیرا مهریه عندالمطالبه است.
مسئول امروز زنان در مرکز مطالعات راهبردی ستادکل نیروهای مسلح گفت: مشوقهای فرزندآوری بسیار ضروری هستند اما در کنار این مشوق ها ما بیش از هر چیزی نیازمند فرهنگسازی در میان زوجین هستیم.

والدین نقش اساسی در هدایت فرزندان خود در اولین برخورد آنها با دنیای آنلاین و شروع به یادگیری از طریق اکتشاف ، بازی و تعامل اجتماعی دارند.
یک پژوهشگر و جمعیت شناس گفت: افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج برگ دیگری از محرومیت در کشور است و من به هیچ وجه مشوق های ازدواج و یا فرزندآوری را باتوجه به مشکلات اقتصادی موثر نمی‌بینم.

شهر که موجودی زنده و فعال است به‌طور مداوم با طرح‌های مختلف توسعه روبرو است. اصولا شهر با طرح‌های توسعه‌ای توان ادامه حیات دارد اما همواره در طرح‌های توسعه شهری نظیر فعالیت‌های عمرانی و شهر‌سازی و اجتماعی به جامعه هدف کمتر توجه می‌شود.
در تعریف کودک‌آزاری به زبان ساده باید بگویم هر گونه فعل یا ترک فعلی که سبب آزار روحی و جسمی در وجود یک کودک شود را کودک آزاری می‌گویند.
«طرح جوانی جمعیت» از آن طرح‌هایی است که پیچ وخم زیادی را در مسیر تصویب طی کرده است و همچنان منتظر تائید شورای نگهبان است که در صورت عدم تائید، ما را با بحران جمعیتی روبه رو خواهد کرد.

​مدیرکل امور بانوان استانداری تهران از افزایش تسهیلات مشاغل خانگی به ۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

کارشناسان به این موضوع پرداختند که آیا تغییر در قوانین مهریه به خصوص تعیین سقف ۱۴ سکه برای حبس کسانی که مهریه نمی‌پردازند، به نفع جامعه و خانواده‌هاست یا باعث بدتر شدن وضعیت طلاق و مسایل میان خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
جامعه در آخرین هفته مهرماه؛

در انتظار عدالت!

آخرین هفته مهر ماه را طوری پشت سر گذاشتیم که آرمان عبدالعالی در انتظار اجرایی شدن حکم اعدامش در راهروهای زندان رفت و آمد می کند تا شاید بخششی هدیه آورده شود و از سوی دیگر دادگاه ولی الله سیف و همدستانش برگزار شده است.