میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

از موضع گیری جامعه بوم گردی تا اما و اگرهای سفر به مصر

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت

خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از جمله کشف مبهم سنگ نگاره ساسانی در فرودگاه لندن، پایان سفرهای نوروز ۱۴۰۲، اعلام آمار سفر و بازدید موزه ها در هفته ای که گذشت.
میراث فرهنگی و گردشگری در سالی که گذشت؛

از آبگیری سد چمشیر تا مخالفت با زیرآب رفتن میراث تاریخی

در سالی که گذشت سد چمشیر درحالی آبگیری شد که بسیاری از افراد مخالف بودند چون محوطه های باستانی متعددی در آن پیدا شده بود اما مشاوران میراثی این سد می گفتند این محوطه ها ارزش چندانی ندارند.
بافت تاریخی شیراز دارای ۴۱۰ اثر ثبتی و دو هزار بنای دارای واجد ارزش است بافتی که از دوره زندیه آثار دارد تا دوران معاصر. برخی از بناهای شاخص آن نیز مرمت شده و تغییر کاربری پیدا کرده اند.
وزیر میراث‌فرهنگی گفت: بهترین فرصت برای عرضه محصولات صنایع‌دستی نوروز است و بهترین مکان برای عرضه محصولات صنایع‌دستی پایگاه‌های میراث‌فرهنگی هستند.
عزت‌الله ضرغامی در جمع باستان‌شناسان از هشدارهایی که به او درباره استفاده از نام «کوروش» و «داریوش» پس از تحویل پست وزارت میراث فرهنگی داده شده بود و واکنش‌هایی که پس از شرح وضعیت معماری پس از انقلاب دریافت کرده بود، سخن گفت و درباره استفاده از غربی‌ها در مطالعات باستان‌شناسی، داستانی از «جن‌گیر» را در این‌باره تفسیر کرد.
بحث امروز و دیروز نیست که بافت تاریخی شیراز خبرساز شده است. هر از گاهی صدای ناله این بافت بلند می‌شود و بعد از چند روز آن را می‌خوابانند. اما این بار قضیه فرق داشت. صدای شیراز مدتی است که خاموش نمی‌شود. حالا کنشگران اجتماعی و فرهنگی نیز به کمک این بافت آمده اند تا بیش از این تخریب نشود.
رئیس ایکوم ایران گفت: تاریخ نشان می‌دهد مردم شیراز برای حفظ هویت این شهر در زمان های قدیم مانند مردم پاریس صلح می کردند تا هویت شهرشان باقی بماند.
ماجرای تخریب بافت تاریخی شیراز، برگزاری جشنواره صنایع دستی فجر، لزوم تدوین سند صنایع دستی و تعطیلی کاخ موزه ها به دلیل بارش برف از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
عزت الله ضرغامی با اشاره به نگرانی برخی از افراد درباره طرح مولد سازی و واگذاری اموال مازاد دستگاه‌های دولتی گفت: بناهای تاریخی به هیچ وجه امکان واگذاری به غیر را ندارند نظارت ما بر آنها وجود دارد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: معاونت میراث فرهنگی نسبت به تشکیل و فعال سازی راهیان میراث فرهنگی مشابه راهیان نور و راهیان پیشرفت باید اقدامات لازم را انجام دهد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: آیین چوب زنی محرم دزفول به عنوان اثر غیرملموس در لیست آثار ثبت ملی کشور قرار گرفت.