میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

وزیر میراث فرهنگی گفت: برخی حرف زیاد می‌زنند، آخرش هم می‌گویند نظام در خطر است، وقتی پول می‌دهی می‌رود و دیگر پیدایش نمی‌شود، اصلاً باید پیشنهادهای دارای اعتبار و بدون اعتبار را جدا کنید و در اولویت قرار دهید.
بهمن ماه سال ۱۳۹۷ رییس مرکز ملی فرش ایران وعده‌ی شناسنامه‌دار شدن فرش ایرانی را داده بود، اما این طرح که مطالبه تعداد قابل توجهی از فعالان حوزه فرش نیز محسوب می‌شود، همچنان بلاتکلیف باقی مانده و چنین به نظر می‌رسد که کلید طلایی برای به سرانجام رسیدن چنین طرحی حمایت دولت باشد.

یک پالت نقاشی چند هزار ساله که از مصر باستان باقی مانده که هنوز رنگ‌های خشکیده آبی، سبز، قهوه‌ای، زرد، قرمز و مشکی در آن وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت: حدود ۲۰۰ بنا به شکل جدی آسیب دیده‌اند که یک درصد این بافت را شامل می‌شود و حدود ۴۰۰ بنا هم دچار آسیب جزئی شده‌اند، مثلا بخشی از یک دیوار در آنها یا ازاره‌ای در یک کوچه فروریخته است. 

معاون پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفت: بیشتر خسارت‌ها در بخش‌های غیرمسکونی و مجهول‌المالکِ بافت تاریخی بوده است. خانه‌های مسکونی چون قبلا اقدامات حفاظتی به‌ویژه روی بام‌ و ناودان‌ را انجام داده‌اند، عموما آسیبی ندیده‌اند.

مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده سید ابورضا(ع) در خصوص وضعیت این اثر تاریخی گفت: متاسفانه به دلیل محدودیت منابع مالی امکان بازسازی برای میراث فرهنگی براساس ضوابطی که دارند، وجود ندارد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: به‌طورقطع در ۲ سال گذشته هیچ‌گونه عملیات مرمت و شست‌وشو روی مجسمه فردوسی انجام نشده است و مرور عکس‌های قدیمی این اثر نشان می‌دهد که مجسمه از سال۸۸ به رنگ سایه و روشن بوده و اتفاق جدیدی رخ نداده است.
این روزها «خانه لرزاده» که میان ساختمان‌های بلند محصور شده، در بلاتکلیفی به سر می‌برد و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است. از ابتدای سال درهای این موزه را بدون اطلاع‌رسانی به روی مردم بسته‌اند و شهرداری که مالک آن است، بی‌سر و صدا به باسازی آن پرداخته و تا کنون نیز پاسخگوی وضعیت خانه لرزاده نبوده است.