گوردخمه «سان رستم» کرمانشاه مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه از مرمت گوردخمه «سان رستم» در جنوب این شهرستان خبر داد.
تصویر گوردخمه «سان رستم» کرمانشاه مرمت می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، فردین زارعی با اشاره به آسیب‌هایی که گوردخمه سان رستم در سالهای گذشته دیده، اظهار کرد: این اثر تاریخی برخلاف دیگر گوردخمه‌ها در ارتفاع و در دل صخره‌ها کنده نشده، بلکه در داخل سنگی بزرگ واقع در کنار یک رودخانه و جاده‌ای پردد قرار گرفته و همین مسئله هم باعث شده تا دسترسی به آن بسیار راحت باشد.

وی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته وندال‌ها آسیب‌های زیادی به این بنای تاریخی وارد کرده‌اند و از یادگاری نویسی تا تبلیغات انتخاباتی و بازرگانی روی آن دیده می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: علیرغم اینکه در سالهای گذشته یک بار تمام بنا را از یادگارنویسی‌ها و تمام نوشته‌های روی آن پاک کردیم، اما متاسفانه بازهم وندال‌ها آن را پر از نوشته‌های مختلف کردند.

وی با بیان اینکه سوداگران آثار تاریخی نیز چشم طمع از این اثر تاریخی بر نمی‌دارند، عنوان کرد: باوجود اینکه سان رستم تنها یک گوردخمه تاریخی است که در داخل یک سنگ حفر شده و حتی عملاً خالی از هرگونه نقش و نگار و معماری است، اما متاسفانه سوداگران آثار تاریخی با این تصور باطل که ممکن است در داخل این سنگ اشیا تاریخی یا گنجی وجود داشته باشد، حفره‌هایی را روی آن کنده‌اند و آسیب‌هایی به آن وارد کرده‌اند.

زارعی اظهار کرد: باز بودن درب این اثر تاریخی نیز باعث شده گاهاً برخی افراد وارد آن شده و در آن آتش روشن کنند که این مسئله نیز باعث شده تا داخل آن به دلیل دود ناشی از آتش سیاه شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برای این بنای تاریخی میله‌های محافظ گذاشته نمی‌شود، گفت: متاسفانه هرگونه نرده و یا درب حفاظ که برای آن گذشته شود، به سرعت به سرقت می‌رود.

رئیس میراث فرهنگی کرمانشاه با تاکید براینکه سان رستم باید تبدیل به یک نقطه گردشگری در کرمانشاه شود، افزود: در تلاشیم کاری کنیم که سان رستم تنها از حالت یک اسم خارج شود و به یک نقطه گردشگری در کرمانشاه تبدیل شود.

وی افزود: در این راستا، از سال گذشته اعتباراتی برای محوطه سازی اطراف آن اختصاص پیدا کرد و امسال اقداماتی انجام شد.

زارعی ادامه داد: از محل اعتباراتی که به این اثر اختصاص یافته، در حال حاضر اقداماتی مانند کف سازی انجام شده و برای آسیب هایی نیز که به بدنه اثر وارد شده، مرمت اضطراری صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تا چند سال آینده علاوه بر محوطه سازی و مرمت این اثر تاریخی، تلاش می‌شود تا خدمات رفاهی نیز در اطراف آن ایجاد شود تا به محلی گردشگرپذیر تبدیل شود.

منبع: ایسنا

752632