مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت ۱۸ آیین عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه ۱۸ آیین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مرتبط با حوزه عاشورایی است، گفت: مراسم تعزیه گیلان، تعزیه در دیلمان، علم واچینی( برچیدن علم)، محرم در باورها و آیین‌های مردم، تعزیه در ضیابر از جمله آثار ثبت ملی شده است.
تصویر ثبت ۱۸ آیین عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، ولی جهانی امروز، ۱۷ تیرماه با اشاره به فهرست آثار ناملموس میراث‌فرهنگی و آیین‌های عاشورایی در استان اظهار کرد: ۱۸ آئین از ۱۰۰ آئین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مرتبط با حوزه عاشورایی است. میراث ناملموس عاشورایی، در زمره مهمترین مواریث فرهنگی ناملموس اسلامی قرار دارد. این میراث مهم تاریخی که در رثا و عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله حسین(ع) ظهور و بروز یافته با محوریت واقعه عظیم کربلا و روایت‌های سوزناک آن شکل گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به ثبت ملی مراسم سنتی علم واچینی ماسوله(فومن)، افزود: مراسم تعزیه گیلان، تعزیه در دیلمان، علم واچینی، محرم در باورها و آیین‌های مردم، تعزیه در ضیابر از جمله آثار ثبت ملی شده است.

جهانی مراسم تاسوعای آقا سیدشرف شاه دارسرا، مراسم تشت برکرده (تشت گذاری) اسالم، مراسم چهل منبر گیلان، مراسم هفت‌کوگاه گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، مراسم کرب‌زنی در لاهیجان، آئین یازدهم محرم در رودبنه، مراسم علم‌بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه، صبح عزا(صبح اذان) در شهرستان شفت، آیین زار زار شهرستان رودسر و آیین سنتی عَلَم جوش «عَلَم جوشَه، عَلَم پَرَه» آستارا و باورهای مربوط به آن را از دیگر آثار ثبت ملی شده دانست و تاکید کرد: مراسم تعزیه در رشت دهه اول محرم نیز در رشت برگزار می‌شود.

جهانی مراسم مجمع بران«مجمه بران» روستای نوده پسیخان را از دیگر آئین‌های مرتبط با این ماه دانست و از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت: برگزاری مراسم آئینی محرم آغاز شده و در جهت حفظ حرمت این ماه هیچگونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می‌کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین‌های متعدد و کهن محرم به این استان سفر می‌کنند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارائه شود، تصریح کرد: در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه تخصصی تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام می‌شود؛ بیش از 3000 واحد تاسیسات گردشگری آماده خدمات رسانی به گردشگران مذهبی در گیلان هستند.

منبع: ایسنا

705784