ثبت‌های جهانی‌ مسئولیت توسعه سواد میراث فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند

دبیر جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی ضمن تبریک ثبت جهانی هگمتانه گفت: ثبت‌های جهانی‌ مسئولیت دولت، تشکل‌ها، پژوهشگران و فعالان هنر و رسانه را در توسعه «سواد میراث فرهنگی» سنگین‌تر می‌کند.
تصویر ثبت‌های جهانی‌ مسئولیت توسعه سواد میراث فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، محوطه باستانی هگمتانه روز گذشته ۶ مردادماه با اجماع اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و هشتمین میراث ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

هگمتانه نام کهن شهری باستانی از دوره ماد بوده و به عبارتی مادر شهرهای باستانی تمدن پارسی است، از این محوطه باستانی آثار بسیار ارزشمندی از دوره هخامنشی، ساسانی و شواهدی بی نظیر از شهرسازی دوره اشکانی یافت شده است.

علیرضا تابش در پیامی نوشت: در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دهلی‌نو، محوطه باستانی «هگمتانه» ثبت جهانی شد، این محوطه مهم تاریخی با آثار و شواهدی بی‌نظیر از دوره ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی به عنوان بیست و هشتمین میراث ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

وی در این پیام افزود: پس از ثبت جهانیِ هگمتانه، این میراث ارزشمند به مردم جهان تعلق دارد و «میراث بشری» است، من نیز این دستاورد را به مردم عزیز ایران و همدانی‌های با فرهنگ تبریک می‌گویم. ثبت‌های جهانی‌، مسئولیت دولت، تشکل‌ها، پژوهشگران و فعالان هنر و رسانه را در توسعه «سواد میراث فرهنگی» سنگین‌تر می‌کند.

تابش اضافه کرد: مسئولان شهر و استان همدان (استانداری، شهرداری، صدا و سیما و…) از این جهت در موقعیت مهمی قرار گرفته‌اند. پژوهشگران و هنرمندان نیز برای معرفی خلاقانه گوشه‌ای مهم از مدنیت، فرهنگ و تاریخ ایران به جهانیان، نقش به سزایی دارند. عظمت تاریخ و تمدن ایران را با خلق روایت‌های جذاب ، هنرمندانه و متمایز می‌توان به مخاطب امروزی معرفی کرد.

منبع: ایرنا

728343