میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سالانه مرمت اضطراری و جامع ۱۰۰ اثر تاریخی این استان براساس نیاز و اولویت انجام میشود.
موقعیت و شرایط جغرافیایی نقش مهم و تعیین کننده‌ای در شکل دادن تجارت، اقتصاد و اوضاع اجتماعی خلیج فارس داشته است. این دریای نیم بسته از نظر وضع طبیعی و اقتصادی و موقعیت نظامی و سیاسی دارای ارزش بسزایی است.
باستان‌شناسان یک کشتی وایکینگی را از دل یک تپه خاکسپاری کشف کردند که پیشتر گمان می‌رفت تپه‌ای تُهی باشد.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: در سفر ربیس جمهور و هیات دولت به خوزستان و علی رغم انتظار حضور وزیر میراث فرهنگی در این سفر، محوطه‌های تاریخی شهرستان ایذه همچنان مورد تعرضات شبانه‌روزی قرار می‌گیرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: از آنجا که بقعه شاهزاده حسین(ع) در محدوده پرونده ثبت جهانی همدان قرار دارد و جهانی شدن همدان برای ما در اولویت است، در تهیه طرح توسعه این بقعه متبرکه این موضوع لحاظ می‌شود.

در سومین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در شهر خجند تاجیکستان در سال ۱۳۹۸، اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد که مهمترین اتفاق و رویداد برای استان اردبیل در حوزه گردشگری محسوب می شود.
با گذشت زمان، پادشاهان و سلاطین با پایان یافتن سلطنتشان در صفحات تاریخ محو شدند و تنها گنجینه جواهرات گرانبهای خود را به جا گذاشتند که از آنها برای زینت دادن و نمایش ثروت خود استفاده می ک
معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهارداشت: ایران به عنوان تمدن کهن و دارای تاریخ هفت هزار ساله که بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد، برنامه‌های گسترده‌ای را برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی دارد
باستان‌شناسان با کاوش در پایتخت کشور «پرو» ‌مومیایی یک نوجوان را کشف کردند.

مسئول هماهنگی امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفت: گواهی‌نامه ثبت رویدادها به نام روز میمند توسط وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع کشور صادر شد.
ارنست هرتسفلد (ایران‌شناس آلمانی) در سال‌های ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ با بررسی این مجموعه، عنوان «تخت جمشید خشتی» را برای مجموعه کاخ‌ها برگزید. به نظر می‌رسد کوه خواجه قلعه‌اى شهرى از دوره اشکانی و تنها نمونه باقى مانده از دژشهرهاى اشکانى در ایران باشد.
مدیر پایگاه ملی هگمتانه با تاکید بر اینکه پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» یکم فوریه به یونسکو ارسال و توسط یونسکو اعلام وصول و در مرحله بررسی قرار گرفته است گفت: وظایف محوله رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه به دستگاه‌ها تا ۱۶ اردیبهشت باید اجرا شود.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه شب معرفی چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال 1401 در جمع خبرنگاران گفت: مرکز تولید انیمیشن توسط وزارت فرهنگ راه اندازی می‌شود.
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده و از طرف دیگر اقدامی برای اعلام وصول استیضاح وی از سوی هیات رئیسه مجلس صورت نمی گیرد.