آغاز حفاظت و مرمت میراث مهم ساسانی‌ها در شهر ری

مدیر پایگاه میراث ملی ری از آغاز دو پروژه مهم حفاظت و مرمت میراث باشکوه «تپه میل» ری با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان خبر داد.
تصویر آغاز حفاظت و مرمت میراث مهم ساسانی‌ها در شهر ری

به گزارش سایت خبری پرسون، قدیر افروند اظهار کرد: پس از سال‌ها مهجوریت و غفلت از میراث باشکوه عصر تاریخی تپه میل ری و وضعیت نامناسب و دور از شأن این مجموعه باستانی اقدامات مختلف و متنوع حفاظتی و مرمتی و ساماندهی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در تپه میل صورت می‌گیرد.

به گفته مدیر پایگاه میراث ملی ری، در این فاز از اقدامات حفاظتی و مرمتی، مجموعه باستانی تپه میل، تالار گچبری‌ها و همچنین محوطه تاریخی آن سامان خواهد یافت و ضلع ورودی مجموعه دیوارکشی می‌شود.

این مجموعه باستانی که در سال ۱۳۳۴ به شماره ۴۰۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، شامل کاخ و شکارگاه سلطنتی عصر ساسانی ری است که در گذشته به اشتباه آن را آتشکده تپه میل یا آتشکده بهرام می‌گفتند.

یک تپه خاکی بزرگ با بنایی باشکوه از سنگ و تزیینات آجر و گچبری‌های بی‌نظیر بر فراز آن و همچنین میان‌سرا و رواق طبقه پایین‌تر، آبگیری بزرگ و ژرف دورتادور آن (که اکنون خشکیده است) و ساختار بسیار بزرگ و پیچیده حفاظتی و خدماتی پیرامون آن به طول حدود ۴۵۰ متر و عرض حدود ۳۵۰ متر در مجموعه باستانی تپه میل جاذبه تاریخی را در نزدیکی (۱۲ کیلومتری جنوب شرقی) ری تشکیل داده است.

این اثر شاید آخرین بار در دهه هشتاد مرمت شده بود. براساس اطلاعات موجود در آن دوره، گچ‌بری‌ها پاکسازی و سامان‌دهی شدن و با داربست ‌هایی حائل ایجاد شده بود و گردشگران از پشت آن حائل می‌توانستند تماشاگر گچ‌بری‌ها و این معماری ساسانی باشند، اما ادامه سامان‌دهی و مرمت این اثر در گذر زمان مورد غفلت واقع شده و بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان بدون توجه به حائل‌ها روی سازه‌های معماری و گچ‌بری‌های ساسانی راه می‌روند و می‌نشینند!

منبع: ایسنا

742044