نامه شهرداری به میراث فرهنگی/ مالک خانه موسویان بنا را تخریب کرد

شهرداری منطقه ۱۴ پایتخت به اخبار مطرح شده در خصوص تخریب خانه موسویان توسط عوامل شهرداری بدون استعلام از وزارت میراث فرهنگی واکنش نشان داد.

تصویر نامه شهرداری به میراث فرهنگی/ مالک خانه موسویان بنا را تخریب کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، شهرداری منطقه ۱۴ تهران روز چهارشنبه با رد برخی خبرها درباره تخریب خانه موسویان بدون استعلام از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: با توجه به اینکه پلاک ثبتی منصوب به خانه موسویان واقع در بزرگراه شهید محلاتی نرسیده به خیابان ۱۷ شهریور با مساحت ۹۵۶ مترمربع در پهنه R۱۲۲ است.

به جهت دارا بودن بنای قدیمی و واجد ارزش‌های معماری معاصر و جلوگیری از خدشه‌دار شدن این گونه بناها و حفظ ارزش آن و حفاظت و صیانت از اثر مورد نظر، شهرداری با ارسال نامه‌ای به شماره ۶۱۰۲۶/۵۱۴ در تاریخ ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۹ از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخواست ثبت آن در فهرست آثار میراث فرهنگی را مطرح کرد.

با توجه به تاریخ نامه و ارسال رونوشت به معاونت شهرسازی و معماری وقت و عدم پاسخ از آن سازمان و همچنین با عنایت به حقوق مالکانه ملک و پیگیری‌های مکرر مالک جهت صدور پروانه، پروانه تخریب و نوسازی در تاریخ ۲۳ تیرماه سال ۱۴۰۳ صادر شده است.

شهرداری منطقه ۱۴ تهران در ادامه تاکید کرد: با توجه به آنچه اعلام شده شهرداری جهت جلوگیری از تخریب این خانه تاریخی، هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان میراث فرهنگی انجام داده و تخریب این ملک به درخواست مالک و به دنبال عدم پاسخگویی سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

عمارت تاریخی و ارزشمند موسویان که خانه پدری علی اکبر رفوگران موسس کارخانه خودکار بیک بود در دو طبقه حدودا ۲۰۰ متری، در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع بنا شده بود، جداره شمالی با پنجره‌های جناغی روشنایی عمارت را تامین می‌کرد در ضلع جنوبی خانه یک باغ با بیش از ۳۰ اصله درخت مثمر و غیر مثمر فضای سبز دلنشینی را ایجاد کرده بود در حیاط جنوبی یک حوض و استخر حدودا ۲۰ متری قرار داشت و دو عمارت سرایداری در بخش غربی عمارت بود.

منبع: ایرنا

741811