میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

اصفهان روز گذشته خانه تاریخی حاجی شکری که در محدوده خیابان طالقانی و کوی محله نو، بین دوخانه‌ تاریخی «حاج محمدحسین مصورالملکی» و «اکبر طوسی زاده» قرار داشت با اقدام مالک آن به‌طور کامل تخریب شد.

عکس و اسناد و حفظ و نشر آن باعث آگاهی بخشی از برخی فرهنگ های بومی مغفول افتاده بسیار حائز اهمیت هست. از آن مهم‌تر حفظ و ترمیم آثار و اسناد فرهنگی و هنری ایران با گستره ی تاریخی دیرینه نیاز به توجه و اهمیت ویژه دارد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از آغاز مرمت و سامان‌دهی بنای منسوب به آتشکده‌ی دروار در شهرستان دامغان خبر داد.
چشمه روستا آوازه خوشی در منطقه دارد. برای اهالی مقدس است و قابل احترام. جایگاه والای آب در سرتاسر دشت اطراف چشمه مثال زدنی است به ویژه اگر اردیبهشت باشد. اهالی تا به یاد دارند یکی از جمعه‌های اردیبهشت‌ماه قدردان چشمه بوده‌اند و شکرگزار آبی که به آنها داده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: ۲ پیکرک سفالی مربوط متعلق به دوران عیلامی به صورت تصادفی در یکی از زمین‌های کشاورزی بخش مرکزی شوش کشف شد.
گروهی از باستان‌شناسان با کاوش در مصر به گنجینه‌ای از آثار تاریخی، از جمله تابوت پرنقش و نگار یک زن و جواهرات دست یافتند.

باستان‌شناسان مجسمه‌های سنگی را در اسپانیا کشف کرده‌اند که تصویرگر مردم یک تمدن ناشناخته است.

باستان‌شناسانی که در صحراهای عمان مشغول کاوش بودند، ‌ سازه‌ سنگی مرموزی را کشف کرده‌اند که آن را «استون‌هنج عربی» ‌ نامیده‌اند.
زمان تشییع پیکر فاطمه کریمی، باستان‌شناس پیشکسوت اعلام شد. همچنین رییس مرکز دایره‌المعارف اسلامی درگذشت او را که مدیر پیشین بخش هنر و معماری این مرکز بود، تسلیت گفت.
ارنست هرتسفلد (ایران‌شناس آلمانی) در سال‌های ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ با بررسی این مجموعه، عنوان «تخت جمشید خشتی» را برای مجموعه کاخ‌ها برگزید. به نظر می‌رسد کوه خواجه قلعه‌ای شهری از دوره اشکانی و تنها نمونه باقی مانده از دژشهرهای اشکانی در ایران باشد.
ناصرالدین‌شاه قاجار که او را قبله عالم، شاه‌بابا، ظل‌الله، شاه شهید و سلطان صاحبقران می‌خواندند، ۱۲ اردیبهشت‌ماه با سه گلوله میرزا رضا در حرم حضرت عبدالعظیم ترور شد و همان‌جا هم به خاک سپرده شد. حالا در صدوبیست‌وهفتمین سالگرد ترور شاهی که با نیم قرن سلطنت مسائل زیادی را رقم زد، سنگ مزار منسوب به او حاشیه‌های جدیدی ایجاد کرده است.
معاون میراث استان مازندران مطرح کرد؛

خطری که ویلاسازی در مازندران دارد

معاون میراث‌ فرهنگی مازندران از کاوش در دو محوطه تاریخی این استان به منظور تعیین حریم خبر داد و گفت: در مازندران اولویت با تعیین حریم محوطه‌های باستانی است؛ چراکه حریم محوطه‌های باستانی این استان روز به روز مورد تعرض قرار می‌گیرد و یک روز معطلی هم برای آن زیاد است.
خانه باغ دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در صدرآباد ندوشن در روز یکشنبه دهم اردیبهشت و همزمان با اولین سالگرد درگذشت این نویسنده صاحب‌نام در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۳۹۲۶ ثبت ملی شد.