کشف یک فهرست خرید ۳۵۰۰ ساله در ترکیه

باستان‌شناسان کتیبه خط میخی چند هزار ساله‌ای را در ترکیه کشف کردند که اطلاعاتی از یک فهرست خرید روی آن حکاکی شده است.
تصویر کشف یک فهرست خرید ۳۵۰۰ ساله در ترکیه

به گزارش سایت خبری پرسون، باستان‌شناسانی که در ترکیه مشغول کاوش بودند به یک اکتشاف شگفت‌آور دست یافتند، یک کتیبه خط میخی شامل جزئیاتی درباره یک فهرست خرید متعلق به حدود ۳۵۰۰ سال قبل.

«انشنت اوریجینز» ‌درباره این کشف تازه نوشت، این کتیبه که قدمت آن به حدود قرن پانزدهم پیش از میلاد بازمی‌گردد، شامل متن میخی است که به زبان «اکدی»، یکی از زبان‌ها منسوخ سامی شرقی که در بین‌النهرین باستان کاربرد داشت، ‌نوشته شده است.

این کتیبه در «تپه آچانا» کشف شده است. «آچانا» یک تپه باستان‌شناسی است که در «ریحانلی»، شهری واقع در استان «ختای» قرار دارد.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این لوح خط میخی در جریان پروژه‌های مرمتی در شهر باستانی «آلالاخ» که به دنبال وقوع زلزله انجام شده بود، کشف شده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده، این لوح ۲۸ گرمی چشم‌انداز جدیدی از نظر درک ساختار اقتصادی و سیستم عصر برنز متأخر ارائه خواهد داد.

«اکدی»‌ها زبان خود را به صورت آوایی و با استفاده از علائم آوایی سومری نوشتند. این سیستم امکان یک روش نسبتا استاندارد شده برای ثبت اطلاعات بود که برای کاتبان در مناطق مختلف بین‌النهرین قابل درک بود. این یکی از نخستین سیستم‌های نوشتاری است که در بین‌النهرین باستان توسعه یافته است. این خط که در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد به وجود آمد، از خط میخی سومری تکامل یافت که توسط سومری ها در حدود ۳۴۰۰ قبل از میلاد شکل گرفته بود.

این کتیبه کشف‌شده، در حقیقت سندی است که جزئیات خرید تعداد قابل توجهی اسباب و اثاثیه را شامل می‌شود.

ابعاد این کتیبه ۴.۲ در ۳.۵ سانتی‌متر و ضخامت آن ۱.۶ سانتی‌متر است. با توجه به این ابعاد می‌توان نتیجه گرفت که این کتیبه احتمالا یک سند قابل حمل بوده است که توسط تاجر یا مسئول خرید اقلام مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

727910