مرمت آرامگاه کوروش در ۴ مرحله اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از اجرای ۶ طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد خبر داد.
تصویر مرمت آرامگاه کوروش در ۴ مرحله اجرا می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از شیراز، محمد ثابت اقلیدی با ابراز اینکه "ثبت جهانی پاسارگاد امروز 20ساله شد."، گفت: این محوطه جهانی شامل بنا‌های متعددی شامل کاخ، آرامگاه، کاروانسرا، باغ شاهی، پل، کوشک‌ها و... است که با شماره 1106 در سال 1383 در فهرست جهانی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزود: خوشبختانه در یک سال اخیر اقدامات مؤثر و مناسبی در حوزه‌های مرمت، حفاظت و ساماندهی همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی در این محوطه جهانی انجام شده است.

وی گفت: برای نمونه می‌توان به اقداماتی چون بهسازی پلکان دسترسی به استحکامات دفاعی تل‌تخت، ساخت سایه‌بان، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، پایش عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، تعیین مسیر و نظارت بر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس و اصفهان، تهیه گزارش و ساماندهی آثار فرهنگی مکشوفه باستانی در این مجموعه جهانی اشاره کرد.

ثابت اقلیدی ساماندهی فضای سبز ورودی مجموعه، پاک‌سازی محوطه از علف‌های هرز، افتتاح مرحله اول پروژه زیرساخت گردشگری محوطه میراث جهانی پاسارگاد، همچنین پایش عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، ساماندهی درب خروجی اضطراری مجموعه، ساماندهی، حفاظت و مرمت برج سنگی، بازنگری عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد و حفاظت و مرمت نقشه‌های کالک موزه پاسارگاد، نورپردازی و روشنایی محور ورودی و پیرامون محوطه میراث جهانی پاسارگاد را تنها بخشی از اقداماتی برشمرد که در یک سال اخیر در این محوطه انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه سخنانش به اجرای 6 طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها یکی از این طرح‌های بزرگ و مهم مرمت آرامگاه کوروش است که در قالب 4 مرحله طراحی و تعیین شده است و هم‌اکنون مرحله نخست آن آغاز شده است که طبق پیش‌بینی‌ها مرحله نخست طرح اوایل پاییز به پایان می‌رسد.

وی در ادامه افزود: مرمت بلوک‌های سنگی پله‌ها و دیواره بیرونی اتاقک آرامگاه ازجمله اقدامات مرمتی است که در این بنا صورت می‌گیرد.

ثابت اقلیدی ادامه داد: محوطه‌سازی، ساماندهی و بازچینی بلوک‌های سنگی حیاط مرکزی کاروانسرای مظفری، ساماندهی و استحکام‌بخشی و مرمت صفه برج سنگی همچنین استحکام‌بخشی و حفاظت جداره آب‌نما‌های باغ شاهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در محوطه میراث جهانی از پروژه‌های مهمی است که در این محوطه جهانی انجام خواهد شد.

به گزارش تسنیم، مجموعه جهانی پاسارگاد یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی ـ فرهنگی کشورمان به‌شمار می‌آید، این مجموعه به‌دلیل ویژگی‌ها و شاخصه‌های معماری هنری در شهریورماه سال 1310 با شماره 19 در فهرست آثار ملی جای گرفت. مجموعه پاسارگاد از چندین اثر و بنا تشکیل شده که به‌صورت تک‌بنا در قسمت مرکزی دشت پاسارگاد ساخته شده‌اند.

کاخ‌های دروازه، بارعام، اختصاصی، برج سنگی، استحکامات تل‌تخت، آب‌نما‌های باغ شاهی، پل، کوشک‌ها، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و سرانجام آرامگاه کوروش از جمله آثار شاخص مجموعه پاسارگاد هستند. تمام بنا‌های پاسارگاد درون پردیس زیبایی قرار داشته که به‌وسیله جوی‌های سنگی آبیاری می‌شده‌اند.

این مجموعه با شماره 1106 در سال 1383 برابر جولای 2004 در اجلاس بیست و هشتم در ماه ژوئن در کشور چین به ثبت جهانی رسید.

منبع: تسنیم

705611

مطالب مرتبط